Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek door het uitvoeren van bepalingen/analyses, verzamelen van gegevens |
Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform opdracht/instructie
- Producten voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe (kennis)bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen conform geldende kaders / spelregels / voorschrif-ten (AO) en afspraken / instructies (SOP’s) / rapportages / kwaliteitssystemen
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdrage aan verbetering van de werkprocessen en validering van de verbeteringen zijn geleverd
- Kennisdeling is geborgd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
- De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd
Omgeving
- Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
- Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
- Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
- Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut
Bedrijfsvoering
- Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
- De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
- Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
- Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
- Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
- Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
- Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld
Vernieuwen en verbeteren
- Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
- Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Stemt planning af met de leidinggevende en houdt hem op de hoogte van de voortgang
- Realiseert juiste randvoorwaarden (inplannen instrumenten, grondstoffen, etc) om tot het resultaat te komen
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen
- Is in staat om, na overleg met leidinggevende, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
- Komt afspraken na
- Onderneemt acties, is daarin flexibel, om gestelde doel te bereiken
- Organiseert het werk zodanig dat vooraf gestelde doel en product gerealiseerd worden
- Zoekt actief de samenwerking met anderen en helpt collega’s bij het realiseren van de afspraken
Omgeving
- Selecteert de juiste gegevens uit de verschillende informatiebronnen
- Legt verbanden tussen gegevens/informatie
- Onderscheidt hoofd- van bijzaken
- Ordent informatie zodanig dat deze voor anderen toegankelijk en bruikbaar is
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
- Signaleert problemen op zijn werkterrein, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
- Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
- Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
- Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
- Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
- Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar
Omgeving
- Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
- Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
- Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
- Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
- Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar
Bedrijfsvoering
- Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
- Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
- Laat voorbeeldgedrag zien
- Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
- Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
- Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
- Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
- Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
- Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
- Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
- Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
- Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
- Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
- Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
- Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Plannen en organiseren
- Accuraat werken
- Resultaatgerichtheid
- Analyseren
- Zelfontwikkeling
|
- Organisatiesensitiviteit
- Klantgerichtheid
- Omgevingsbewustzijn
- Netwerken
- Aansturen medewerker
- Plannen en organiseren
- Ontwikkelen medewerkers
- Reflecteren
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
geen relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het (deel)deskundigheids- / vak- gebied[1]; relevante methoden en technieken
[1] Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk. Zie Uitgangspunt 1 voor de te onderscheiden werkvelden/kennisgebieden
Overige kennis en vaardigheden
-
Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
-
Kwaliteitsmanagement
-
Archiveren van kennis en informatie
-
Kennis van het werkterrein van de eigen organisatie
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het (deel)deskundigheids- / vak- gebied[1]; relevante methoden en technieken
[1] Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk. Zie Uitgangspunt 1 voor de te onderscheiden werkvelden/kennisgebieden
Overige kennis en vaardigheden
-
Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
-
Kwaliteitsmanagement
-
Archiveren van kennis en informatie
-
Kennis van het werkterrein van de eigen organisatie
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het (deel)deskundigheids- / vak- gebied[1]; relevante methoden en technieken
[1] Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk. Zie Uitgangspunt 1 voor de te onderscheiden werkvelden/kennisgebieden
Overige kennis en vaardigheden
-
Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
-
Kwaliteitsmanagement
-
Archiveren van kennis en informatie
-
Kennis van het werkterrein van de eigen organisatie
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het (deel)deskundigheids- / vak- gebied[1]; relevante methoden en technieken
[1] Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk. Zie Uitgangspunt 1 voor de te onderscheiden werkvelden/kennisgebieden
Overige kennis en vaardigheden
-
Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
-
Kwaliteitsmanagement
-
Archiveren van kennis en informatie
-
Kennis van het werkterrein van de eigen organisatie
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvo l[1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l
Ervaring bij meer organisaties, binnen/buiten rijksoverheid
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
-
Aantoonbare managementkwaliteiten
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Ervaring bij meer organisaties, binnen/buiten rijksoverheid
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
-
Aantoonbare managementkwaliteiten
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
|