Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Communicatie

Bedrijfsvoering

Medewerker Educatie en Vorming

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht ondersteunende of operationele werkzaamheden ten behoeve van de communicatie en heeft op dit onderwerp een signaalfunctie

Draagt kennis, vaardigheden en houdingsaspecten over door middel van onderwijs, vrijetijdsbesteding en vaardigheidstraining ten behoeve van de resocialisatie van justitiabelen. (Voor de instructeur lichamelijke opvoeding geldt tevens het leveren van een bijdrage aan het optimaliseren van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten van personeel.)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Ondersteunende communicatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens opdracht / instructie
  • Procescoördinatie (traffic) van communicatieproducten is verricht volgens (klant) aanvraag
  • Publieksvragen en/of interne communicatieopdrachten zijn afgehandeld volgens de regelgeving / procedures
  • Informatie/stukken zijn op de juiste media geplaatst volgens de geldende regels en huisstijl

Omgeving

  • Producten zijn gerealiseerd conform afspraken met de klant en de leveranciers.
  • Informatie aan in- en externen is op juiste wijze en begrijpelijke wijze verstrekt
  • Signalen zijn tijdig en juist opgepakt

Bedrijfsvoering

  • De huisstijl binnen de eigen organisatie is correct toegepast.
  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • input is geleverd aan de verbetering van de (eigen) werkprocessen binnen de organisatie
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderwijs-/activiteitenaanbod is afgestemd op theorie en praktijk, individuele (leer)mogelijkheden, ontspanningsbehoeften en doelstellingen
  • Kennis en vaardigheden bij deelnemers zijn toegenomen
  • (Leer)resultaten zijn adequaat getoetst en geëvalueerd
  • Bijdragen zijn geleverd aan activering, gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimale (gemotiveerde) deelname aan het (onderwijs/activiteiten)programma is gerealiseerd
  • Er is een stimulerend, veilig en ordelijk (leer)klimaat
  • Deskundigheidsbevordering aan personeel is gerealiseerd (Voor de instructeur lichamelijke opvoeding geldt tevens het leveren van een bijdrage aan het optimaliseren van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten van personeel.)

Omgeving

  • Activiteiten zijn afgestemd met interne disciplines en opleidings- en kwalificatie-instituten

Bedrijfsvoering

  • Rapportage, overdracht en afstemming over individuele justitiabelen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
  • (Financiële) administratie en intern beheer zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen in het vakgebied zijn geïntegreerd in het aanbod en in het handelen
  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Realiseert de randvoorwaarden om de gewenste producten/diensten te kunnen leveren
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die bij de situatie past
  • Beweegt mee met de wensen van de klant en stelt daarin ook zijn/haar grenzen

Omgeving

  • Probeert de vraag van de klant en de mogelijkheden van de leverancier scherp te krijgen
  • Gaat na of hij/zij de vraag van de ander goed heeft begrepen
  • Houdt in de uitvoering zoveel mogelijk rekening met de wensen en belangen van de klant
  • Is helder in wat wel en wat niet kan
  • Biedt de klant alternatieven als een bepaalde vraag/wens niet direct kan worden beantwoord/gehonoreerd
  • Vraagt na afronding of de klant tevreden is

Bedrijfsvoering

  • Bewaakt de gemaakte afspraken en zorgt dat deze worden nagekomen
  • Geeft tijdig aan als een bepaalde afspraak niet kan worden nagekomen
  • Is transparant over de voortgang van de activiteiten

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Weet nieuwe kennis en inzichten snel eigen te maken
  • Vraagt actief feedback op geleverde producten en diensten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
  • Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag, schat risico’s in
  • Stemt de benadering af op persoon en situatie
  • Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
  • Reflecteert op de invloed van eigen houding en gedrag op de interactie
  • Onderzoekt samen met de justitiabele diens belangstelling, mogelijkheden en doelen
  • Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
  • Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
  • Enthousiasmeert en stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
  • Creëert een positieve en activerende sfeer
  • Maakt bij de keuze voor een didactische aanpak een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
  • Maakt bij het opstellen van een leer- of activiteitenplan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
  • Maakt bij de ontwikkeling van een activiteit een reële inschatting van geschiktheid voor de doelgroep en van mogelijke risico’s

Omgeving

  • Wisselt kennis, informatie en ideeën uit met collega’s, andere disciplines en instanties
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
  • Handelt vanuit het gezamenlijk belang
  • Stemt af met collega’s, andere disciplines en ketenpartners om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen en zorgt dat randvoorwaarden gerealiseerd zijn
  • Bewaakt de voortgang, anticipeert op mogelijke knelpunten en stuurt tijdig bij
  • Organiseert maatwerk binnen een groep
  • Blijft effectief handelen in snel wijzigende situaties
  • Maakt afspraken met betrokken partijen en ziet toe op naleving hiervan, komt zelf afspraken na

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundig-heid op peil
  • Brengt vernieuwing en actualiteit aan in het aanbod
  • Maakt zich snel nieuwe kennis en vaardigheden eigen
  • Ontplooit initiatieven die inspelen op behoeften
  • Draagt uit eigen beweging concrete ideeën of oplossingen aan

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Plannen en organiseren
  • Flexibiliteit
  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Motiveren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor het aandachtsgebied / de deeldiscipline

Competenties uit het kernprofiel

  • plannen-en-organiseren
  • flexibiliteit
  • luisteren
  • klantgerichtheid
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar

Overige kennis en vaardigheden

Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar

Overige kennis en vaardigheden

Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling