Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken. |
Ontwikkelt, adviseert en implementeert en/of houdt toezicht op inhoudelijk meer of minder complexe bedrijfsvoeringproducten en/of –processen |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
- Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
- Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Door opdrachtgever geaccepteerde adviezen en producten, die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
- Implementatie van adviezen en producten is gerealiseerd
- Adviezen en producten zijn gericht op het afgesproken resultaat
Omgeving
- Adviezen en producten zijn door de lijn gedragen
- Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
- Ontwikkelingen op het vakgebied/in de omgeving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
- Afstemming tussen de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines is geborgd
- Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten (door bijv.periodieke evaluaties d.m.v. plan-do-check-act-principe) zijn gerealiseerd
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
- Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
- Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
- Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
- Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
- Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
- Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
Omgeving
- Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
- Benut op het juiste moment het netwerk om organisatiedoelstellingen te bereiken
- Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
- Houdt in de adviezen en bij de producten rekening met relevante ontwikkelingen
- Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
- Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
- Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
- Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is
Vernieuwen en verbeteren
- Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
- Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Accuraat werken
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
- Organisatiesensitiviteit
- Analyseren
- Overtuigingskracht
- Netwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement).
- Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk).
- Bijeenkomsten leiden.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- analyseren
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
- Meerdere jaren relevante ervaring in meerdere audit- en adviestrajecten, met meerdere klanten;
- Succesvol in projectmatig werken; enige ervaring met aansturen adviestraject/klein team; ervaring in meerdere adviesrollen (Bijvoorbeeld: expert, regisseur, partner in business, begeleider/coach);
- Ervaring in alle fases van het adviesproces.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement).
- Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk).
- Bijeenkomsten leiden.
- Interdepartementaal/multidisciplinair samenwerken.
- Adviesvaardigheden voor ervaren adviseurs (o.a. veranderkunde, ontwerpen en (bege)leiden workshops, conferenties, feedback geven. e.d.).
- Projectmanagementvaardigheden.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- analyseren
- overtuigingskracht
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
- Meerdere jaren relevante ervaring in meerdere audit- en adviestrajecten, met meerdere klanten;
- Succesvol in projectmatig werken; enige ervaring met aansturen adviestraject/klein team; ervaring in meerdere adviesrollen (Bijvoorbeeld: expert, regisseur, partner in business, begeleider/coach);
- Ervaring in alle fases van het adviesproces.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement).
- Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk).
- Bijeenkomsten leiden.
- Interdepartementaal/multidisciplinair samenwerken.
- Adviesvaardigheden voor ervaren adviseurs (o.a. veranderkunde, ontwerpen en (bege)leiden workshops, conferenties, feedback geven. e.d.).
- Projectmanagementvaardigheden.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- analyseren
- overtuigingskracht
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|