Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker ICT/Techniek/Informatiebeheer/DIV

Bedrijfsvoering

Medewerker Advisering

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning) A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening: B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8)

Ondersteunt, bereidt voor en adviseert op onderdelen van het adviesproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
  • Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
  • Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
  • Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
  • Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6

Omgeving

  • Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
  • In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
  • Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
  • Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten/adviezen zijn geleverd conform opdracht en/of adviesvraag (geaggregeerde overzichten, prognoses, alternatieven, etc.)

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
  • Producten/adviezen zijn geleverd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit en middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat de klant uitspreken
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
  • Vraagt door en vat samen
  • Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
  • Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
  • Stelt zonodig prioriteiten
  • Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
  • Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
  • Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
  • Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten

Omgeving

  • Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
  • Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
  • Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
  • Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
  • Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
  • Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
  • Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
  • Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede relatie met opdrachtgever(s) door goede afstemming en informatie-uitwisseling en door zich in de problematiek en belangen van de opdrachtgever te verdiepen
  • Maakt de (professionele) mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk en maakt hierover heldere afspraken
  • Anticipeert waar mogelijk op adviesvragen en handelt daar naar
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens / informatie
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en externen die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Trekt samen op om het doel te bereiken, toont betrokkenheid bij de activiteiten van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een realistische planning en een realistische inschatting van de benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de opdrachtgever en met de betrokken collega's / afdelingen
  • Past het proces aan als de situatie daarom vraagt, maar binnen de professionele en wettelijke kaders

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d.
  • Deelt kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek

·   VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.

·   MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
 

Informatiebeheer/DIV

·   VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken

.    MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig

Overige kennis en vaardigheden

ICT / Techniek

·   . . . .

Informatiebeheer/DIV

·   Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen

·   Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Competenties uit het kernprofiel

  • luisteren
  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • initiatief
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden

Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)

Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied

Overige kennis en vaardigheden

·   Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren

·   Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving,  methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied

·   Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)      

·   Projectmatig werken

·   ICT-hulpmiddelen  

.   AO-regels en –procedures

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling