Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Wetenschappelijk Medewerker

Kennis en Onderzoek

Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken.

Stuurt op en is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen de gegeven strategische richting en levert input voor de strategische richting van de overkoepelende organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
  • Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
  • Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast

Omgeving

  • Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
  • (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
  • Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
  • Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
  • Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
  • Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende en opdrachtgevers is overeenstemming over de wederzijdse verwachtingen en de inhoud van de opdracht
  • Strategische richting is vertaald naar doelen, kaders en concrete opdrachten die daaruit voortkomen voor het eigen organisatieonder-deel
  • De resultaten van het eigen organisatieonder-deel zijn gerealiseerd
  • Input is geleverd voor de (strategische) richting van het overkoepelende organisatieon-derdeel

Omgeving

  • De missie, visie en strategie van de eigen organisatie worden helder en begrijpelijk in- en extern uitgedragen en verbonden met de maatschappelijke opgave
  • Producten/diensten zijn ontwikkeld en afgestemd met/op de relevante (inter)nationale omgeving, voldoen aan de behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Verbinding met de omgeving is actief gezocht en leidt tot een maximaal gedragen resul-taat/effect
  • Is geïnformeerd over maatschappelijke, technologische, politieke, (inter)nationale of ande-re omgevingsfactoren en ontwikkelingen daar-in. De verkregen kennis is effectief benut voor sturing en beïnvloeding
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • De integrale planning- , control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Opdrachten voor projecten en programma’s zijn professioneel en volgens afspraak verleend, begeleid en geaccepteerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model)
  • Er is een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen efficiënt en effectief ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en achtergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Organisatieonderdeel aangesloten op en beweegt mee met relevante ontwikkelingen
  • Sturing op vernieuwing en verbetering van werkprocessen, producten en diensten is gerealiseerd
  • Kennis is ontwikkeld en beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
  • Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
  • Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
  • Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
  • Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
  • Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
  • Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
  • Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
  • Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
  • Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende (hierarchische) posities en het krachtenveld en handelt hier-naar om de organisatiedoelen te kunnen bereiken
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen en buiten de eigen organisatie en handelt ernaar
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut de kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Toont bij het handelen zich bewust te zijn van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke- maatschappelijke (o.a. digitalisering) gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en vakge-bied en in de (inter)nationale omgeving / samenleving
  • Vertaalt (inter)nationale politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het ei-gen werkterrein
  • Kent betekenis toe aan trends en (inter)nationale ontwikkelingen voor de eigen organisatie en de risico’s/mogelijkheden daarvan
  • Is zich bewust van verschillen in omgevingscontext en handelt daarnaar en weet in verschillende omgevingen resultaat te behalen
  • Onderkent en anticipeert relevante digitale ontwikkelingen en weet deze in te zetten voor de eigen organisatie en het behalen van de doelen
  • Legt en onderhoudt (in)formele (inter)nationale contacten met voor de eigen functie relevante personen en organisa-ties
  • Werkt op het juiste moment samen met het netwerk om eigen (organisatie)-doelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te bieden en/of te verkrijgen

Bedrijfsvoering

  • Vertaalt de visie van de organisatie in operationele doelen en stuurt op de realisatie van de doelen (regievoering)
  • Stemt de bedrijfsprocessen en interne organisatie af op veranderingen in de strategie of prioriteitsstelling
  • Is transparant t.a.v. de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
  • Is transparant in gedrag: doen wat je zegt en zeggen wat je doet
  • Bouwt bruggen en realiseert draagvlak: verkent en onderzoekt waar samenwerking en samenhang mogelijk is en faciliteert deze
  • Stimuleert anderen om op basis van gemeenschappelijk belang te handelen
  • Benut de kansen van automatisering en digitalisering ten behoeve van de organisatiedoelen
  • Benut de kwaliteiten van medewerkers optimaal ten behoeve van organisatiedoelen
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Biedt medewerkers perspectief en stimuleert medewerkers tot persoonlijke en professionele ontwikkeling
  • Brengt de medewerkers in situaties die voor hen uitdagend en leerzaam zijn
  • Geeft medewerkers periodiek duidelijke en opbouwende feedback in het kader van hun ontwikkeling en is daarbij kritisch
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en neemt de tijd voor reflectie
  • Creëert en stimuleert een reflectief en positief lerend team- en organisatieklimaat met ruimte voor diversiteit en vervult daarbij een voorbeeldrol
  • Zoekt actief persoonlijke feedback
  • Is vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Realiseert vernieuwende ideeën
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Aansturen groep
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis en kunde van onderzoeksmethoden  en technieken
    Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
    Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen 

  • Bijeenkomsten leiden

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • overtuigingskracht
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit

Ervaring

Ervaring bij meer departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en) en/of daarbuiten, met meerdere processen tegelijkertijd. Aantoonbaar succesvol in het leiden van een team / organisatieonderdeel.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Aantoonbare managementkwaliteiten

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • bestuurssensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • aansturen-groep
  • ontwikkelen-medewerkers
  • reflecteren