Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Trainer

Bedrijfsvoering

Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van medewerkers door opleidingen en trainingen en het ontwikkelen van trainingsmateriaal

Stuurt op en is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen de gegeven strategische richting en levert input voor de strategische richting van de overkoepelende organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
  • Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
  • Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd

Omgeving

  • (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen

Bedrijfsvoering

  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
  • Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
  • Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
  • Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende en opdrachtgevers is overeenstemming over de wederzijdse verwachtingen en de inhoud van de opdracht
  • Strategische richting is vertaald naar doelen, kaders en concrete opdrachten die daaruit voortkomen voor het eigen organisatieonder-deel
  • De resultaten van het eigen organisatieonder-deel zijn gerealiseerd
  • Input is geleverd voor de (strategische) richting van het overkoepelende organisatieon-derdeel

Omgeving

  • De missie, visie en strategie van de eigen organisatie worden helder en begrijpelijk in- en extern uitgedragen en verbonden met de maatschappelijke opgave
  • Producten/diensten zijn ontwikkeld en afgestemd met/op de relevante (inter)nationale omgeving, voldoen aan de behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Verbinding met de omgeving is actief gezocht en leidt tot een maximaal gedragen resul-taat/effect
  • Is geïnformeerd over maatschappelijke, technologische, politieke, (inter)nationale of ande-re omgevingsfactoren en ontwikkelingen daar-in. De verkregen kennis is effectief benut voor sturing en beïnvloeding
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • De integrale planning- , control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Opdrachten voor projecten en programma’s zijn professioneel en volgens afspraak verleend, begeleid en geaccepteerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model)
  • Er is een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen efficiënt en effectief ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en achtergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Organisatieonderdeel aangesloten op en beweegt mee met relevante ontwikkelingen
  • Sturing op vernieuwing en verbetering van werkprocessen, producten en diensten is gerealiseerd
  • Kennis is ontwikkeld en beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
  • Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Speelt adequaat in op onverwachte situaties
  • Raakt bij cursisten de juiste snaar
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
  • Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
  • Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
  • Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
  • Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
  • Toetst regelmatig de klanttevredenheid
  • Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
  • Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten

Omgeving

  • Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
  • Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s

Bedrijfsvoering

  • Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
  • Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende (hierarchische) posities en het krachtenveld en handelt hier-naar om de organisatiedoelen te kunnen bereiken
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen en buiten de eigen organisatie en handelt ernaar
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut de kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Toont bij het handelen zich bewust te zijn van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke- maatschappelijke (o.a. digitalisering) gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en vakge-bied en in de (inter)nationale omgeving / samenleving
  • Vertaalt (inter)nationale politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het ei-gen werkterrein
  • Kent betekenis toe aan trends en (inter)nationale ontwikkelingen voor de eigen organisatie en de risico’s/mogelijkheden daarvan
  • Is zich bewust van verschillen in omgevingscontext en handelt daarnaar en weet in verschillende omgevingen resultaat te behalen
  • Onderkent en anticipeert relevante digitale ontwikkelingen en weet deze in te zetten voor de eigen organisatie en het behalen van de doelen
  • Legt en onderhoudt (in)formele (inter)nationale contacten met voor de eigen functie relevante personen en organisa-ties
  • Werkt op het juiste moment samen met het netwerk om eigen (organisatie)-doelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te bieden en/of te verkrijgen

Bedrijfsvoering

  • Vertaalt de visie van de organisatie in operationele doelen en stuurt op de realisatie van de doelen (regievoering)
  • Stemt de bedrijfsprocessen en interne organisatie af op veranderingen in de strategie of prioriteitsstelling
  • Is transparant t.a.v. de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
  • Is transparant in gedrag: doen wat je zegt en zeggen wat je doet
  • Bouwt bruggen en realiseert draagvlak: verkent en onderzoekt waar samenwerking en samenhang mogelijk is en faciliteert deze
  • Stimuleert anderen om op basis van gemeenschappelijk belang te handelen
  • Benut de kansen van automatisering en digitalisering ten behoeve van de organisatiedoelen
  • Benut de kwaliteiten van medewerkers optimaal ten behoeve van organisatiedoelen
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Biedt medewerkers perspectief en stimuleert medewerkers tot persoonlijke en professionele ontwikkeling
  • Brengt de medewerkers in situaties die voor hen uitdagend en leerzaam zijn
  • Geeft medewerkers periodiek duidelijke en opbouwende feedback in het kader van hun ontwikkeling en is daarbij kritisch
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en neemt de tijd voor reflectie
  • Creëert en stimuleert een reflectief en positief lerend team- en organisatieklimaat met ruimte voor diversiteit en vervult daarbij een voorbeeldrol
  • Zoekt actief persoonlijke feedback
  • Is vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Realiseert vernieuwende ideeën
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Aansturen groep
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
.   MBO didactiek is een pré

Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
.   MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
.   Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness

Overige kennis en vaardigheden

kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Veiligheid en Justitie (DJI):

HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • motiveren
  • klantgerichtheid
  • inlevingsvermogen
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Ervaring bij meer departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en) en/of daarbuiten, met meerdere processen tegelijkertijd. Aantoonbaar succesvol in het leiden van een team / organisatieonderdeel.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Aantoonbare managementkwaliteiten

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • bestuurssensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • aansturen-groep
  • ontwikkelen-medewerkers
  • reflecteren