Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken. |
Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
- Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
- Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast
Omgeving
- Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
- (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
- Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
- Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
- Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
- Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
- Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
- De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd
Omgeving
- Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
- Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
- Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
- Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut
Bedrijfsvoering
- Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
- De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
- Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
- Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
- Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
- Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
- Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld
Vernieuwen en verbeteren
- Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
- Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
- Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
- Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
- Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
- Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)
Omgeving
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
- Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
- Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
- Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden
Bedrijfsvoering
- Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
- Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
- Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
- Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
- Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
- Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
- Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
- Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
- Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
- Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar
Omgeving
- Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
- Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
- Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
- Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
- Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar
Bedrijfsvoering
- Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
- Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
- Laat voorbeeldgedrag zien
- Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
- Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
- Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
- Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
- Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
- Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
- Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
- Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
- Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
- Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
- Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
- Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Oordeelsvorming
- Samenwerken
- Overtuigingskracht
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
- Organisatiesensitiviteit
- Klantgerichtheid
- Omgevingsbewustzijn
- Netwerken
- Aansturen medewerker
- Plannen en organiseren
- Ontwikkelen medewerkers
- Reflecteren
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvo l[1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l
Ervaring bij meer organisaties, binnen/buiten rijksoverheid
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
-
Aantoonbare managementkwaliteiten
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Ervaring bij meer organisaties, binnen/buiten rijksoverheid
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
-
Aantoonbare managementkwaliteiten
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
|