Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Verricht diepgaande toezicht- en/of opsporingsactiviteiten en levert complexe en specialistische producten en/of adviezen op het gebied van toezicht |
Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Toezicht- en opsporingsactiviteiten zijn uitgevoerd conform opdrachten en/of afspraken
- Gedragen toezichtresultaten passend binnen de agenda van de opdrachtgever
- Opsporingsactiviteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM
Omgeving
- Partijen binnen en buiten de organisatie zijn effectief ingeschakeld
- Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
- Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en gedragsverandering
- Ontwikkelingen op het vakgebied zijn onderkend en verwerkt in de toezicht- en opsporingsproducten
Bedrijfsvoering
- Toezicht- en opsporingsprocessen - en -producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
- Toezichtresultaten zijn gerealiseerd conform jaar- /projectplan
- Medewerkers van het team zijn gemotiveerd
- Kwaliteit van de onderzoeksmethodieken zijn geborgd
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-actprincipe) zijn toegepast
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
- Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
- Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast
Omgeving
- Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
- (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
- Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
- Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
- Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
- Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
- Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en weet daarbij hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden
- Ordent complexe gegevens zodanig dat deze toegankelijk wordt en tot informatie leidt
- Vormt zich een mening op basis van informatie, dossierkennis, argumenten en afwegingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en onzekerheden
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
Omgeving
- Onderbouwt standpunten en/of beslissingen helder en logisch en met voor de doelgroep aansprekende argumenten
- Overtuigt bij fundamentele verschillen in inzicht en/of belangen
- Luistert goed naar de argumenten van de ander en sluit hierop aan met de eigen argumenten
- Escaleert op het juiste moment of zet het netwerk in
- Is goed geïnformeerd over wat er speelt op zijn toezichtterrein
- Signaleert belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werk
- Schat de politieke gevoeligheid van zijn handelen goed in
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
- Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zich zelf en evt. anderen
- Draagt zorg voor oplevering binnen de gestelde randvoorwaarden
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke oplossingen en/of alternatieven
- Realiseert de juiste randvoorwaarden om tot de gewenste resultaten te komen
- Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures
Vernieuwen en verbeteren
- Verspreidt en benut relevante (nieuwe) kennis en informatie en legt dit vast
- Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
- Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
- Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
- Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
- Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
- Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)
Omgeving
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
- Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
- Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
- Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden
Bedrijfsvoering
- Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
- Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
- Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
- Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
- Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Oordeelsvorming
- Overtuigingskracht
- Omgevingsbewustzijn
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
- Analyseren
- Oordeelsvorming
- Samenwerken
- Overtuigingskracht
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Opleiding
WO
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
WO: zie HBO
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
P.M. In te vullen per departement
Overige kennis en vaardigheden
P.M. In te vullen per departement
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
ruime en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten, -sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol; ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld; enige ervaring met aansturen van toezicht- /opsporingstrajecten en met projectmanagement
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
WO: zie HBO
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's; kennis van bedrijfsprocessen en –financiering; verbreding en/of verdieping van kennis van methoden en technieken voor opsporing en/of toezicht voor de sector en/of het aandachtsveld; verdieping interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
Overige kennis en vaardigheden
coaching; verdieping projectmanagementvaardigheden (bijv. Practitionar Prince 2); advisering over handhavings- en uitvoeringsbeleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
P.M. In te vullen per departement
Verbijzondering voor juridische functies
P.M. In te vullen per departement
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
ruime en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten, -sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol; ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld; enige ervaring met aansturen van toezicht-/opsporingstrajecten en met projectmanagement
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
Overige kennis en vaardigheden
coaching; verdieping projectmanagementvaardigheden (bijv. Practitionar Prince 2); advisering over handhavings- en uitvoeringsbeleid
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|