Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Commissiesecretaris

Uitvoering

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt (juridisch) de voorbereiding, de zitting, de commissie, de nabewerking en de afdoening van zaken en/of leidt zittingen

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Dossiers en besluitvorming zijn juist en effectief voorbereid. (Concept-adviezen, gemotiveerde uitspraken, beschikkingen, verweerschriften, dagvaardingen, tenlasteleggingen, besluiten tot afdoening, verslagen, notities, etc.)
  • Inhoudelijke en procedurele ondersteuning is op de juiste wijze geleverd
  • Zittingen zijn op de juiste wijze geleid
  • Zittingen en zaken zijn inhoudelijk en procedureel correct afgehandeld

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft plaatsgevonden

Bedrijfsvoering

  • Wet- en regelgeving, jurisprudentie, procedures en termijnen zijn zorgvuldig en correct toegepast
  • Administratie is op orde
  • Medewerkers zijn begeleid (senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Kennisdeling is geborgd en zonodig actief bevorderd
  • Ontwikkelingen in wetgeving, jurisprudentie en literatuur zijn actief bijgehouden

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de relevante gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Vormt zich een mening op basis van relevante informatie
  • Motiveert de te nemen beslissingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en tegenstrijdigheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Vraagt zonodig second opinion van collega’s
  • Zet argumentatie helder en duidelijk en in correcte taal op schrift
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die past bij de doelgroep
  • Bouwt teksten zo op dat deze alle afwegingen en argumenten goed naar voren komen

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met alle partijen
  • Benut de contacten op het juiste moment om organisatiedoelen te bereiken
  • Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en oplossingsmogelijkheden te toetsen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen en prioriteiten en stemt dit af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch
  • Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen of enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevante MBO-opleiding

Vakkennis: juridische schrijfvaardigheid om beslissingen te motiveren

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en/of ervaring met geautomatiseerde systemen

  • Goede kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • netwerken
  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • motiveren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

  • Enige relevante ervaring
  • Werken in teamverband;
  • samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor vakgebied:

Communicatie: PM

Facilitair:
.   MBO Facility Management of vergelijkbaar

Financiën: 
.   MBO Financieel/(Bedrijfs)Administratief/Bedrijfseconomie

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
.   o.a. MBO informatiedienstverlening (bibliotheken)

Inkoop:
.   MEAO, Facility Management of vergelijkbaar

Personeel:
.   HBO, o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO

Auditing:
n.v.t.

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied / kennisgebied
  • Taak, organisatie en cultuur van organisatieeenheid en klant-gebied(en)
  • Projectmatig werken
  • ICT-hulpmiddelen, o.a. SAP
  • AO-regels en -procedures

relevant voor vakgebied:

Communicatie:
PM

Facilitair:
.   Inkoopopleiding op HBO-niveau (bijv. RIO gevorderd - voor de inkoper- ); Procesbeheersing

Financiën: 

·   Financiële administratie in een batenlastenomgeving/stelsel van dubbel boekhouden; kennis van kas/verplichtingenstelsel; Rijksbegrotingsvoorschriften/RBV; regelgeving voor financieel en materieel beheer conform Regeling Baten-Lastendienst; Kwaliteitszorg; kostprijssystematieken
.   Alleen voor controlfuncties: Relevante controllersopleiding; methoden en technieken beleidsevaluatie; wet- en regelgeving ogv externe verslaglegging

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
·   Kennis van en inzicht in de informatiehuishouding van de organisatie
·   Kennis van de ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals: classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Inkoop:
.   Basiskennis en -vaardigheden inkoop en aanbesteden;
.   Inkoopopleiding op MBO- of HBO-niveau (RIO 1 of RIO gevorderd, of vergelijkbaar)

Personeel:

Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
n.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling