Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Onderzoeksmedewerker

Kennis en Onderzoek

(Senior) Beleidsmedewerker

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken.

Zorgt voor de voorbereiding, ontwikkeling, implementatie, uitvoering en evaluatie van beleid, gericht op een of meer afgeronde inhoudelijke beleids(deel)terreinen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
  • Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
  • Producten zijn geleverd conform plan van aanpak

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen
  • Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
  • Randvoorwaarden zijn gecreëerd voor een effectieve implementatie
  • Uitvoering is gemonitord en geëvalueerd

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
  • Is erkend als deskundige op (eigen) dossiers, zowel intern als extern
  • Relevante signalen uit politiek, samenleving en uitvoeringspraktijk zijn benut
  • Producten/diensten/initiatieven zijn afgestemd met de relevante omgeving leidend tot het gewenste effect/resultaat

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Beleid(sproducten) zijn gereali-seerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) passend binnen jaarplan

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Relevante kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
  • Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
  • Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
  • Heeft aandacht en oog voor details
  • Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
  • Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren

Omgeving

  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
  • Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten

Bedrijfsvoering

  • Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
  • Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
  • Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
  • Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
  • Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Benut feedback en suggesties van anderen
  • Geeft anderen actief feedback
  • Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Heeft een politieke neus: onderkent tijdig politieke afbreukrisico’s voor de bewindspersoon
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Inventariseert het krachtenveld
  • Kent de organisatie en heeft gevoel voor het politieke en bestuurlijke
  • Luistert goed en vraagt door, weet hoofd- van bijzaken te onderscheiden
  • Stemt verwachtingen over het eindproduct af met de opdrachtgever
  • Leeft zich in in de problematiek van de opdrachtgever
  • Analyseert de vraag vanuit verschillende gezichtsvelden
  • Levert producten die aansluiten bij de behoeften van de opdrachtgever
  • Schetst de opdrachtgever de (on)mogelijkheden en voor- en nadelen van verschillende handelwijzen (prioriteit stellen en nee durven zeggen)
  • Stelt zonodig prioriteiten en grenzen
  • Kent de organisatie goed en is zich bewust van de (in)formele regels, verschillen-de posities en belangen (krachtenveld) die relevant zijn voor het eigen werkterrein en gaat daar zo nodig creatief mee om
  • Schakelt intern de juiste mensen in voor steun en medewerking, vormt allianties en coalities
  • Toetst binnen de eigen organisatie het draagvlak voor ideeën en beslissingen
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatie-onderdelen en handelt daarnaar

Omgeving

  • Benut op het juiste moment (timing) de juiste contacten (zowel in als extern) om doelstellingen te bereiken
  • Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
  • Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zo nodig te mobiliseren (en wanneer op te schalen)
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends die van invloed zijn op het eigen werkterrein
  • Beoordeelt of bepaalde ontwikkelingen wel of niet relevant zijn
  • Heeft inzicht in (inter)nationale politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen en integreert deze in het dagelijkse werk
  • Haalt en brengt relevante kennis en informatie
  • Betrekt relevante partijen zo vroeg mogelijk in het proces en werkt samen met hen aan een gezamenlijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op ideeën en standpunten van anderen
  • Bouwt bruggen, waardoor een probleem gemeenschappelijk wordt

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel anderen
  • Weegt kosten en rendement van eigen handelen goed tegen elkaar af
  • Denkt na over financiële consequenties van plannen en acties
  • Maakt een planning, geeft prioriteiten aan en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt de grenzen op van wat wel/niet mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Staat open voor mogelijkheden om zaken en werkwijzen te verbeteren
  • Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Accuraat werken
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Bestuurssensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Organisatiesensitiviteit
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied

werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)

Overige kennis en vaardigheden
  • Fasering onderzoekstraject

  • Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)

  • Projectmatig werken

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid); 

  • Relevante ICT-hulpmiddelen

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • accuraat-werken
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige werkervaring en aantoonbaar succesvol

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Verbijzondering voor juridische functies

Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar

 

·   Onderhandelingsvaardighed

·   Signaleren juridische randvoorwaarden en spanningen daarmee

.   Vermogen tot dejuridiseren

Overige kennis en vaardigheden

·   Beleidsnota’s schrijven

·   Presenteren

·   Beleidsprocessen

·   EU-kennis en vaardigheden

·   Optreden als beleidsprofessional

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • organisatiesensitiviteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit