Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
- (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
- Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
- Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
- Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
- Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
- Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten
Bedrijfsvoering
- Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
- Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
- De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten/adviezen zijn geleverd conform opdracht en/of adviesvraag (geaggregeerde overzichten, prognoses, alternatieven, etc.)
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
- Producten/adviezen zijn geleverd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit en middelen)
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
- Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
- Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
- Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
- Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
- Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
- Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
- Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
- Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie
Omgeving
- Onderbouwt zijn acties helder en logisch
- Brengt zijn bevindingen met beslistheid
- Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
- Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
- Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
- Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
- Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
- Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
- Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
- Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
- Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
- Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures
Vernieuwen en verbeteren
- Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
- Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
- Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een goede relatie met opdrachtgever(s) door goede afstemming en informatie-uitwisseling en door zich in de problematiek en belangen van de opdrachtgever te verdiepen
- Maakt de (professionele) mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk en maakt hierover heldere afspraken
- Anticipeert waar mogelijk op adviesvragen en handelt daar naar
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens / informatie
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en externen die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Trekt samen op om het doel te bereiken, toont betrokkenheid bij de activiteiten van anderen
Bedrijfsvoering
- Maakt een realistische planning en een realistische inschatting van de benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de opdrachtgever en met de betrokken collega's / afdelingen
- Past het proces aan als de situatie daarom vraagt, maar binnen de professionele en wettelijke kaders
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d.
- Deelt kennis met collega's
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB);
kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv.RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
ervaring met coördineren of functioneel aansturen van medewerkers
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Enige ervaring
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring en aantoonbaar succesvol
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
meerdere klanten; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie)
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring en aantoonbaar succesvol
Werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Meerdere klanten; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie)
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|