Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Behandelt en ontwikkelt producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit (bij de Belastingdienst gaat het niet om werkzaamheden in de sfeer van Ontwikkelen van producten en diensten) |
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Informatie ten behoeve van producten, diensten en casuïstiek is verzameld, geanalyseerd, beoordeeld en/of gecontroleerd
- Voortgang en doorlooptijd zijn bewaakt en geleverde producten en diensten sluiten aan bij wat nodig is voor een volgende fase
- Producten en diensten zijn ontwikkeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen en helder geformuleerd en onderbouwd
Omgeving
- Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de (keten)-partners heeft op juiste wijze plaatsgevonden
- Heeft een relevant netwerk binnen en buiten de organisatie dat is onderhouden en wordt gebruikt
Bedrijfsvoering
- De kaders en wet- en regel-geving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
- De administratie is op orde
- Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
- Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
- Kennisdeling is geborgd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert de juiste informatie uit de relevante bronnen
- Vormt zich een mening op basis van de juiste informatie en in het licht van relevante criteria en omstandigheden
- Vraagt zonodig een second opinion
- Brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht het vraagstuk van verschillende kanten
- Herkent gevoeligheden en situaties en handelt daar naar
- Maakt de eigen positie duidelijk in conflictsituaties en bespreekt dit zonodig met de leidinggevende
- Gaat zorgvuldig om met gevoelige en persoonlijke informatie
- Handelt conform regels en voorschriften
- Hanteert de regelgeving als toetsingskader, laat zich niet leiden door persoonlijke overtuigingen
- Denkt, rekening houdend met de behoeften van de klant, mee over oplossingen die passen binnen de kaders
- Streeft binnen de mogelijkheden naar begrip bij de klanten en tevredenheid bij de opdrachtgever
- Handelt klantvragen efficiënt af (en zorgt zonodig voor nazorg)
- Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op eigen taakgebied
- Komt afspraken na, haalt de afgesproken deadlines
- Onderneemt gericht acties om het gestelde doel te bereiken
Omgeving
- Stemt de planning af met alle belanghebbenden
- Houdt een goede relatie met alle belanghebbenden
- Handelt zelf vanuit het gemeenschappelijk belang
- Draagt bij aan het oplossen van tegenstellingen
- Deelt eigen inzichten en verplaatst zich in de beweegredenen van anderen
Bedrijfsvoering
- Maakt een planning en maakt met anderen afspraken over kwaliteit en levertijd
- Houdt de voortgang in de gaten van eigen acties en van anderen
- Spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen van de planning
- Houdt een toegankelijk en actueel werkdossier bij
- Heeft een actieve rol bij het enthousiasmeren van medewerkers voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
- Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
- Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën
- Wisselt regelmatig informatie en kennis uit met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Oordeelsvorming
- Integriteit
- Klantgerichtheid
- Resultaatgerichtheid
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Motiveren
- Zelfontwikkeling
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Samenwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- integriteit
- klantgerichtheid
- resultaatgerichtheid
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Meerdere jaren ervaring met functionele begeleiding van collega’s en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Management / Economie / Recht / MER
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Kennis van relevante wet- en regel-geving
- Basisadviesvaardigheden
- Opstellen adviesnota’s (o.a. compositie, spelling, snelheid)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- integriteit
- klantgerichtheid
- resultaatgerichtheid
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Meerdere jaren ervaring met functionele begeleiding van collega’s en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Management / Economie / Recht / MER
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Kennis van relevante wet- en regel-geving
- Basisadviesvaardigheden
- Opstellen adviesnota’s (o.a. compositie, spelling, snelheid)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- integriteit
- klantgerichtheid
- resultaatgerichtheid
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Meerdere jaren ervaring met functionele begeleiding van collega’s en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Management / Economie / Recht / MER
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Kennis van relevante wet- en regel-geving
- Basisadviesvaardigheden
- Opstellen adviesnota’s (o.a. compositie, spelling, snelheid)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- integriteit
- klantgerichtheid
- resultaatgerichtheid
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|