Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Verricht (voorbereidende) toezicht- en/of opsporingsactiviteiten op naleving van wet- en regelgeving en voorkomt of beëindigt ongewenste situaties |
Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
- (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
- Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
- Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
- Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
- Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
- Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten
Bedrijfsvoering
- Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
- Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
- De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
- Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd
Omgeving
- Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
- Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
- Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden
Vernieuwen en verbeteren
- Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
- Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
- Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
- Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
- Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
- Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
- Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
- Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
- Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie
Omgeving
- Onderbouwt zijn acties helder en logisch
- Brengt zijn bevindingen met beslistheid
- Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
- Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
- Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
- Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
- Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
- Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
- Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
- Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
- Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
- Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures
Vernieuwen en verbeteren
- Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
- Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
- Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
- Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
- Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
- Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
- Durft kritisch te zijn
- Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
- Weet de juiste informatie te achterhalen
- Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
- Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
- Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken
Omgeving
- Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
- Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
- Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)
Bedrijfsvoering
- Is gericht op oplossingen
- Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
- Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
- Escaleert indien dit nodig is
- Zoekt ruimte, is creatief
- Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
- Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
- Durft risico’s te nemen
- Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben
Vernieuwen en verbeteren
- Heeft interesse in andermans werk of situatie
- Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
- Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
- Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Benut feedback en suggesties van anderen effectief
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Oordeelsvorming
- Organisatiesensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Stressbestendigheid
- Plannen en organiseren
- Accuraat werken
- Zelfontwikkeling
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Netwerken
- Flexibiliteit
- Anticiperen
- Samenwerken
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB);
kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv.RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
ervaring met coördineren of functioneel aansturen van medewerkers
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Geen/enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
Basiskennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
Basiskennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
ruime kennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
ruime kennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|