Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Coördinerend / Specialistisch Inspecteur

Toezicht

Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Coördineert en verbindt meerdere toezichtvormen en realiseert integraal toezicht en/of levert vanuit de expertrol specialistische adviezen

Stuurt op en is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen de gegeven strategische richting en levert input voor de strategische richting van de overkoepelende organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Toezicht is uitgevoerd conform opdracht
  • Toezichtvormen zijn gedragen en passen binnen de agenda van de opdrachtgever
  • Toezichtactiviteiten zijn geïnitieerd conform gestelde prioriteiten

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant netwerk
  • Toezicht en -adviezen zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden
  • Signalen vanuit het veld zijn effectief doorgeleid naar Beleid
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied (geldt alleen voor de specialist)

Bedrijfsvoering

  • Toezichtactiviteiten zijn conform wet- en regelgeving, geldende kaders, procedures en afspraken uitgevoerd
  • Toezichtactiviteiten zijn gerealiseerd conform opdracht en/of jaarplan
  • Realisatie van projecten is conform plan van aanpak
  • De ingeschakelde medewerkers zijn inhoudelijk juist aangestuurd
  • De ingeschakelde medewerkers zijn gemotiveerd

Vernieuwen en verbeteren

  • Vakkennis is up to date en kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geleverd
  • Benodigde begeleiding is gegeven

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende en opdrachtgevers is overeenstemming over de wederzijdse verwachtingen en de inhoud van de opdracht
  • Strategische richting is vertaald naar doelen, kaders en concrete opdrachten die daaruit voortkomen voor het eigen organisatieonder-deel
  • De resultaten van het eigen organisatieonder-deel zijn gerealiseerd
  • Input is geleverd voor de (strategische) richting van het overkoepelende organisatieon-derdeel

Omgeving

  • De missie, visie en strategie van de eigen organisatie worden helder en begrijpelijk in- en extern uitgedragen en verbonden met de maatschappelijke opgave
  • Producten/diensten zijn ontwikkeld en afgestemd met/op de relevante (inter)nationale omgeving, voldoen aan de behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Verbinding met de omgeving is actief gezocht en leidt tot een maximaal gedragen resul-taat/effect
  • Is geïnformeerd over maatschappelijke, technologische, politieke, (inter)nationale of ande-re omgevingsfactoren en ontwikkelingen daar-in. De verkregen kennis is effectief benut voor sturing en beïnvloeding
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • De integrale planning- , control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Opdrachten voor projecten en programma’s zijn professioneel en volgens afspraak verleend, begeleid en geaccepteerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model)
  • Er is een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen efficiënt en effectief ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en achtergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Organisatieonderdeel aangesloten op en beweegt mee met relevante ontwikkelingen
  • Sturing op vernieuwing en verbetering van werkprocessen, producten en diensten is gerealiseerd
  • Kennis is ontwikkeld en beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vormt zich een mening op basis van informatie, dossierkennis, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en onzekerheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden of binnen een toezichtgebied

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie worden waar nodig ingeschakeld
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends op het eigen toezichtgebied en in de samenleving en draagt deze uit
  • Signaleert belangrijke politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt signalen naar het eigen werk
  • Neemt in lastige situaties zijn verantwoordelijkheid
  • Neemt een onafhankelijk standpunt in als de situatie daarom vraagt
  • Treedt zo nodig buiten de gebaande paden om het doel te bereiken
  • Informeert belanghebbenden hierover

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en anderen
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Adviseert over de juiste, inhoudelijke randvoorwaarden om tot gewenste resultaten te komen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke oplossingen en/of alternatieven
  • Motiveert medewerkers, door een gemeenschappelijk doel voor ogen te stellen en zet de medewerkers in op hun kwaliteiten ten behoeve van het te realiseren doel
  • Verkent en onderzoekt waar samenhang en samenwerking mogelijk is, en faciliteert deze

Vernieuwen en verbeteren

  • Benodigde begeleiding is gegeven
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking
  • Inspireert en begeleidt medewerkers in hun vakontwikkeling

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende (hierarchische) posities en het krachtenveld en handelt hier-naar om de organisatiedoelen te kunnen bereiken
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen en buiten de eigen organisatie en handelt ernaar
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut de kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Toont bij het handelen zich bewust te zijn van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke- maatschappelijke (o.a. digitalisering) gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en vakge-bied en in de (inter)nationale omgeving / samenleving
  • Vertaalt (inter)nationale politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het ei-gen werkterrein
  • Kent betekenis toe aan trends en (inter)nationale ontwikkelingen voor de eigen organisatie en de risico’s/mogelijkheden daarvan
  • Is zich bewust van verschillen in omgevingscontext en handelt daarnaar en weet in verschillende omgevingen resultaat te behalen
  • Onderkent en anticipeert relevante digitale ontwikkelingen en weet deze in te zetten voor de eigen organisatie en het behalen van de doelen
  • Legt en onderhoudt (in)formele (inter)nationale contacten met voor de eigen functie relevante personen en organisa-ties
  • Werkt op het juiste moment samen met het netwerk om eigen (organisatie)-doelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te bieden en/of te verkrijgen

Bedrijfsvoering

  • Vertaalt de visie van de organisatie in operationele doelen en stuurt op de realisatie van de doelen (regievoering)
  • Stemt de bedrijfsprocessen en interne organisatie af op veranderingen in de strategie of prioriteitsstelling
  • Is transparant t.a.v. de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
  • Is transparant in gedrag: doen wat je zegt en zeggen wat je doet
  • Bouwt bruggen en realiseert draagvlak: verkent en onderzoekt waar samenwerking en samenhang mogelijk is en faciliteert deze
  • Stimuleert anderen om op basis van gemeenschappelijk belang te handelen
  • Benut de kansen van automatisering en digitalisering ten behoeve van de organisatiedoelen
  • Benut de kwaliteiten van medewerkers optimaal ten behoeve van organisatiedoelen
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Biedt medewerkers perspectief en stimuleert medewerkers tot persoonlijke en professionele ontwikkeling
  • Brengt de medewerkers in situaties die voor hen uitdagend en leerzaam zijn
  • Geeft medewerkers periodiek duidelijke en opbouwende feedback in het kader van hun ontwikkeling en is daarbij kritisch
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en neemt de tijd voor reflectie
  • Creëert en stimuleert een reflectief en positief lerend team- en organisatieklimaat met ruimte voor diversiteit en vervult daarbij een voorbeeldrol
  • Zoekt actief persoonlijke feedback
  • Is vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Realiseert vernieuwende ideeën
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Oordeelsvorming
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Durf
  • Plannen en organiseren
  • Aansturen groep
  • Creativiteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Aansturen groep
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten, - sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol; ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld; succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld 

wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's; ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regelgeving; kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing

Overige kennis en vaardigheden

leiden van een team; aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • durf
  • plannen-en-organiseren
  • aansturen-groep
  • creativiteit

Ervaring

Ervaring bij meer departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en) en/of daarbuiten, met meerdere processen tegelijkertijd. Aantoonbaar succesvol in het leiden van een team / organisatieonderdeel.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Aantoonbare managementkwaliteiten

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • bestuurssensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • aansturen-groep
  • ontwikkelen-medewerkers
  • reflecteren