Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Geestelijk Verzorger

Uitvoering

Operationeel Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Begeleidt justitiabelen bij godsdienst- en levensovertuiging

Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Begeleiding bij godsdienst- en levensovertuiging is zo goed mogelijk tot stand gekomen, persoonlijk en in gemeenschap met anderen
  • In de begeleiding zijn de uitgangspunten nageleefd, zoals deze zijn overeengekomen tussen levensbeschouwelijke institutie en staat

Omgeving

  • Benodigde zorg/begeleiding is effectief afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, doorverwijzing is tijdig in gang gezet
  • Netwerk en samenwerkingsverbanden zijn opgebouwd en onderhouden

Bedrijfsvoering

  • Rapportages zijn conform richtlijnen opgesteld
  • Uitgangspunten van het geestelijke ambt en ambtelijke competenties zijn nageleefd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van detentieklimaat zijn geleverd
  • Kennis en inzicht zijn bevorderd bij aanverwante disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
  • De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd

Omgeving

  • Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
  • Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
  • De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
  • Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
  • Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een vertrouwensrelatie, benadert de ander op een open en respectvolle wijze
  • Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
  • Onderkent interpersoonlijke processen bij zichzelf en anderen en maakt dit bespreekbaar, stuurt het eigen gedrag zonodig bij
  • Houdt rekening met verschillende (culturele) achtergronden
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
  • Schat ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s en andere disciplines
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Overbrugt tegenstellingen tussen partijen
  • Benut kansen om contacten te leggen en samenwerking aan te gaan
  • Komt uit voor zijn standpunt richting andere disciplines
  • Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
  • Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
  • Maakt successen en knelpunten zichtbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert knelpunten in detentieklimaat in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en stelt eigen en andermans inzichten ter discussie
  • Reflecteert op eigen emoties en gedrag, vraagt om en staat open voor feedback
  • Laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten te beschikken

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
  • Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
  • Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
  • Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar

Omgeving

  • Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
  • Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
  • Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
  • Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
  • Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar

Bedrijfsvoering

  • Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
  • Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
  • Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
  • Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
  • Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
  • Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
  • Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
  • Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen medewerker
  • Plannen en organiseren
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

De benoemingsvoorwaarden van de betreffende zendende instantie, die erkend zijn door de Minister van Justitie, zijn van toepassing

Opleiding

Universitair diploma van een door het zendende genootschap erkende ambtsopleiding op masterniveau

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Geëigende opleiding voor betreffende denominatie

Overige kennis en vaardigheden

Culturele achtergronden en geloofs- en levensovertuiging, juridische aspecten van vrijheidsbeneming, globale kennis van psychopathologie en drugsgerelateerde problematiek, kennis van de sociale kaart, vaardigheid in omgaan met de doelgroep binnen de detentiesituatie en met de inrichtingscontext van geslotenheid

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.

 

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Overige kennis en vaardigheden
  • Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
    Basiskennis en -vaardigheden management

  • Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie

  • Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • ontwikkelen-medewerkers
  • aansturen-medewerker
  • plannen-en-organiseren
  • reflecteren