Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Manager

Lijnmanagement

Coördinerend Specialistisch Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Stuurt op en is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen de gegeven strategische richting en levert input voor de strategische richting van de overkoepelende organisatie

Verbindt meerdere bedrijfsvoeringprocessen en realiseert integrale bedrijfsvoeringproducten en/of levert vanuit de expertrol specialistische (strategische) bedrijfsvoeringadviezen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende en opdrachtgevers is overeenstemming over de wederzijdse verwachtingen en de inhoud van de opdracht
  • Strategische richting is vertaald naar doelen, kaders en concrete opdrachten die daaruit voortkomen voor het eigen organisatieonder-deel
  • De resultaten van het eigen organisatieonder-deel zijn gerealiseerd
  • Input is geleverd voor de (strategische) richting van het overkoepelende organisatieon-derdeel

Omgeving

  • De missie, visie en strategie van de eigen organisatie worden helder en begrijpelijk in- en extern uitgedragen en verbonden met de maatschappelijke opgave
  • Producten/diensten zijn ontwikkeld en afgestemd met/op de relevante (inter)nationale omgeving, voldoen aan de behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Verbinding met de omgeving is actief gezocht en leidt tot een maximaal gedragen resul-taat/effect
  • Is geïnformeerd over maatschappelijke, technologische, politieke, (inter)nationale of ande-re omgevingsfactoren en ontwikkelingen daar-in. De verkregen kennis is effectief benut voor sturing en beïnvloeding
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • De integrale planning- , control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Opdrachten voor projecten en programma’s zijn professioneel en volgens afspraak verleend, begeleid en geaccepteerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model)
  • Er is een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen efficiënt en effectief ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en achtergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Organisatieonderdeel aangesloten op en beweegt mee met relevante ontwikkelingen
  • Sturing op vernieuwing en verbetering van werkprocessen, producten en diensten is gerealiseerd
  • Kennis is ontwikkeld en beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Geaccepteerde adviezen en producten die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementeerbare en met lijn afgestemde producten en adviezen
  • Adviezen en producten en controleactiviteiten zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden en gericht op het gewenste resultaat

Omgeving

  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Relevante ontwikkelingen in bedrijfsvoering en de samenleving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied departementaal en interdepartementaal
  • Integrale aanpak van adviezen is geborgd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • Betrokkenen zijn inhoudelijk juist aangestuurd* (Geldt alleen voor coördinerende adviseurs)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd door periodieke evaluaties (plan-do-check-act-principe)

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende (hierarchische) posities en het krachtenveld en handelt hier-naar om de organisatiedoelen te kunnen bereiken
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen en buiten de eigen organisatie en handelt ernaar
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut de kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Toont bij het handelen zich bewust te zijn van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke- maatschappelijke (o.a. digitalisering) gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en vakge-bied en in de (inter)nationale omgeving / samenleving
  • Vertaalt (inter)nationale politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het ei-gen werkterrein
  • Kent betekenis toe aan trends en (inter)nationale ontwikkelingen voor de eigen organisatie en de risico’s/mogelijkheden daarvan
  • Is zich bewust van verschillen in omgevingscontext en handelt daarnaar en weet in verschillende omgevingen resultaat te behalen
  • Onderkent en anticipeert relevante digitale ontwikkelingen en weet deze in te zetten voor de eigen organisatie en het behalen van de doelen
  • Legt en onderhoudt (in)formele (inter)nationale contacten met voor de eigen functie relevante personen en organisa-ties
  • Werkt op het juiste moment samen met het netwerk om eigen (organisatie)-doelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te bieden en/of te verkrijgen

Bedrijfsvoering

  • Vertaalt de visie van de organisatie in operationele doelen en stuurt op de realisatie van de doelen (regievoering)
  • Stemt de bedrijfsprocessen en interne organisatie af op veranderingen in de strategie of prioriteitsstelling
  • Is transparant t.a.v. de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
  • Is transparant in gedrag: doen wat je zegt en zeggen wat je doet
  • Bouwt bruggen en realiseert draagvlak: verkent en onderzoekt waar samenwerking en samenhang mogelijk is en faciliteert deze
  • Stimuleert anderen om op basis van gemeenschappelijk belang te handelen
  • Benut de kansen van automatisering en digitalisering ten behoeve van de organisatiedoelen
  • Benut de kwaliteiten van medewerkers optimaal ten behoeve van organisatiedoelen
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Biedt medewerkers perspectief en stimuleert medewerkers tot persoonlijke en professionele ontwikkeling
  • Brengt de medewerkers in situaties die voor hen uitdagend en leerzaam zijn
  • Geeft medewerkers periodiek duidelijke en opbouwende feedback in het kader van hun ontwikkeling en is daarbij kritisch
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en neemt de tijd voor reflectie
  • Creëert en stimuleert een reflectief en positief lerend team- en organisatieklimaat met ruimte voor diversiteit en vervult daarbij een voorbeeldrol
  • Zoekt actief persoonlijke feedback
  • Is vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Realiseert vernieuwende ideeën
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Geeft bij advisering blijk van inzicht in wat er in de organisatie speelt
  • Handelt met gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en inzicht in belangen en weet met het krachtenveld om te gaan
  • Beoordeelt de haalbaarheid van adviezen of projecten in de huidige context van de organisatie
  • Maakt afwegingen in het belang van de organisatie met inachtneming van rijksbrede ontwikkelingen
  • Benoemt consequenties van te maken keuzes aan de opdrachtgever
  • Geeft eigen grenzen aan en benoemt de eigen positie in een proces
  • Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Benut argumenten op het juiste moment
  • Reageert alert op argumenten van de ander
  • Maakt een inschatting van urgentie en belang van verschillende vraagstukken voor de organisatie
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en overwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven/opvattingen en onzekerheden
  • Weegt beschikbare informatie, alternatieven en meningen tegenover elkaar af in het licht van de relevante criteria
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn/haar standpunt (voor-en nadelen, afbreukrisico’s, etc.)

Omgeving

  • Benut de juiste contacten om adviezen en producten af te stemmen
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de organisatie relevante personen
  • Benut op het juiste moment het netwerk om de organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Houdt in de adviezen en producten rekening met de relevante ontwikkelingen
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen
  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen of laat hen dit zelf aangeven. Stemt deze af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen, laat anderen dit zelf aangeven en bewaakt de voortgang
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen/planning te behalen

Bedrijfsvoering

  • Geeft medewerkers ruimte en waardering
  • Maakt medewerkers enthousiast door de juiste snaar te raken
  • Inspireert anderen door eigen gedrevenheid

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en nieuwe inzichten met anderen
  • Evalueert eigen werkwijze en ervaringen, leert daarvan en draagt inzichten over aan anderen
  • Signaleert noodzaak/behoefte aan vernieuwing en verbetering en doet voorstellen

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Aansturen groep
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren
  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Oordeelsvorming
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Ervaring bij meer departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en) en/of daarbuiten, met meerdere processen tegelijkertijd. Aantoonbaar succesvol in het leiden van een team / organisatieonderdeel.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Aantoonbare managementkwaliteiten

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • bestuurssensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • aansturen-groep
  • ontwikkelen-medewerkers
  • reflecteren

Ervaring

  • Ruime en relevante ervaring; 
  • Succesvol in het leiden van (deel)projecten en/of coördineren;
  • Ervaring in alle fases van het audit- en adviesproces en in alle adviesrollen en daarin succesvol;
  • (Inter)departementale, (inter)nationale trajecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor aandachtsgebied

Communicatie: PM

Facilitair (o.a. gebouwen, huisvesting, intern transport, receptie, repro, servicedesk, telefooncentrale):
.   Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant

Financiën
.   Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)  

ICT Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement):
·   Relevante opleidingen voor het vakgebied, o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement 

Inkoop:
.  Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde

Personeel:
.   o.a. Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen

Auditing
.   ingeschreven in enig auditregister of vergelijkbare titel en affiniteit met het begeleiden en coachen van professionals

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Managementvaardigheden, o.a. functioneel leiden van een team
  • Verdieping adviesvaardigheden voor ervaren adviseurs (o.a. strategisch sparringpartner)
  • Opereren in een (politiek) bestuurlijke omgeving

Relevant voor aandachtsgebied

Communicatie: PM

Facilitair (o.a. gebouwen, huisvesting, intern transport, receptie, repro, servicedesk, telefooncentrale):
.   n.v.t.

Financiën:
.    Alleen voor controlfuncties: Kennis van bedrijfseconomie en overheidsfinanciën; methoden en technieken beleidsevaluatie; globale kennis van kosten-batenanalyse

ICT:

.    Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement):
·   Kunnen ontwikkelen van departementale en rijksbrede standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer.
.   Kunnen ontwikkelen van informatie- en IT- architectuur in samenhang met de businessarchitectuur

Inkoop:
.   Inkoopopleiding op WO-niveau (RIO 1, RIO gevorderd en NEVI 3 ,of vergelijkbaar)

Personeel:

    Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde   

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
Kennis van en affiniteit met het begeleiden en coachen van professionals

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • netwerken
  • motiveren
  • creativiteit