Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning)
A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening:
B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8) |
Ondersteunt, bereidt voor en adviseert op onderdelen van het adviesproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
- Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
- Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
- Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
- Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6
Omgeving
- Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
- In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
- Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
- Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten/adviezen zijn geleverd conform opdracht en/of adviesvraag (geaggregeerde overzichten, prognoses, alternatieven, etc.)
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
- Producten/adviezen zijn geleverd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit en middelen)
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Laat de klant uitspreken
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
- Vraagt door en vat samen
- Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
- Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
- Stelt zonodig prioriteiten
- Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
- Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
- Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
- Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
- Legt verbanden tussen gegevens/informatie
- Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten
Omgeving
- Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
- Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
- Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
- Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden
Bedrijfsvoering
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
- Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
- Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
- Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
- Werkt nauwkeurig en systematisch
Vernieuwen en verbeteren
- Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
- Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een goede relatie met opdrachtgever(s) door goede afstemming en informatie-uitwisseling en door zich in de problematiek en belangen van de opdrachtgever te verdiepen
- Maakt de (professionele) mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk en maakt hierover heldere afspraken
- Anticipeert waar mogelijk op adviesvragen en handelt daar naar
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens / informatie
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en externen die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Trekt samen op om het doel te bereiken, toont betrokkenheid bij de activiteiten van anderen
Bedrijfsvoering
- Maakt een realistische planning en een realistische inschatting van de benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de opdrachtgever en met de betrokken collega's / afdelingen
- Past het proces aan als de situatie daarom vraagt, maar binnen de professionele en wettelijke kaders
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d.
- Deelt kennis met collega's
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.
· MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
Informatiebeheer/DIV
· VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
. MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· . . . .
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
- VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route
- MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
- VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
- MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
Informatiebeheer/DIV
- Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
- Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
· informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
· Functioneel beheer
· Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
· Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
. Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri.
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
. informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
· Functioneel beheer
· Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
· Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
· Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
- integriteit
|
Ervaring
Enige ervaring
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring en aantoonbaar succesvol
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
meerdere klanten; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie)
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring en aantoonbaar succesvol
Werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Meerdere klanten; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie)
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|