Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken. |
Zorgt voor de voorbereiding, ontwikkeling, implementatie, uitvoering en evaluatie van beleid, gericht op een of meer afgeronde inhoudelijke beleids(deel)terreinen |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
- Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
- Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen
- Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
- Randvoorwaarden zijn gecreëerd voor een effectieve implementatie
- Uitvoering is gemonitord en geëvalueerd
Omgeving
- Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
- Is erkend als deskundige op (eigen) dossiers, zowel intern als extern
- Relevante signalen uit politiek, samenleving en uitvoeringspraktijk zijn benut
- Producten/diensten/initiatieven zijn afgestemd met de relevante omgeving leidend tot het gewenste effect/resultaat
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken
- Beleid(sproducten) zijn gereali-seerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) passend binnen jaarplan
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
- Relevante kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Heeft een politieke neus: onderkent tijdig politieke afbreukrisico’s voor de bewindspersoon
- Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
- Inventariseert het krachtenveld
- Kent de organisatie en heeft gevoel voor het politieke en bestuurlijke
- Luistert goed en vraagt door, weet hoofd- van bijzaken te onderscheiden
- Stemt verwachtingen over het eindproduct af met de opdrachtgever
- Leeft zich in in de problematiek van de opdrachtgever
- Analyseert de vraag vanuit verschillende gezichtsvelden
- Levert producten die aansluiten bij de behoeften van de opdrachtgever
- Schetst de opdrachtgever de (on)mogelijkheden en voor- en nadelen van verschillende handelwijzen (prioriteit stellen en nee durven zeggen)
- Stelt zonodig prioriteiten en grenzen
- Kent de organisatie goed en is zich bewust van de (in)formele regels, verschillen-de posities en belangen (krachtenveld) die relevant zijn voor het eigen werkterrein en gaat daar zo nodig creatief mee om
- Schakelt intern de juiste mensen in voor steun en medewerking, vormt allianties en coalities
- Toetst binnen de eigen organisatie het draagvlak voor ideeën en beslissingen
- Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatie-onderdelen en handelt daarnaar
Omgeving
- Benut op het juiste moment (timing) de juiste contacten (zowel in als extern) om doelstellingen te bereiken
- Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
- Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zo nodig te mobiliseren (en wanneer op te schalen)
- Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends die van invloed zijn op het eigen werkterrein
- Beoordeelt of bepaalde ontwikkelingen wel of niet relevant zijn
- Heeft inzicht in (inter)nationale politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen en integreert deze in het dagelijkse werk
- Haalt en brengt relevante kennis en informatie
- Betrekt relevante partijen zo vroeg mogelijk in het proces en werkt samen met hen aan een gezamenlijk resultaat
- Reageert actief en constructief op ideeën en standpunten van anderen
- Bouwt bruggen, waardoor een probleem gemeenschappelijk wordt
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel anderen
- Weegt kosten en rendement van eigen handelen goed tegen elkaar af
- Denkt na over financiële consequenties van plannen en acties
- Maakt een planning, geeft prioriteiten aan en stemt deze af met de opdrachtgever
- Kent de regels en procedures, maar zoekt de grenzen op van wat wel/niet mogelijk is
Vernieuwen en verbeteren
- Staat open voor mogelijkheden om zaken en werkwijzen te verbeteren
- Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
- Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Accuraat werken
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
- Bestuurssensitiviteit
- Klantgerichtheid
- Organisatiesensitiviteit
- Netwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Geen/enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Verbijzondering voor juridische functies
Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar
· Onderhandelingsvaardighed
· Signaleren juridische randvoorwaarden en spanningen daarmee
. Vermogen tot dejuridiseren
Overige kennis en vaardigheden
· Beleidsnota’s schrijven
· Presenteren
· Beleidsprocessen
· EU-kennis en vaardigheden
· Optreden als beleidsprofessional
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- organisatiesensitiviteit
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in minimaal twee beleidsvraagstukken (beleid / uitvoering / inspectie). Ervaring in meer departementen en/of beleidsvelden (nationaal / internationaal)
Verbijzondering voor juridische functies
Aantoonbaar succesvol in minimaal twee wetgevingsprojecten en/of bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Verbijzondering voor juridische functies
Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar
· Effectief bewaken juridische randvoorwaarden
. Grondige kennis van het EU-recht voor zover dat relevant is in de eigen dossiers
Overige kennis en vaardigheden
· Methoden en technieken voor effectief beleid
· Uitbesteden en contract-management
· Coördineren
· Gezaghebbend op eigen dossiers
. Relevante talenkennis
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- organisatiesensitiviteit
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in minimaal twee beleidsvraagstukken (beleid / uitvoering / inspectie). Ervaring in meer departementen en/of beleidsvelden (nationaal / internationaal).
Aantoonbaar succesvol in het coördineren van een team
Verbijzondering voor juridische functies
Aantoonbaar succesvol in minimaal twee wetgevingsprojecten en/of bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Verbijzondering voor juridische functies
Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
. Methoden en technieken voor effectief beleid
· Uitbesteden en contract-management
· Coördineren
· Gezaghebbend op eigen dossiers
. Relevante talenkennis
Verbijzondering voor juridische functies:
· Effectief bewaken juridische randvoorwaarden
. Grondige kennis van het EU-recht voor zover dat relevant is in de eigen dossiers
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- organisatiesensitiviteit
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|