Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders. |
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
- De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd
Omgeving
- Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
- Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
- Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
- Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut
Bedrijfsvoering
- Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
- De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
- Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
- Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
- Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
- Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
- Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld
Vernieuwen en verbeteren
- Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
- Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
- Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
- Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
- Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
- Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
- Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar
Omgeving
- Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
- Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
- Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
- Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
- Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar
Bedrijfsvoering
- Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
- Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
- Laat voorbeeldgedrag zien
- Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
- Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
- Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
- Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
- Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
- Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
- Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
- Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
- Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
- Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
- Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
- Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Organisatiesensitiviteit
- Klantgerichtheid
- Omgevingsbewustzijn
- Netwerken
- Aansturen medewerker
- Plannen en organiseren
- Ontwikkelen medewerkers
- Reflecteren
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Samenwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvo l[1]l.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l
Ervaring bij meer organisaties, binnen/buiten rijksoverheid
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
-
Aantoonbare managementkwaliteiten
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
Ervaring
Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.
Ervaring bij meer organisaties, binnen/buiten rijksoverheid
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
-
Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
Basiskennis en -vaardigheden management
-
Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie
-
Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel
-
Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers
-
Aantoonbare managementkwaliteiten
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- klantgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- ontwikkelen-medewerkers
- aansturen-medewerker
- plannen-en-organiseren
- reflecteren
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|