Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Ondersteunend Medewerker Toezicht / Medewerker Toezicht

Toezicht

Beleidsondersteuner

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht voorbereidende en/of operationele toezicht- en/of opsporingswerkzaamheden

Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen aan producten / toezichtwerkzaamheden en/of opsporingsonderzoeken zijn geleverd conform opdracht
  • Producten/diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen en instructies

Omgeving

  • In- en externe informatiebron-nen zijn effectief en efficiënt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Bedrijfsprocessen zijn conform de geldende kaders (ao-procedures) en afspraken uitgevoerd
  • De dossiers zijn compleet, actueel en betrouwbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen/administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
  • Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd

Omgeving

  • Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
  • Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant en verwijst zonodig door
  • Maakt heldere afspraken, zorgt voor een goede uitvoering
  • Zoekt bij gerezen problemen samen met de opdrachtgever naar passende oplossingen
  • Meldt relevante waarnemingen aan de opdrachtgever
  • Stemt zijn eigen gedrag af op de situatie die zich voordoet
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheid over op een andere aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Gaat adequaat om met weerstand en kritiek
  • Communiceert helder naar en stemt af met collega’s
  • Draagt bij aan en ondersteunt collega’s bij de realisatie van een gemeenschappelijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op de ideeën en meningen van anderen

Omgeving

  • Formuleert helder en correct
  • Brengt boodschap op het juiste moment, met de juiste woorden en op de juiste toon naar voren
  • Toetst of de boodschap is overgekomen zoals hij bedoeld is

Bedrijfsvoering

  • Stemt de eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert tijdig afwijkingen en komt met voorstellen om bij te sturen en weet zodoende termijnen te behalen
  • Escaleert indien nodig

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft en haalt kennis, ideeën en ervaringen op en deelt deze met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
  • Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
  • Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
  • Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
  • Durft kritisch te zijn
  • Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
  • Weet de juiste informatie te achterhalen
  • Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
  • Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
  • Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
  • Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
  • Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)

Bedrijfsvoering

  • Is gericht op oplossingen
  • Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
  • Escaleert indien dit nodig is
  • Zoekt ruimte, is creatief
  • Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
  • Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
  • Durft risico’s te nemen
  • Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft interesse in andermans werk of situatie
  • Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
  • Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Benut feedback en suggesties van anderen effectief

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Netwerken
  • Flexibiliteit
  • Anticiperen
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (o.a. administratieve / secretariële ondersteuning, ervaring met toezicht of opsporing)

ervaring met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: administratief /  secretarieel
MBO: relevant voor (administratief of inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing

 documentmanagement

 

wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. rijbewijs B), vaarbewijs); (basis)kennis van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB; enige kennis van (sectorspecifieke) opsporings- en/of toezichtprocessen, -procedures, (geautomatiseerde) -systemen, -software en -apparatuur; (enige) kennis van de sector; kennis van informatiesystemen en kwaliteitssystemen

Overige kennis en vaardigheden

kennis van en kunnen werken met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen en apparatuur; kennis van relevante bedrijfsvoeringskaders, -regels en -procedures (o.a. AO)

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • klantgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen

Vakkennis: documentmanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)

·   ICT-hulpmiddelen

·   AO-regels en –procedures

.   Projectmatig werken

Basiskennis:

·   beleidscyclus

·   openbaar bestuur

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • netwerken
  • flexibiliteit
  • anticiperen
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling