Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Facilitair Management

Bedrijfsvoering

Operationeel Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht facilitaire werkzaamheden, beheert en verleent diensten op het aandachtsgebied

Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvragen zijn effectief opgepakt, afgehandeld of doorgeleid en gevolgd
  • Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
  • Gebreken en onvolkomenheden zijn gesignaleerd en effectief doorgeleid

Omgeving

  • Vragen van de klant zijn op adequate wijze vertaald naar een oplossing of actie
  • Juiste informatieverstrekking aan collega’s en/of begeleiding van externen is geleverd
  • Vragen zijn afgehandeld volgens afspraken (tijd en kwaliteit)

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken.
  • Informatie en gegevens zijn op de juiste wijze verwerkt en overgedragen
  • Werkzaamheden (ook van externen) zijn gecontroleerd en gevolgd
  • Bedrijfsmiddelen zijn zorgvuldig gebruikt en onderhouden en voldoen aan gestelde kwaliteitseisen

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering werkprocessen en administratieve procedures
  • Eigen kennis is actief gedeeld met anderen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
  • De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd

Omgeving

  • Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
  • Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
  • De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
  • Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
  • Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaam-heden, komt afspraken na en haalt deadlines
  • Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken.
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
  • Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan

Omgeving

  • Signaleert en beoordeelt vragen, onderzoekt de wensen en behoeften van de klant en maakt een afweging
  • Achterhaalt informatie bij de juiste mensen en communiceert naar de betrokkenen
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen, bepaalt te ondernemen acties en/of verwijst door
  • Kiest aanpak en gedragsstijl passend bij de situatie
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich niet van de wijs brengen onder stressvolle omstandigheden
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Ondersteunt directe collega’s bij hun werkzaamheden en ondersteunt en/of begeleidt externen

Bedrijfsvoering

  • Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaam-heden van zichzelf, andere medewerkers en externen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zonodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen
  • Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
  • Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Signaleert problemen op het hele facilitaire aandachtsgebied, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
  • Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
  • Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
  • Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar

Omgeving

  • Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
  • Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
  • Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
  • Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
  • Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar

Bedrijfsvoering

  • Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
  • Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
  • Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
  • Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
  • Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
  • Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
  • Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
  • Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Voortgangscontrole
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen medewerker
  • Plannen en organiseren
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • relevant voor aandachtsgebied;
  • affiniteit met het aandachtsgebied 

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • voortgangscontrole
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.

 

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Overige kennis en vaardigheden
  • Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
    Basiskennis en -vaardigheden management

  • Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie

  • Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • ontwikkelen-medewerkers
  • aansturen-medewerker
  • plannen-en-organiseren
  • reflecteren