Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Facilitair Management

Bedrijfsvoering

Medewerker Operationeel Verkeersmanagement

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht facilitaire werkzaamheden, beheert en verleent diensten op het aandachtsgebied

Zorgt voor een vlotte, veilige en milieubewuste doorstroming van verkeer op de (vaar)weg

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvragen zijn effectief opgepakt, afgehandeld of doorgeleid en gevolgd
  • Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
  • Gebreken en onvolkomenheden zijn gesignaleerd en effectief doorgeleid

Omgeving

  • Vragen van de klant zijn op adequate wijze vertaald naar een oplossing of actie
  • Juiste informatieverstrekking aan collega’s en/of begeleiding van externen is geleverd
  • Vragen zijn afgehandeld volgens afspraken (tijd en kwaliteit)

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken.
  • Informatie en gegevens zijn op de juiste wijze verwerkt en overgedragen
  • Werkzaamheden (ook van externen) zijn gecontroleerd en gevolgd
  • Bedrijfsmiddelen zijn zorgvuldig gebruikt en onderhouden en voldoen aan gestelde kwaliteitseisen

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering werkprocessen en administratieve procedures
  • Eigen kennis is actief gedeeld met anderen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Incidenten en calamiteiten op de (vaar)weg zijn juist afgehandeld
  • De veiligheid op de (vaar)weg is gewaarborgd
  • De milieuwetgeving is gehandhaafd

Omgeving

  • De (vaar)weggebruikers zijn juist geïnformeerd
  • De juiste functionarissen en instanties (o.a. collega's, politie, hulpdiensten) zijn juist geïnformeerd en ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Verkeersgegevens en rapporten van incidenten zijn volledig en juist
  • De administratie voldoet aan de geldende regelgeving
  • Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers)
  • Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Verbeterde werkwijzen op basis van perio-dieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaam-heden, komt afspraken na en haalt deadlines
  • Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken.
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
  • Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan

Omgeving

  • Signaleert en beoordeelt vragen, onderzoekt de wensen en behoeften van de klant en maakt een afweging
  • Achterhaalt informatie bij de juiste mensen en communiceert naar de betrokkenen
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen, bepaalt te ondernemen acties en/of verwijst door
  • Kiest aanpak en gedragsstijl passend bij de situatie
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich niet van de wijs brengen onder stressvolle omstandigheden
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Ondersteunt directe collega’s bij hun werkzaamheden en ondersteunt en/of begeleidt externen

Bedrijfsvoering

  • Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaam-heden van zichzelf, andere medewerkers en externen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zonodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen
  • Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
  • Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Signaleert problemen op het hele facilitaire aandachtsgebied, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Schat gedragingen van wegverkeer/scheepvaart en trein/lijndienst in
  • Schat risico’s van beslissingen in
  • Herkent afwijkende situaties aan de hand van signaleringssystemen
  • Maakt zelfstandig een goede inschatting van (onveilige) situaties en onderneemt tijdig actie om onveiligheid te voorkomen
  • Bepaalt consequenties van maatregelen over de grenzen van eigen situatie/regio heen
  • Haalt tijdig anderen erbij. Stemt eigen maatregel en acties van anderen met elkaar af
  • Kan zich voorstellen hoe de situatie zich zal ontwikkelen na eventuele maatregelen (scenario’s denken)
  • Kan met veel informatiebronnen (fax, telefoon, beeldscherm, etc) tegelijk omgaan
  • Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
  • Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
  • Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van hulpdiensten of weggebruikers, eigen integriteit
  • Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol
  • Schakelt soepel tussen verschillende verkeerssituaties en betrokken partijen die aandacht vragen
  • Neemt, ook zonder volledige informatie en klankbord, zelfstandig besluiten om situatie veilig te stellen
  • Houdt vast aan eigen besluit maar is ook in staat in geval van nieuwe informatie alternatieven te horen en eigen besluit te heroverwegen
  • Is alert en grijpt direct in bij problemen en onduidelijkheden
  • Kan met tegenstrijdige aanvragen van anderen omgaan en stuurt aan op de meest veilige oplossing
  • Is in staat een besluit/maatregel/handeling naderhand te onderbouwen

Omgeving

  • Weet wat een beslissing betekent voor een (vaar-)weggebruiker
  • Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker
  • Doet moeite om behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker te onderzoeken
  • Leeft zich in het verwachtingpatroon van de (vaar-) weggebruikers in
  • Kan kort en bondig betrokkenen de situatie uitleggen. Rapporteert kort en volledig
  • Spreekt anderen aan op richtlijnen en protocollen en gevolgen van acties en beslissingen
  • Kan anderen overtuigen van genomen maatregelen
  • Luistert actief en vraagt door
  • Is in staat om feedback te ontvangen en geven

Bedrijfsvoering

  • Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste snaar (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Spreekt waardering in medewerkers uit (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Pikt zaken op waar anderen overheen kijken
  • Kan lang met details omgaan zonder fouten te maken

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in nieuwe materie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande
  • Leert van eigen fouten
  • Benut nieuwe ervaringen effectief

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Voortgangscontrole
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Anticiperen
  • Stressbestendigheid
  • Besluiten nemen
  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Motiveren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • relevant voor aandachtsgebied;
  • affiniteit met het aandachtsgebied 

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • voortgangscontrole
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Ervaring als sluismeester

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied

Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming)

Radartraining

Marifooncertificaat

Nautisch duits

Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)

Competenties uit het kernprofiel

  • anticiperen
  • stressbestendigheid
  • besluiten-nemen
  • klantgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • motiveren
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling