Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken. |
Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
- Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
- Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
- Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd
Omgeving
- Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
- Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
- Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden
Vernieuwen en verbeteren
- Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
- Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
- Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
- Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
- Durft kritisch te zijn
- Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
- Weet de juiste informatie te achterhalen
- Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
- Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
- Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken
Omgeving
- Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
- Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
- Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)
Bedrijfsvoering
- Is gericht op oplossingen
- Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
- Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
- Escaleert indien dit nodig is
- Zoekt ruimte, is creatief
- Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
- Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
- Durft risico’s te nemen
- Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben
Vernieuwen en verbeteren
- Heeft interesse in andermans werk of situatie
- Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
- Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
- Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Benut feedback en suggesties van anderen effectief
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Accuraat werken
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Netwerken
- Flexibiliteit
- Anticiperen
- Samenwerken
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Geen/enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
Basiskennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
Basiskennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
ruime kennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
ruime kennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|