Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Operationeel Manager

Lijnmanagement

(Senior) Beleidsmedewerker

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders.

Zorgt voor de voorbereiding, ontwikkeling, implementatie, uitvoering en evaluatie van beleid, gericht op een of meer afgeronde inhoudelijke beleids(deel)terreinen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
  • De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd

Omgeving

  • Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
  • Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
  • De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
  • Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
  • Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen
  • Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
  • Randvoorwaarden zijn gecreëerd voor een effectieve implementatie
  • Uitvoering is gemonitord en geëvalueerd

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
  • Is erkend als deskundige op (eigen) dossiers, zowel intern als extern
  • Relevante signalen uit politiek, samenleving en uitvoeringspraktijk zijn benut
  • Producten/diensten/initiatieven zijn afgestemd met de relevante omgeving leidend tot het gewenste effect/resultaat

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Beleid(sproducten) zijn gereali-seerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) passend binnen jaarplan

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Relevante kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
  • Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
  • Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
  • Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar

Omgeving

  • Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
  • Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
  • Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
  • Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
  • Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar

Bedrijfsvoering

  • Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
  • Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
  • Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
  • Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
  • Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
  • Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
  • Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
  • Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Heeft een politieke neus: onderkent tijdig politieke afbreukrisico’s voor de bewindspersoon
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Inventariseert het krachtenveld
  • Kent de organisatie en heeft gevoel voor het politieke en bestuurlijke
  • Luistert goed en vraagt door, weet hoofd- van bijzaken te onderscheiden
  • Stemt verwachtingen over het eindproduct af met de opdrachtgever
  • Leeft zich in in de problematiek van de opdrachtgever
  • Analyseert de vraag vanuit verschillende gezichtsvelden
  • Levert producten die aansluiten bij de behoeften van de opdrachtgever
  • Schetst de opdrachtgever de (on)mogelijkheden en voor- en nadelen van verschillende handelwijzen (prioriteit stellen en nee durven zeggen)
  • Stelt zonodig prioriteiten en grenzen
  • Kent de organisatie goed en is zich bewust van de (in)formele regels, verschillen-de posities en belangen (krachtenveld) die relevant zijn voor het eigen werkterrein en gaat daar zo nodig creatief mee om
  • Schakelt intern de juiste mensen in voor steun en medewerking, vormt allianties en coalities
  • Toetst binnen de eigen organisatie het draagvlak voor ideeën en beslissingen
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatie-onderdelen en handelt daarnaar

Omgeving

  • Benut op het juiste moment (timing) de juiste contacten (zowel in als extern) om doelstellingen te bereiken
  • Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
  • Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zo nodig te mobiliseren (en wanneer op te schalen)
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends die van invloed zijn op het eigen werkterrein
  • Beoordeelt of bepaalde ontwikkelingen wel of niet relevant zijn
  • Heeft inzicht in (inter)nationale politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen en integreert deze in het dagelijkse werk
  • Haalt en brengt relevante kennis en informatie
  • Betrekt relevante partijen zo vroeg mogelijk in het proces en werkt samen met hen aan een gezamenlijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op ideeën en standpunten van anderen
  • Bouwt bruggen, waardoor een probleem gemeenschappelijk wordt

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel anderen
  • Weegt kosten en rendement van eigen handelen goed tegen elkaar af
  • Denkt na over financiële consequenties van plannen en acties
  • Maakt een planning, geeft prioriteiten aan en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt de grenzen op van wat wel/niet mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Staat open voor mogelijkheden om zaken en werkwijzen te verbeteren
  • Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen medewerker
  • Plannen en organiseren
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren
  • Bestuurssensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Organisatiesensitiviteit
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.

 

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Overige kennis en vaardigheden
  • Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
    Basiskennis en -vaardigheden management

  • Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie

  • Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • ontwikkelen-medewerkers
  • aansturen-medewerker
  • plannen-en-organiseren
  • reflecteren

Ervaring

Geen/enige werkervaring en aantoonbaar succesvol

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Verbijzondering voor juridische functies

Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar

 

·   Onderhandelingsvaardighed

·   Signaleren juridische randvoorwaarden en spanningen daarmee

.   Vermogen tot dejuridiseren

Overige kennis en vaardigheden

·   Beleidsnota’s schrijven

·   Presenteren

·   Beleidsprocessen

·   EU-kennis en vaardigheden

·   Optreden als beleidsprofessional

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • organisatiesensitiviteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit