Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker ICT/Techniek/Informatiebeheer/DIV

Bedrijfsvoering

Beleidsondersteuner

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning) A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening: B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8)

Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
  • Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
  • Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
  • Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
  • Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6

Omgeving

  • Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
  • In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
  • Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
  • Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
  • Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd

Omgeving

  • Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
  • Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat de klant uitspreken
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
  • Vraagt door en vat samen
  • Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
  • Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
  • Stelt zonodig prioriteiten
  • Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
  • Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
  • Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
  • Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten

Omgeving

  • Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
  • Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
  • Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
  • Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
  • Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
  • Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
  • Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
  • Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
  • Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
  • Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
  • Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
  • Durft kritisch te zijn
  • Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
  • Weet de juiste informatie te achterhalen
  • Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
  • Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
  • Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
  • Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
  • Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)

Bedrijfsvoering

  • Is gericht op oplossingen
  • Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
  • Escaleert indien dit nodig is
  • Zoekt ruimte, is creatief
  • Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
  • Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
  • Durft risico’s te nemen
  • Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft interesse in andermans werk of situatie
  • Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
  • Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Benut feedback en suggesties van anderen effectief

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Netwerken
  • Flexibiliteit
  • Anticiperen
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek

·   VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.

·   MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
 

Informatiebeheer/DIV

·   VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken

.    MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig

Overige kennis en vaardigheden

ICT / Techniek

·   . . . .

Informatiebeheer/DIV

·   Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen

·   Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Competenties uit het kernprofiel

  • luisteren
  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • initiatief
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen

Vakkennis: documentmanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)

·   ICT-hulpmiddelen

·   AO-regels en –procedures

.   Projectmatig werken

Basiskennis:

·   beleidscyclus

·   openbaar bestuur

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • netwerken
  • flexibiliteit
  • anticiperen
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling