Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Ondersteunt (juridisch) de voorbereiding, de zitting, de commissie, de nabewerking en de afdoening van zaken en/of leidt zittingen |
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Dossiers en besluitvorming zijn juist en effectief voorbereid. (Concept-adviezen, gemotiveerde uitspraken, beschikkingen, verweerschriften, dagvaardingen, tenlasteleggingen, besluiten tot afdoening, verslagen, notities, etc.)
- Inhoudelijke en procedurele ondersteuning is op de juiste wijze geleverd
- Zittingen zijn op de juiste wijze geleid
- Zittingen en zaken zijn inhoudelijk en procedureel correct afgehandeld
Omgeving
- Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft plaatsgevonden
Bedrijfsvoering
- Wet- en regelgeving, jurisprudentie, procedures en termijnen zijn zorgvuldig en correct toegepast
- Administratie is op orde
- Medewerkers zijn begeleid (senioren)
Vernieuwen en verbeteren
- Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
- Kennisdeling is geborgd en zonodig actief bevorderd
- Ontwikkelingen in wetgeving, jurisprudentie en literatuur zijn actief bijgehouden
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert systematisch de relevante gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
- Ordent complexe informatie zodat deze toegankelijk wordt
- Schat eventuele belangen achter informatie goed in
- Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
- Vormt zich een mening op basis van relevante informatie
- Motiveert de te nemen beslissingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en tegenstrijdigheden
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
- Vraagt zonodig second opinion van collega’s
- Zet argumentatie helder en duidelijk en in correcte taal op schrift
- Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die past bij de doelgroep
- Bouwt teksten zo op dat deze alle afwegingen en argumenten goed naar voren komen
Omgeving
- Onderhoudt contacten met alle partijen
- Benut de contacten op het juiste moment om organisatiedoelen te bereiken
- Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en oplossingsmogelijkheden te toetsen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen en prioriteiten en stemt dit af met de opdrachtgever
- Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
- Stemt eigen planning af op werkzaamheden van anderen
- Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
- Heeft aandacht voor details
- Werkt nauwkeurig en systematisch
- Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Leert van eigen ervaring en fouten
- Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Oordeelsvorming
- Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Netwerken
- Plannen en organiseren
- Accuraat werken
- Zelfontwikkeling
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Samenwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Geen of enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevante MBO-opleiding
Vakkennis: juridische schrijfvaardigheid om beslissingen te motiveren
Overige kennis en vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- netwerken
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
relevante HBO-opleiding (Bachelor)
Overige kennis en vaardigheden
Inzicht in administratief-juridische processen en wet-en regelgeving
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- netwerken
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante werkervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- netwerken
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Meerdere jaren relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO recht met meerderen jaren relevante werkervaring of een HBO-opleiding/Secretaris-opleiding met langdurige relevante werkervaring
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- netwerken
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Meerdere jaren relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Kennis van internationale rechtssystemen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- netwerken
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Meerdere jaren relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- netwerken
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|