Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Verricht (voorbereidende) toezicht- en/of opsporingsactiviteiten op naleving van wet- en regelgeving en voorkomt of beëindigt ongewenste situaties |
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
- (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
- Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
- Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
- Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
- Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
- Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten
Bedrijfsvoering
- Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
- Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
- De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
- Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
- Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
- Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
- Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
- Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
- Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
- Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
- Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
- Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
- Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie
Omgeving
- Onderbouwt zijn acties helder en logisch
- Brengt zijn bevindingen met beslistheid
- Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
- Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
- Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
- Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
- Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
- Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
- Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
- Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
- Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
- Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures
Vernieuwen en verbeteren
- Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
- Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
- Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Oordeelsvorming
- Organisatiesensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Stressbestendigheid
- Plannen en organiseren
- Accuraat werken
- Zelfontwikkeling
|
- Analyseren
- Accuraat werken
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB);
kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv.RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
ervaring met coördineren of functioneel aansturen van medewerkers
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|