Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Managementondersteuner

Bedrijfsvoering

Beleidsondersteuner

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht organisatorische, secretariële en administratieve werkzaamheden ter ondersteuning van het management en/of medewerkers van een organisatie-eenheid of project

Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Ondersteuning is naar tevredenheid van de manager en/of medewerkers geleverd
  • Een juiste afhandeling van acties door manager en/of medewerkers is bewaakt
  • Vergaderingen, afspraken, bijeenkomsten zijn georganiseerd volgens afspraak
  • Verslagen/notulen, actielijsten, rapportages en correspondentie voldoen aan normen en afspraken
  • Informatie is juist en tijdig verwerkt in geautomatiseerde- en (archief-)systemen
  • Telefoon, e-mail, post is correct en tijdig afgehandeld

Omgeving

  • Een netwerk binnen de eigen organisatie en extern met secretariaten is benut en onderhouden
  • Uitwisseling van informatie en actiepunten is tijdig en klantvriendelijk gerealiseerd

Bedrijfsvoering

  • Er is een goed functionerend(e) secretariaat/ondersteuning
  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Vertrouwelijkheid van informatie (personele en bedrijfsmatige) is geborgd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering/efficiency van de (logistieke) werkprocessen en resultaten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
  • Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd

Omgeving

  • Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
  • Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vraagt door naar de wensen van manager en/of medewerkers, biedt ondersteuning of verwijst door naar het juiste loket of de juiste procedure
  • Maakt heldere afspraken en komt deze na
  • Vindt een balans tussen een dienstverlenende en assertieve houding
  • Bewaakt de naleving van afspraken, termijnen en routing
  • Handelt pro-actief en wijst anderen op tactvolle wijze op hun verantwoordelijkheden
  • Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
  • Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten
  • Schakelt snel tussen verschillende onderwerpen in een dynamische omgeving
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie

Omgeving

  • Is op de hoogte van wat speelt binnen de organisatie, kent de gevoeligheden en handelt daarnaar
  • Is zich bewust van (in)formele regels, belangen en posities relevant voor het werkterrein en handelt daarnaar

Bedrijfsvoering

  • Maakt afspraken met collega’s over werkverdeling en vervanging
  • Communiceert interne afspraken naar manager en/of medewerkers
  • Staat collega’s bij waar nodig
  • Geeft collega’s opbouwende feedback
  • Geeft vriendelijk doch helder de eigen (professionele) grenzen aan
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie
  • Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Maakt zich nieuwe kennis en inzichten snel eigen
  • Vraagt feedback op geleverde producten en diensten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
  • Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
  • Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
  • Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
  • Durft kritisch te zijn
  • Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
  • Weet de juiste informatie te achterhalen
  • Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
  • Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
  • Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
  • Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
  • Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)

Bedrijfsvoering

  • Is gericht op oplossingen
  • Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
  • Escaleert indien dit nodig is
  • Zoekt ruimte, is creatief
  • Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
  • Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
  • Durft risico’s te nemen
  • Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft interesse in andermans werk of situatie
  • Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
  • Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Benut feedback en suggesties van anderen effectief

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Voortgangscontrole
  • Plannen en organiseren
  • Flexibiliteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Samenwerken
  • Integriteit
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Netwerken
  • Flexibiliteit
  • Anticiperen
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen relevante werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Secretariële opleiding

Overige kennis en vaardigheden

·   Voldoende beheersing van de Windows gestuurde MS-Office programma’s, zoals Excel, Word en Powerpoint

·   Voldoende beheersing van de standaard kantoorapplicaties en (automatiserings)systemen die gehanteerd worden voor de interne bedrijfsvoering en voor projectmanagement

·   Basiskennis  van de interne administratieve en bedrijfsvoeringregels en bedrijfsvoeringsprocedures

·   Basiskennis van de inrichting en de werkwijze (beleid en bedrijfsvoering) van de centrale en decentrale overheden[1]

·   Basiskennis  van en affiniteit met  het eigen onderdeel en basiskennis van de ketenpartners / relaties waar veel mee wordt samengewerkt

·   Basiskennis van de lopende dossiers en de daarbij behorende prioriteitstelling en kennis van de werkverdeling (wie doet wat binnen het dossier)

·   Voldoende  beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift

·   basisbeheersing (conversatie) van de Engelse taal

 

[1] De schaalniveaus zijn in de praktijk doorgaans aan de volgende managementfuncties gekoppeld: S5 = teamleider, S6 = afdelingshoofd, S7 = directeur, S8 = inspecteur-generaal (IG) / directeur-generaal (DG) / plv. secretaris-generaal (pSG), S9 = secretaris-generaal (SG) / staatssecretaris, S10 = minister

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • voortgangscontrole
  • plannen-en-organiseren
  • organisatiesensitiviteit
  • samenwerken
  • integriteit
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen

Vakkennis: documentmanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)

·   ICT-hulpmiddelen

·   AO-regels en –procedures

.   Projectmatig werken

Basiskennis:

·   beleidscyclus

·   openbaar bestuur

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • netwerken
  • flexibiliteit
  • anticiperen
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling