Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Commissiesecretaris

Uitvoering

Senior Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt (juridisch) de voorbereiding, de zitting, de commissie, de nabewerking en de afdoening van zaken en/of leidt zittingen

Ontwikkelt, adviseert en implementeert en/of houdt toezicht op inhoudelijk meer of minder complexe bedrijfsvoeringproducten en/of –processen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Dossiers en besluitvorming zijn juist en effectief voorbereid. (Concept-adviezen, gemotiveerde uitspraken, beschikkingen, verweerschriften, dagvaardingen, tenlasteleggingen, besluiten tot afdoening, verslagen, notities, etc.)
  • Inhoudelijke en procedurele ondersteuning is op de juiste wijze geleverd
  • Zittingen zijn op de juiste wijze geleid
  • Zittingen en zaken zijn inhoudelijk en procedureel correct afgehandeld

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft plaatsgevonden

Bedrijfsvoering

  • Wet- en regelgeving, jurisprudentie, procedures en termijnen zijn zorgvuldig en correct toegepast
  • Administratie is op orde
  • Medewerkers zijn begeleid (senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Kennisdeling is geborgd en zonodig actief bevorderd
  • Ontwikkelingen in wetgeving, jurisprudentie en literatuur zijn actief bijgehouden

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Door opdrachtgever geaccepteerde adviezen en producten, die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementatie van adviezen en producten is gerealiseerd
  • Adviezen en producten zijn gericht op het afgesproken resultaat

Omgeving

  • Adviezen en producten zijn door de lijn gedragen
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het vakgebied/in de omgeving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Afstemming tussen de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines is geborgd
  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten (door bijv.periodieke evaluaties d.m.v. plan-do-check-act-principe) zijn gerealiseerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de relevante gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Vormt zich een mening op basis van relevante informatie
  • Motiveert de te nemen beslissingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en tegenstrijdigheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Vraagt zonodig second opinion van collega’s
  • Zet argumentatie helder en duidelijk en in correcte taal op schrift
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die past bij de doelgroep
  • Bouwt teksten zo op dat deze alle afwegingen en argumenten goed naar voren komen

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met alle partijen
  • Benut de contacten op het juiste moment om organisatiedoelen te bereiken
  • Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en oplossingsmogelijkheden te toetsen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen en prioriteiten en stemt dit af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch
  • Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de adviezen en bij de producten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen of enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevante MBO-opleiding

Vakkennis: juridische schrijfvaardigheid om beslissingen te motiveren

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en/of ervaring met geautomatiseerde systemen

  • Goede kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • netwerken
  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • motiveren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor aandachtsgebied:

 

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.   HBO: Facility Management of vergelijkbaar
.   WO: Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant

Financiën:
.   HBO: Financieel/ (Bedrijfs) Administratief; Bedrijfseconomie; Bestuurskunde
.   WO: Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)

ICT:
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
.   WO Relevante opleidingen voor het vakgebied o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement

Inkoop
.   HBO: HEAO, Facility Management, Technische Bedrijfskunde of vergelijkbaar
.   WO: Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde

Personeel
.   HBO:  o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO
.   WO:   o.a. Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen

Auditing:
Interviewtechnieken
Voor Accountant WO Bedrijfskunde

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement)
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk)
  • Bijeenkomsten leiden

Relevant voor aandachtsgebied:

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.  
Procesinrichting

Financiën:
.   Financieel Management; Procesinrichting en –beheersing (bijv. Rijksacademie voor Fin. en Economie)
.   Alleen voor controlfuncties: Kennis van bedrijfseconomie en overheidsfinanciën; globale kennis van kosten-batenanalyse; methoden en technieken beleidsevaluatie; relevante postdoctorale controllersopleiding; inkoopbeleid en –processen

ICT:
.  
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Inkoop
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Personeel: 
      Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:
.  ambtenarenrecht
.  arbeidsmarktcommunicatie
.  arbeidsvoorwaarden en rechtspositie
.  formatie en functiewaardering
.  mobiliteit
.  onderwijskunde
.  organisatiekunde
.  organisatieontwikkeling

Auditing:
.   kennis van de auditmethodiek bij de rijksoverheid en van comptabele regelgeving
.   Interviewtechnieken
.   Oderzoeksmethodologie

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • analyseren
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit