Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Wetenschappelijk Medewerker

Kennis en Onderzoek

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Behandelt en ontwikkelt complexe producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Verzoeken vanuit de politiek en samenleving zijn effectief vertaald naar producten en/of diensten
  • Randvoorwaarden voor een effectieve implementatie, behandeling en beoordeling zijn geborgd
  • Producten, diensten en casuïstiek zijn inhoudelijk juist beoordeeld en helder onderbouwd of klaar voor een volgende fase van behandeling
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van de uitvoering

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft op de juiste wijze plaatsgevonden
  • Inhoudelijke bijdragen zijn geleverd aan conferenties, werkgroepen, etc. (nationaal en internationaal)

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regelgeving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
  • Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
  • Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast

Omgeving

  • Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
  • (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
  • Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
  • Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
  • Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
  • Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodanig dat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Ziet tegengestelde belangen en onderkent het politieke afbreukrisico voor de bewindspersonen
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Is zich bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Luistert goed en vraagt door, onderscheidt hoofd- van bijzaken
  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant
  • Zoekt naar passende oplossingen
  • Herkent gevoeligheden en gedragscodes
  • Houdt voeling met de opdrachtgever
  • Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere argumenten en stemt stijl en toon af op de situatie
  • Overtuigt bij fundamentele verschillen van inzicht anderen met de juiste argumenten
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten en deze in zijn voordeel uit te leggen
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Ondersteunt collega’s bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling.
  • Organiseert actieve betrokkenheid van belanghebbenden

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties en stemt dit zonodig af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Maakt medewerkers enthousiast voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Maakt met medewerkers duidelijke afspraken over hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert noodzaak aan vernieuwing en doet voorstellen
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie.
  • Bedenkt oplossingen voor vraagstukken of knelpunten
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
  • Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
  • Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
  • Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
  • Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
  • Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
  • Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
  • Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
  • Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
  • Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Bestuurssensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Overtuigingskracht
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Creativiteit
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en) (bijv. gedragswetenschappen, rechten)

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en vaardigheid met  relevante ICT-systemen
  • Adviesvaardigheden voor senior medewerkers

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • bestuurssensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • creativiteit

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis en kunde van onderzoeksmethoden  en technieken
    Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
    Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen 

  • Bijeenkomsten leiden

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • overtuigingskracht
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit