Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
- Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
- Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
- Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd
Omgeving
- (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen
Bedrijfsvoering
- Administratie en intern beheer is op orde
- Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
- Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)
Vernieuwen en verbeteren
- Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
- Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
- Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
- (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
- Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
- Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
- Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
- Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
- Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten
Bedrijfsvoering
- Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
- Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
- De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kiest een aanpak die past bij de situatie
- Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
- Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
- Speelt adequaat in op onverwachte situaties
- Raakt bij cursisten de juiste snaar
- Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
- Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
- Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
- Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
- Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
- Toetst regelmatig de klanttevredenheid
- Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
- Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten
Omgeving
- Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
- Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s
Bedrijfsvoering
- Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
- Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
- Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
- Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
- Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
- Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
- Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
- Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
- Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
- Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie
Omgeving
- Onderbouwt zijn acties helder en logisch
- Brengt zijn bevindingen met beslistheid
- Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
- Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
- Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
- Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
- Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
- Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
- Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
- Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
- Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
- Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures
Vernieuwen en verbeteren
- Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
- Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
- Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
. MBO didactiek is een pré
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
. MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
. Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante werkervaring voor het geven van specifieke en verdiepende trainingen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
. MBO didactiek is een pré
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
. MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
. Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie / het aandachtsgebied
Opleiding
Bachelor of Master
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie / het aandachtsgebied
Opleiding
Bachelor en Master
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
(enige)relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO en WO: relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
(enige)relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB);
kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv.RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
ervaring met coördineren of functioneel aansturen van medewerkers
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
|