Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Beveiliging

Bedrijfsvoering

Inrichtingswerker

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht beveiligingswerkzaamheden (zie toelichting) ten behoeve van personen en gebouwen.

Zorgt voor beveiliging, observatie, begeleiding en voorbereiding op resocialisatie van justitiabelen, in een beveiligde leefomgeving ( Met eventueel als extra aandachtsgebieden: re-integratiebegeleiding, arbeid en forensische observatie )

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Beveiligingswerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens protocollen en/of instructies
  • Er is juist en tijdig opgetreden tijdens calamiteiten en/of crisissituaties
  • Incidenten zijn geregistreerd en administratief afgehandeld volgens protocollen en/of instructies
  • Bezoekers zijn geïnformeerd / geïnstrueerd over de huisregels en veiligheidsvoorschriften
  • Door middel van goed gastheerschap zijn bezoekers prettig ontvangen

Omgeving

  • Bij calamiteiten zijn de juiste interne en externe hulpverleningsorganisaties op de juiste wijze ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Passende inzet van medewerkers is gerealiseerd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Overdracht van werkzaamheden is volgens protocollen uitgevoerd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan verbetering van de werkprocessen is geleverd
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Intake, voorlichting en informatievoorziening aan justitiabelen zijn uitgevoerd volgens afspraken
  • Continuïteit en maximale deelname aan het (dag)programma en groepsproces zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
  • Bijdragen zijn geleverd aan gedragsverandering bij justitiabelen, door motiverende bejegening en toepassing van erkende methoden
  • Materiële en Immateriële hulp is verleend
  • Veilig, stabiel en hygiënisch werk- en leefklimaat zijn optimaal gerealiseerd
  • Controles en inspecties zijn volgens dienst-instructies uitgevoerd
  • (Dreigende) ordeverstoringen en crisis-situaties zijn doeltreffend voorkomen cq. gede-escaleerd
  • Overeengekomen productie is behaald binnen reële mogelijkheden (arbeid)
  • Een veilige werkomgeving is gewaarborgd (arbeid)
  • Observatie en rapportage omtrent gedrag heeft plaatsgevonden conform observatieplan en protocollen (Forensische observatie)

Omgeving

  • Rapportage, advisering, overdracht, doorverwijzing en afstemming met andere disciplines zijn tijdig gerealiseerd
  • Re-integratieactiviteiten zijn afgestemd met ketenpartners en instanties (1re-integratie-begeleiding)

Bedrijfsvoering

  • Regelgeving (PBW, ARBO), protocollen, dienstinstructies, procedures en (veiligheids)voorschriften zijn nageleefd
  • Gereedschap, apparatuur en machines zijn in goede staat van onderhoud (arbeid)
  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Continuïteit van werkprocessen op de afdeling is gewaarborgd (senior)
  • Kwaliteit, deskundigheid en professionaliteit van het team zijn bevorderd (senior)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vormt zich een mening op basis van observaties en schat risico’s in
  • Handelt volgens ingeschatte risico’s
  • Houdt bij de inschatting van de risico’s rekening met de actualiteit
  • Volgt het protocol en weet bij onverwachte ontwikkelingen daar gepast van af te wijken om het gestelde resultaat te bereiken * (geldt alleen voor medewerkers beveiliging in schalen 5 en 6)
  • Behoudt onder stressvolle omstandigheden het overzicht
  • Blijft onder alle omstandigheden rustig en schat de risico’s in, handelt op basis van gezond verstand, ervaring, inzicht en kennis
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke bezittingen en/of vertrouwelijke informatie
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden
  • Laat zich niet onder druk zetten bij het wel/niet toelaten van bezoekers en/of middelen
  • Gedraagt zich als het ‘visitekaartje’ van de organisatie, zodat bezoekers zich welkom voelen

Omgeving

  • Durft beslissingen te nemen op basis van beschikbare informatie, intuïtie en ervaring
  • Stelt beslissingen niet onnodig uit
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen en/of instanties in

Bedrijfsvoering

  • Werkt nauwkeurig en systematisch alle protocollen af
  • Houdt zorgvuldig het logboek / de administratie bij
  • Heeft oog voor details
  • Maakt medewerkers enthousiast (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Stimuleert anderen door zelf voorbeeldgedrag te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft op een constructieve wijze feedback (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met collega’s
  • Integreert nieuwe inzichten soepel in bestaande werkprocessen
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
  • Gaat zorgvuldig en zuiver om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie en stelt afwijkingen van de norm aan de orde.
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
  • Maakt een voortdurende inschatting van de gemoedstoestand van de justitiabele
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Stemt de bejegening af op de toestand van de justitiabele
  • Past de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze aan aan persoon en situatie
  • Past weloverwogen handelingsalternatieven toe, schakelt over op een andere aanpak indien nodig
  • Schakelt in de toepassing van methodieken (motiverende bejegening) al naar gelang de situatie dat vraagt
  • Neemt indien nodig het voortouw
  • Signaleert knelpunten in het leef/werkklimaat en draagt ideeën en oplossingen aan
  • Grijpt zo snel mogelijk in om escalatie te voorkomen
  • Is alert op onvoorziene situaties, maakt risico-inschattingen en neemt zonodig zelfstandig actie
  • Houdt het hoofd koel, blijft kalm en toont zich zelfverzekerd
  • Houdt overzicht, handelt vlot en vastberaden
  • Blijft overeind in spanningsvolle situaties, blijft beheerst en doelmatig handelen
  • Ontlaadt de spanning na herstel van de orde en rust
  • Maakt realistische planningen en stelt prioriteiten (arbeid)
  • Bewaart de balans tussen begeleidings- en productiedoelen (arbeid)
  • Stemt voortdurend af over voortgang en verwachtingen (arbeid)
  • Zoekt inventief naar mogelijkheden om achterstanden in te halen (arbeid)
  • Motiveert justitiabelen om af en toe een stapje harder te lopen (arbeid)

Omgeving

  • Wisselt kennis, informatie en ideeën met andere disciplines en instanties
  • Deelt kennis en informatie met collega’s binnen de organisatie en externe partners
  • Ondersteunt andere disciplines gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van gemeenschappelijke doelen
  • Werkt actief aan een goede samenwerkingsrelatie
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven

Vernieuwen en verbeteren

  • Benut kansen om de eigen professionele kennis en vaardigheden te vergroten
  • Signaleert knelpunten en adviseert over mogelijke verbeteringen
  • Stelt zich open op voor feedback van collega’s en trekt daar lering uit.
  • Heeft oog voor de balans tussen belasting en belastbaarheid bij zichzelf en collega’s en maakt dit bespreekbaar

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Oordeelsvorming
  • Stressbestendigheid
  • Integriteit
  • Besluiten nemen
  • Accuraat werken
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling
  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Initiatief
  • Stressbestendigheid
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • stressbestendigheid
  • integriteit
  • besluiten-nemen
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • geen specifieke opleidingseis.
  • Interne opleiding: MBO SPW 4 (4 certificaten) + DJI basisopleiding + BHV-opleiding
Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • enige kennis van vreemde talen,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering,
  • Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis

geen specifieke opleidingseis.

Interne opleiding: MBO SPW 4 (4 certificaten) + DJI basisopleiding + BHV-opleiding

Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • enige kennis van vreemde talen,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering,
  • organisatorische vaardigheden,
  • vaktechnische kennis en vaardigheden (bijv. metaal, hout),
  • ARBO,
  • Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling
  • plannen-en-organiseren