Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Behandelt en ontwikkelt complexe producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit |
Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Verzoeken vanuit de politiek en samenleving zijn effectief vertaald naar producten en/of diensten
- Randvoorwaarden voor een effectieve implementatie, behandeling en beoordeling zijn geborgd
- Producten, diensten en casuïstiek zijn inhoudelijk juist beoordeeld en helder onderbouwd of klaar voor een volgende fase van behandeling
- Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van de uitvoering
Omgeving
- Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft op de juiste wijze plaatsgevonden
- Inhoudelijke bijdragen zijn geleverd aan conferenties, werkgroepen, etc. (nationaal en internationaal)
Bedrijfsvoering
- De kaders en wet- en regelgeving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
- Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
- Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
- Kennisdeling is geborgd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
- Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
- Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast
Omgeving
- Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
- (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
- Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
- Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
- Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
- Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
- Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert systematisch de gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
- Ordent complexe informatie zodanig dat deze toegankelijk wordt
- Schat eventuele belangen achter informatie goed in
- Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
- Ziet tegengestelde belangen en onderkent het politieke afbreukrisico voor de bewindspersonen
- Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
- Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
- Is zich bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
Omgeving
- Luistert goed en vraagt door, onderscheidt hoofd- van bijzaken
- Onderzoekt de wensen en belangen van de klant
- Zoekt naar passende oplossingen
- Herkent gevoeligheden en gedragscodes
- Houdt voeling met de opdrachtgever
- Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere argumenten en stemt stijl en toon af op de situatie
- Overtuigt bij fundamentele verschillen van inzicht anderen met de juiste argumenten
- Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten en deze in zijn voordeel uit te leggen
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Wisselt regelmatig kennis, informatie, en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
- Ondersteunt collega’s bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling.
- Organiseert actieve betrokkenheid van belanghebbenden
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties en stemt dit zonodig af met de opdrachtgever
- Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
- Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
- Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
- Maakt medewerkers enthousiast voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
- Maakt met medewerkers duidelijke afspraken over hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
- Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
- Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert noodzaak aan vernieuwing en doet voorstellen
- Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie.
- Bedenkt oplossingen voor vraagstukken of knelpunten
- Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
- Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
- Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
- Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
- Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)
Omgeving
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
- Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
- Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
- Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden
Bedrijfsvoering
- Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
- Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
- Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
- Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
- Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Bestuurssensitiviteit
- Klantgerichtheid
- Overtuigingskracht
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Motiveren
- Creativiteit
|
- Analyseren
- Oordeelsvorming
- Samenwerken
- Overtuigingskracht
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en) (bijv. gedragswetenschappen, rechten)
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Adviesvaardigheden voor senior medewerkers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- overtuigingskracht
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- creativiteit
Ervaring
Ervaring met ontwikkelen en implementeren van producten/diensten en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en) (bijv. gedragswetenschappen, rechten)
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Adviesvaardigheden voor senior medewerkers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- overtuigingskracht
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- creativiteit
Ervaring
Ervaring met ontwikkelen en implementeren van producten/diensten en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en) (bijv. gedragswetenschappen, rechten)
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Adviesvaardigheden voor senior medewerkers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- overtuigingskracht
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- creativiteit
Ervaring
Opleiding
Ervaring met ontwikkelen en implementeren van producten/diensten en daarin succesvol
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en) (bijv. gedragswetenschappen, rechten)
Overige kennis en vaardigheden
- Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
- Adviesvaardigheden voor senior medewerkers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- overtuigingskracht
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- motiveren
- creativiteit
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|