Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Onderzoeksmedewerker

Kennis en Onderzoek

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken.

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
  • Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
  • Producten zijn geleverd conform plan van aanpak

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
  • Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
  • Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
  • Heeft aandacht en oog voor details
  • Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
  • Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren

Omgeving

  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
  • Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten

Bedrijfsvoering

  • Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
  • Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
  • Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
  • Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
  • Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Benut feedback en suggesties van anderen
  • Geeft anderen actief feedback
  • Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Accuraat werken
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied

werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)

Overige kennis en vaardigheden
  • Fasering onderzoekstraject

  • Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)

  • Projectmatig werken

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid); 

  • Relevante ICT-hulpmiddelen

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • accuraat-werken
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

  • Enige relevante ervaring
  • Werken in teamverband;
  • samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor vakgebied:

Communicatie: PM

Facilitair:
.   MBO Facility Management of vergelijkbaar

Financiën: 
.   MBO Financieel/(Bedrijfs)Administratief/Bedrijfseconomie

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
.   o.a. MBO informatiedienstverlening (bibliotheken)

Inkoop:
.   MEAO, Facility Management of vergelijkbaar

Personeel:
.   HBO, o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO

Auditing:
n.v.t.

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied / kennisgebied
  • Taak, organisatie en cultuur van organisatieeenheid en klant-gebied(en)
  • Projectmatig werken
  • ICT-hulpmiddelen, o.a. SAP
  • AO-regels en -procedures

relevant voor vakgebied:

Communicatie:
PM

Facilitair:
.   Inkoopopleiding op HBO-niveau (bijv. RIO gevorderd - voor de inkoper- ); Procesbeheersing

Financiën: 

·   Financiële administratie in een batenlastenomgeving/stelsel van dubbel boekhouden; kennis van kas/verplichtingenstelsel; Rijksbegrotingsvoorschriften/RBV; regelgeving voor financieel en materieel beheer conform Regeling Baten-Lastendienst; Kwaliteitszorg; kostprijssystematieken
.   Alleen voor controlfuncties: Relevante controllersopleiding; methoden en technieken beleidsevaluatie; wet- en regelgeving ogv externe verslaglegging

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
·   Kennis van en inzicht in de informatiehuishouding van de organisatie
·   Kennis van de ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals: classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Inkoop:
.   Basiskennis en -vaardigheden inkoop en aanbesteden;
.   Inkoopopleiding op MBO- of HBO-niveau (RIO 1 of RIO gevorderd, of vergelijkbaar)

Personeel:

Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
n.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling