Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Beveiliging

Bedrijfsvoering

Geestelijk Verzorger

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht beveiligingswerkzaamheden (zie toelichting) ten behoeve van personen en gebouwen.

Begeleidt justitiabelen bij godsdienst- en levensovertuiging

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Beveiligingswerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens protocollen en/of instructies
  • Er is juist en tijdig opgetreden tijdens calamiteiten en/of crisissituaties
  • Incidenten zijn geregistreerd en administratief afgehandeld volgens protocollen en/of instructies
  • Bezoekers zijn geïnformeerd / geïnstrueerd over de huisregels en veiligheidsvoorschriften
  • Door middel van goed gastheerschap zijn bezoekers prettig ontvangen

Omgeving

  • Bij calamiteiten zijn de juiste interne en externe hulpverleningsorganisaties op de juiste wijze ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Passende inzet van medewerkers is gerealiseerd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Overdracht van werkzaamheden is volgens protocollen uitgevoerd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan verbetering van de werkprocessen is geleverd
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Begeleiding bij godsdienst- en levensovertuiging is zo goed mogelijk tot stand gekomen, persoonlijk en in gemeenschap met anderen
  • In de begeleiding zijn de uitgangspunten nageleefd, zoals deze zijn overeengekomen tussen levensbeschouwelijke institutie en staat

Omgeving

  • Benodigde zorg/begeleiding is effectief afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, doorverwijzing is tijdig in gang gezet
  • Netwerk en samenwerkingsverbanden zijn opgebouwd en onderhouden

Bedrijfsvoering

  • Rapportages zijn conform richtlijnen opgesteld
  • Uitgangspunten van het geestelijke ambt en ambtelijke competenties zijn nageleefd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van detentieklimaat zijn geleverd
  • Kennis en inzicht zijn bevorderd bij aanverwante disciplines

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vormt zich een mening op basis van observaties en schat risico’s in
  • Handelt volgens ingeschatte risico’s
  • Houdt bij de inschatting van de risico’s rekening met de actualiteit
  • Volgt het protocol en weet bij onverwachte ontwikkelingen daar gepast van af te wijken om het gestelde resultaat te bereiken * (geldt alleen voor medewerkers beveiliging in schalen 5 en 6)
  • Behoudt onder stressvolle omstandigheden het overzicht
  • Blijft onder alle omstandigheden rustig en schat de risico’s in, handelt op basis van gezond verstand, ervaring, inzicht en kennis
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke bezittingen en/of vertrouwelijke informatie
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden
  • Laat zich niet onder druk zetten bij het wel/niet toelaten van bezoekers en/of middelen
  • Gedraagt zich als het ‘visitekaartje’ van de organisatie, zodat bezoekers zich welkom voelen

Omgeving

  • Durft beslissingen te nemen op basis van beschikbare informatie, intuïtie en ervaring
  • Stelt beslissingen niet onnodig uit
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen en/of instanties in

Bedrijfsvoering

  • Werkt nauwkeurig en systematisch alle protocollen af
  • Houdt zorgvuldig het logboek / de administratie bij
  • Heeft oog voor details
  • Maakt medewerkers enthousiast (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Stimuleert anderen door zelf voorbeeldgedrag te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft op een constructieve wijze feedback (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met collega’s
  • Integreert nieuwe inzichten soepel in bestaande werkprocessen
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een vertrouwensrelatie, benadert de ander op een open en respectvolle wijze
  • Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
  • Onderkent interpersoonlijke processen bij zichzelf en anderen en maakt dit bespreekbaar, stuurt het eigen gedrag zonodig bij
  • Houdt rekening met verschillende (culturele) achtergronden
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
  • Schat ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s en andere disciplines
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Overbrugt tegenstellingen tussen partijen
  • Benut kansen om contacten te leggen en samenwerking aan te gaan
  • Komt uit voor zijn standpunt richting andere disciplines
  • Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
  • Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
  • Maakt successen en knelpunten zichtbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert knelpunten in detentieklimaat in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en stelt eigen en andermans inzichten ter discussie
  • Reflecteert op eigen emoties en gedrag, vraagt om en staat open voor feedback
  • Laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten te beschikken

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Oordeelsvorming
  • Stressbestendigheid
  • Integriteit
  • Besluiten nemen
  • Accuraat werken
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling
  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • stressbestendigheid
  • integriteit
  • besluiten-nemen
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

De benoemingsvoorwaarden van de betreffende zendende instantie, die erkend zijn door de Minister van Justitie, zijn van toepassing

Opleiding

Universitair diploma van een door het zendende genootschap erkende ambtsopleiding op masterniveau

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Geëigende opleiding voor betreffende denominatie

Overige kennis en vaardigheden

Culturele achtergronden en geloofs- en levensovertuiging, juridische aspecten van vrijheidsbeneming, globale kennis van psychopathologie en drugsgerelateerde problematiek, kennis van de sociale kaart, vaardigheid in omgaan met de doelgroep binnen de detentiesituatie en met de inrichtingscontext van geslotenheid

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling