Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Onderzoeksondersteuner

Kennis en Onderzoek

Medewerker Facilitair Management

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek door het uitvoeren van bepalingen/analyses, verzamelen van gegevens

Verricht facilitaire werkzaamheden, beheert en verleent diensten op het aandachtsgebied

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten zijn geleverd conform opdracht/instructie
  • Producten voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/methoden en technieken

Omgeving

  • In- en externe (kennis)bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen conform geldende kaders / spelregels / voorschrif-ten (AO) en afspraken / instructies (SOP’s) / rapportages / kwaliteitssystemen

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdrage aan verbetering van de werkprocessen en validering van de verbeteringen zijn geleverd
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvragen zijn effectief opgepakt, afgehandeld of doorgeleid en gevolgd
  • Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
  • Gebreken en onvolkomenheden zijn gesignaleerd en effectief doorgeleid

Omgeving

  • Vragen van de klant zijn op adequate wijze vertaald naar een oplossing of actie
  • Juiste informatieverstrekking aan collega’s en/of begeleiding van externen is geleverd
  • Vragen zijn afgehandeld volgens afspraken (tijd en kwaliteit)

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken.
  • Informatie en gegevens zijn op de juiste wijze verwerkt en overgedragen
  • Werkzaamheden (ook van externen) zijn gecontroleerd en gevolgd
  • Bedrijfsmiddelen zijn zorgvuldig gebruikt en onderhouden en voldoen aan gestelde kwaliteitseisen

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering werkprocessen en administratieve procedures
  • Eigen kennis is actief gedeeld met anderen

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stemt planning af met de leidinggevende en houdt hem op de hoogte van de voortgang
  • Realiseert juiste randvoorwaarden (inplannen instrumenten, grondstoffen, etc) om tot het resultaat te komen
  • Heeft aandacht en oog voor details
  • Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
  • Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen
  • Is in staat om, na overleg met leidinggevende, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
  • Komt afspraken na
  • Onderneemt acties, is daarin flexibel, om gestelde doel te bereiken
  • Organiseert het werk zodanig dat vooraf gestelde doel en product gerealiseerd worden
  • Zoekt actief de samenwerking met anderen en helpt collega’s bij het realiseren van de afspraken

Omgeving

  • Selecteert de juiste gegevens uit de verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Onderscheidt hoofd- van bijzaken
  • Ordent informatie zodanig dat deze voor anderen toegankelijk en bruikbaar is

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Signaleert problemen op zijn werkterrein, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaam-heden, komt afspraken na en haalt deadlines
  • Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken.
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
  • Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan

Omgeving

  • Signaleert en beoordeelt vragen, onderzoekt de wensen en behoeften van de klant en maakt een afweging
  • Achterhaalt informatie bij de juiste mensen en communiceert naar de betrokkenen
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen, bepaalt te ondernemen acties en/of verwijst door
  • Kiest aanpak en gedragsstijl passend bij de situatie
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich niet van de wijs brengen onder stressvolle omstandigheden
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Ondersteunt directe collega’s bij hun werkzaamheden en ondersteunt en/of begeleidt externen

Bedrijfsvoering

  • Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaam-heden van zichzelf, andere medewerkers en externen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zonodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen
  • Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
  • Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Signaleert problemen op het hele facilitaire aandachtsgebied, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Resultaatgerichtheid
  • Analyseren
  • Zelfontwikkeling
  • Resultaatgerichtheid
  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Voortgangscontrole
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO

Competenties uit het kernprofiel

  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • analyseren
  • resultaatgerichtheid
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • relevant voor aandachtsgebied;
  • affiniteit met het aandachtsgebied 

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • voortgangscontrole
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling