Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Onderzoeksmedewerker

Kennis en Onderzoek

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Behandelt en ontwikkelt producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit (bij de Belastingdienst gaat het niet om werkzaamheden in de sfeer van Ontwikkelen van producten en diensten)

Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie ten behoeve van producten, diensten en casuïstiek is verzameld, geanalyseerd, beoordeeld en/of gecontroleerd
  • Voortgang en doorlooptijd zijn bewaakt en geleverde producten en diensten sluiten aan bij wat nodig is voor een volgende fase
  • Producten en diensten zijn ontwikkeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen en helder geformuleerd en onderbouwd

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de (keten)-partners heeft op juiste wijze plaatsgevonden
  • Heeft een relevant netwerk binnen en buiten de organisatie dat is onderhouden en wordt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regel-geving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • De administratie is op orde
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
  • Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
  • Producten zijn geleverd conform plan van aanpak

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert de juiste informatie uit de relevante bronnen
  • Vormt zich een mening op basis van de juiste informatie en in het licht van relevante criteria en omstandigheden
  • Vraagt zonodig een second opinion
  • Brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht het vraagstuk van verschillende kanten
  • Herkent gevoeligheden en situaties en handelt daar naar
  • Maakt de eigen positie duidelijk in conflictsituaties en bespreekt dit zonodig met de leidinggevende
  • Gaat zorgvuldig om met gevoelige en persoonlijke informatie
  • Handelt conform regels en voorschriften
  • Hanteert de regelgeving als toetsingskader, laat zich niet leiden door persoonlijke overtuigingen
  • Denkt, rekening houdend met de behoeften van de klant, mee over oplossingen die passen binnen de kaders
  • Streeft binnen de mogelijkheden naar begrip bij de klanten en tevredenheid bij de opdrachtgever
  • Handelt klantvragen efficiënt af (en zorgt zonodig voor nazorg)
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op eigen taakgebied
  • Komt afspraken na, haalt de afgesproken deadlines
  • Onderneemt gericht acties om het gestelde doel te bereiken

Omgeving

  • Stemt de planning af met alle belanghebbenden
  • Houdt een goede relatie met alle belanghebbenden
  • Handelt zelf vanuit het gemeenschappelijk belang
  • Draagt bij aan het oplossen van tegenstellingen
  • Deelt eigen inzichten en verplaatst zich in de beweegredenen van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een planning en maakt met anderen afspraken over kwaliteit en levertijd
  • Houdt de voortgang in de gaten van eigen acties en van anderen
  • Spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen van de planning
  • Houdt een toegankelijk en actueel werkdossier bij
  • Heeft een actieve rol bij het enthousiasmeren van medewerkers voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën
  • Wisselt regelmatig informatie en kennis uit met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
  • Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
  • Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
  • Heeft aandacht en oog voor details
  • Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
  • Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren

Omgeving

  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
  • Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten

Bedrijfsvoering

  • Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
  • Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
  • Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
  • Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
  • Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Benut feedback en suggesties van anderen
  • Geeft anderen actief feedback
  • Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Oordeelsvorming
  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Accuraat werken
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied

werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)

Overige kennis en vaardigheden
  • Fasering onderzoekstraject

  • Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)

  • Projectmatig werken

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid); 

  • Relevante ICT-hulpmiddelen

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • accuraat-werken
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling