Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning)
A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening:
B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8) |
Zorgt voor een vlotte, veilige en milieubewuste doorstroming van verkeer op de (vaar)weg |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
- Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
- Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
- Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
- Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6
Omgeving
- Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
- In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
- Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
- Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Incidenten en calamiteiten op de (vaar)weg zijn juist afgehandeld
- De veiligheid op de (vaar)weg is gewaarborgd
- De milieuwetgeving is gehandhaafd
Omgeving
- De (vaar)weggebruikers zijn juist geïnformeerd
- De juiste functionarissen en instanties (o.a. collega's, politie, hulpdiensten) zijn juist geïnformeerd en ingeschakeld
Bedrijfsvoering
- Verkeersgegevens en rapporten van incidenten zijn volledig en juist
- De administratie voldoet aan de geldende regelgeving
- Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers)
- Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Verbeterde werkwijzen op basis van perio-dieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
- Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Laat de klant uitspreken
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
- Vraagt door en vat samen
- Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
- Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
- Stelt zonodig prioriteiten
- Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
- Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
- Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
- Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
- Legt verbanden tussen gegevens/informatie
- Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten
Omgeving
- Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
- Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
- Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
- Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden
Bedrijfsvoering
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
- Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
- Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
- Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
- Werkt nauwkeurig en systematisch
Vernieuwen en verbeteren
- Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
- Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Schat gedragingen van wegverkeer/scheepvaart en trein/lijndienst in
- Schat risico’s van beslissingen in
- Herkent afwijkende situaties aan de hand van signaleringssystemen
- Maakt zelfstandig een goede inschatting van (onveilige) situaties en onderneemt tijdig actie om onveiligheid te voorkomen
- Bepaalt consequenties van maatregelen over de grenzen van eigen situatie/regio heen
- Haalt tijdig anderen erbij. Stemt eigen maatregel en acties van anderen met elkaar af
- Kan zich voorstellen hoe de situatie zich zal ontwikkelen na eventuele maatregelen (scenario’s denken)
- Kan met veel informatiebronnen (fax, telefoon, beeldscherm, etc) tegelijk omgaan
- Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
- Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
- Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van hulpdiensten of weggebruikers, eigen integriteit
- Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol
- Schakelt soepel tussen verschillende verkeerssituaties en betrokken partijen die aandacht vragen
- Neemt, ook zonder volledige informatie en klankbord, zelfstandig besluiten om situatie veilig te stellen
- Houdt vast aan eigen besluit maar is ook in staat in geval van nieuwe informatie alternatieven te horen en eigen besluit te heroverwegen
- Is alert en grijpt direct in bij problemen en onduidelijkheden
- Kan met tegenstrijdige aanvragen van anderen omgaan en stuurt aan op de meest veilige oplossing
- Is in staat een besluit/maatregel/handeling naderhand te onderbouwen
Omgeving
- Weet wat een beslissing betekent voor een (vaar-)weggebruiker
- Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker
- Doet moeite om behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker te onderzoeken
- Leeft zich in het verwachtingpatroon van de (vaar-) weggebruikers in
- Kan kort en bondig betrokkenen de situatie uitleggen. Rapporteert kort en volledig
- Spreekt anderen aan op richtlijnen en protocollen en gevolgen van acties en beslissingen
- Kan anderen overtuigen van genomen maatregelen
- Luistert actief en vraagt door
- Is in staat om feedback te ontvangen en geven
Bedrijfsvoering
- Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste snaar (Geldt alleen voor coördinatoren)
- Spreekt waardering in medewerkers uit (Geldt alleen voor coördinatoren)
- Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (Geldt alleen voor coördinatoren)
- Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (Geldt alleen voor coördinatoren)
- Pikt zaken op waar anderen overheen kijken
- Kan lang met details omgaan zonder fouten te maken
Vernieuwen en verbeteren
- Werkt zich snel in nieuwe materie in
- Integreert nieuwe kennis in bestaande
- Leert van eigen fouten
- Benut nieuwe ervaringen effectief
|
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.
· MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
Informatiebeheer/DIV
· VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
. MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· . . . .
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
- VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route
- MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
- VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
- MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
Informatiebeheer/DIV
- Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
- Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
· informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
· Functioneel beheer
· Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
· Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
. Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri.
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
. informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
· Functioneel beheer
· Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
· Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
· Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
- integriteit
|
Ervaring
Ervaring als sluismeester
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming)
Radartraining
Marifooncertificaat
Nautisch duits
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring als sluismeester
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming)
Radartraining
Marifooncertificaat
Nautisch duits
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring als sluismeester
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming)
Radartraining
Marifooncertificaat
Nautisch duits
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring met procesmatig werken (geldt alleen voor coördinator)
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Weg:
- Leerwerktraject Wegverkeersleider
- Kennis van verkeersgeleiding (verkeerskunde, MTM en SAT-line)
- Kennis van apparatuur en systemen
- Kennis van relevante wet- en regelgeving
- Kennis van het gedrag van verkeersdeelnemers
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleiding Incidentmanagement/IM+ bij weginspecties
Overige kennis en vaardigheden
Rijbewijs B/E
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring als sluismeester
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
Nautische functies 3
Radartraining
Marifooncertificaat
Nautisch duits
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Overige kennis en vaardigheden
Managementmodules (RKW, Agentschapsvorming, Publieksgericht netwerkmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Ervaring met procesmatig werken (geldt alleen voor coördinator) (weg)
- Relevante nautische ervaring (vaarweg)
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Weg:
- Leerwerktraject Wegverkeersleider
- Kennis van verkeersgeleiding (verkeerskunde, MTM en SAT-line)
- Kennis van apparatuur en systemen
- Kennis van relevante wet- en regelgeving
- Kennis van het gedrag van verkeersdeelnemers
Vaarweg
- Nautische functies 3
- Marifooncertificaat
- Marcom B (ipv Marifooncertificaat; alleen voor buiten en weefgebieden)
- Radardiploma
- Groot Vaarbewijs, via CBR (geldt voor
- mobiele verkeersleiding)
- Nautisch duits
- Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Overige kennis en vaardigheden
BOA (geldt alleen voor mobiele verkeersleiding)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Overige kennis en vaardigheden
Rijbewijs B/E
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring als sluismeester
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
Nautische functies 3
Radartraining
Marifooncertificaat
Nautisch duits
Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Overige kennis en vaardigheden
Managementmodules (RKW, Agentschapsvorming, Publieksgericht netwerkmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Weg:
-
Leerwerktraject Wegverkeersleider
-
Kennis van verkeersgeleiding (verkeerskunde, MTM en SAT-line)
-
Kennis van apparatuur en systemen
-
Kennis van relevante wet- en regelgeving
-
Kennis van het gedrag van verkeersdeelnemers
-
Leerwerktraject Officier van Dienst
(geldt alleen voor coördinator)
Vaarweg:
-
NNVO/RNVO
-
Radardiploma
-
Nautisch duits
- Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Overige kennis en vaardigheden
Weg:
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Weg:
-
Leerwerktraject Wegverkeersleider
-
Kennis van verkeersgeleiding (verkeerskunde, MTM en SAT-line)
-
Kennis van apparatuur en systemen
-
Kennis van relevante wet- en regelgeving
-
Kennis van het gedrag van verkeersdeelnemers
-
Leerwerktraject Officier van Dienst
(geldt alleen voor coördinator)
Vaarweg:
-
NNVO/RNVO
-
Radardiploma
-
Nautisch duits
- Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Overige kennis en vaardigheden
Weg:
- Procesmatig werken
- Rijbewijs B/E (geldt alleen voor coördinator
Vaarweg:
- Managementmodules (RKW, Agentschapsvorming, Publieksgericht Netwerkmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring met verkeersleiding, op verschillende locaties
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Vaarweg:
-
NNVO/RNVO
-
Radardiploma
-
Nautisch duits
- Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)
Overige kennis en vaardigheden
Vaarweg:
Managementmodules (RKW, Agentschapsvorming, Publieksgericht Netwerkmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- stressbestendigheid
- besluiten-nemen
- klantgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- motiveren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
|