Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Behandelt en ontwikkelt producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit (bij de Belastingdienst gaat het niet om werkzaamheden in de sfeer van Ontwikkelen van producten en diensten) |
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Informatie ten behoeve van producten, diensten en casuïstiek is verzameld, geanalyseerd, beoordeeld en/of gecontroleerd
- Voortgang en doorlooptijd zijn bewaakt en geleverde producten en diensten sluiten aan bij wat nodig is voor een volgende fase
- Producten en diensten zijn ontwikkeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen en helder geformuleerd en onderbouwd
Omgeving
- Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de (keten)-partners heeft op juiste wijze plaatsgevonden
- Heeft een relevant netwerk binnen en buiten de organisatie dat is onderhouden en wordt gebruikt
Bedrijfsvoering
- De kaders en wet- en regel-geving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
- De administratie is op orde
- Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
- Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
- Kennisdeling is geborgd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
- Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
- Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert de juiste informatie uit de relevante bronnen
- Vormt zich een mening op basis van de juiste informatie en in het licht van relevante criteria en omstandigheden
- Vraagt zonodig een second opinion
- Brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht het vraagstuk van verschillende kanten
- Herkent gevoeligheden en situaties en handelt daar naar
- Maakt de eigen positie duidelijk in conflictsituaties en bespreekt dit zonodig met de leidinggevende
- Gaat zorgvuldig om met gevoelige en persoonlijke informatie
- Handelt conform regels en voorschriften
- Hanteert de regelgeving als toetsingskader, laat zich niet leiden door persoonlijke overtuigingen
- Denkt, rekening houdend met de behoeften van de klant, mee over oplossingen die passen binnen de kaders
- Streeft binnen de mogelijkheden naar begrip bij de klanten en tevredenheid bij de opdrachtgever
- Handelt klantvragen efficiënt af (en zorgt zonodig voor nazorg)
- Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op eigen taakgebied
- Komt afspraken na, haalt de afgesproken deadlines
- Onderneemt gericht acties om het gestelde doel te bereiken
Omgeving
- Stemt de planning af met alle belanghebbenden
- Houdt een goede relatie met alle belanghebbenden
- Handelt zelf vanuit het gemeenschappelijk belang
- Draagt bij aan het oplossen van tegenstellingen
- Deelt eigen inzichten en verplaatst zich in de beweegredenen van anderen
Bedrijfsvoering
- Maakt een planning en maakt met anderen afspraken over kwaliteit en levertijd
- Houdt de voortgang in de gaten van eigen acties en van anderen
- Spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen van de planning
- Houdt een toegankelijk en actueel werkdossier bij
- Heeft een actieve rol bij het enthousiasmeren van medewerkers voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
- Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
- Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën
- Wisselt regelmatig informatie en kennis uit met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Oordeelsvorming
- Integriteit
- Klantgerichtheid
- Resultaatgerichtheid
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Motiveren
- Zelfontwikkeling
|
- Analyseren
- Accuraat werken
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- integriteit
- klantgerichtheid
- resultaatgerichtheid
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Meerdere jaren ervaring met functionele begeleiding van collega’s en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Management / Economie / Recht / MER
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Kennis van relevante wet- en regel-geving
- Basisadviesvaardigheden
- Opstellen adviesnota’s (o.a. compositie, spelling, snelheid)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- integriteit
- klantgerichtheid
- resultaatgerichtheid
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Meerdere jaren ervaring met functionele begeleiding van collega’s en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Management / Economie / Recht / MER
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Kennis van relevante wet- en regel-geving
- Basisadviesvaardigheden
- Opstellen adviesnota’s (o.a. compositie, spelling, snelheid)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- integriteit
- klantgerichtheid
- resultaatgerichtheid
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Meerdere jaren ervaring met functionele begeleiding van collega’s en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Management / Economie / Recht / MER
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Kennis van relevante wet- en regel-geving
- Basisadviesvaardigheden
- Opstellen adviesnota’s (o.a. compositie, spelling, snelheid)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- integriteit
- klantgerichtheid
- resultaatgerichtheid
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|