Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Coördineert en verbindt meerdere toezichtvormen en realiseert integraal toezicht en/of levert vanuit de expertrol specialistische adviezen |
Coördineert en verbindt meerdere complexe multidisciplinair samengestelde beleidsprocessen en is daarmee verantwoordelijk voor integrale beleidsproducten of creëert oplossingen voor maatschappelijke, urgente knelpunten, met grote politieke gevoeligheid |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Toezicht is uitgevoerd conform opdracht
- Toezichtvormen zijn gedragen en passen binnen de agenda van de opdrachtgever
- Toezichtactiviteiten zijn geïnitieerd conform gestelde prioriteiten
Omgeving
- Partijen binnen en buiten de organisatie zijn effectief ingeschakeld
- Heeft een relevant netwerk
- Toezicht en -adviezen zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden
- Signalen vanuit het veld zijn effectief doorgeleid naar Beleid
- Is gezaghebbend op het eigen vakgebied (geldt alleen voor de specialist)
Bedrijfsvoering
- Toezichtactiviteiten zijn conform wet- en regelgeving, geldende kaders, procedures en afspraken uitgevoerd
- Toezichtactiviteiten zijn gerealiseerd conform opdracht en/of jaarplan
- Realisatie van projecten is conform plan van aanpak
- De ingeschakelde medewerkers zijn inhoudelijk juist aangestuurd
- De ingeschakelde medewerkers zijn gemotiveerd
Vernieuwen en verbeteren
- Vakkennis is up to date en kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geleverd
- Benodigde begeleiding is gegeven
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen
- Geaccepteerde en gedragen beleidsproducten (verkenningen, analyses, adviezen, instrumenten, brieven, Kamervragen, MR-stukken, afgestemde instructies) passend binnen de beleidsagenda van de bewindslieden
- Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
- Beleidsproces is uitgevoerd conform afspraken (o.a. politieke besluitvorming inclusief voor- en nazorg, bemensing, en voortgangsrapportages)
Omgeving
- Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
- Is erkend als deskundige op het eigen beleidsveld, zowel in- als extern
- Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt
- Beleid en/of producten zijn afgestemd met de relevante omgeving (o.a. de uitvoerings-praktijk) en leiden tot het gewenste effect/resultaat
Bedrijfsvoering
- Het team is inhoudelijk juist aangestuurd
- Medewerkers van het team zijn gemotiveerd
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
- Beleidsprocessen en projecten zijn uitgevoerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) en afspraken
Vernieuwen en verbeteren
- Actieve kennisontwikkeling met betrekking tot de beleidscyclus (plan-do-check-act-principe) is geborgd
- Relevante kennis is beschikbaar en is gedeeld met relevante partijen
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Vormt zich een mening op basis van informatie, dossierkennis, argumenten en afwegingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en onzekerheden
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
- Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
- Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden of binnen een toezichtgebied
Omgeving
- Partijen binnen en buiten de organisatie worden waar nodig ingeschakeld
- Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends op het eigen toezichtgebied en in de samenleving en draagt deze uit
- Signaleert belangrijke politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt signalen naar het eigen werk
- Neemt in lastige situaties zijn verantwoordelijkheid
- Neemt een onafhankelijk standpunt in als de situatie daarom vraagt
- Treedt zo nodig buiten de gebaande paden om het doel te bereiken
- Informeert belanghebbenden hierover
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en anderen
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Adviseert over de juiste, inhoudelijke randvoorwaarden om tot gewenste resultaten te komen
- Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke oplossingen en/of alternatieven
- Motiveert medewerkers, door een gemeenschappelijk doel voor ogen te stellen en zet de medewerkers in op hun kwaliteiten ten behoeve van het te realiseren doel
- Verkent en onderzoekt waar samenhang en samenwerking mogelijk is, en faciliteert deze
Vernieuwen en verbeteren
- Benodigde begeleiding is gegeven
- Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
- Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking
- Inspireert en begeleidt medewerkers in hun vakontwikkeling
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Ziet tegengestelde belangen en onderkent het politieke afbreukrisico voor minister en staatssecretaris
- Anticipeert, wikt en weegt en schat de haalbaarheid in van bepaalde acties en besluiten
- Inventariseert het krachtenveld
- Ziet kansen en benut deze, in het belang van de organisatie
- Toont lef en weet waar de grens ligt, onderbouwt de eigen standpunten op basis van heldere argumenten
- Communiceert open en deelt informatie: kiest het juiste moment om de eigen visie/argumenten naar voren te brengen
- Kan bij fundamentele verschillen anderen overtuigen
- Is vasthoudend en wint anderen voor zijn standpunten
Omgeving
- Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen
- Straalt rust en vertrouwen uit onder alle omstandigheden
- Hakt knopen door en heeft het overzicht, ook bij moeilijke omstandigheden en complexe problemen
- Blijft onder tijdsdruk beheerst en effectief handelen
- Blijft gemotiveerd, ondanks teleurstelling en/of tegenwerking
- Benut het eigen netwerk en wekt vertrouwen op bij de omgeving
- Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
- Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zonodig te mobiliseren (en op te schalen). Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te verkrijgen
Bedrijfsvoering
- Bewaakt de voortgang van het werk en houdt focus
- Komt afspraken na en haalt de afgesproken deadlines
- Doet alles om met de medewerkers van het team de doelen tijdig te bereiken via een goede werkverdeling en het streven naar zelfstandigheid
- Neemt gerichte acties om doelen te bereiken
- Smeedt medewerkers tot één team, door een gemeenschappelijk doel voor ogen te stellen
- Zet de medewerkers in op hun kwaliteiten ten behoeve van het te realiseren doel
- Verkent en onderzoekt waar samenhang en samenwerking mogelijk is, en faciliteert deze
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
- Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
- Treedt buiten bestaande denkkaders en werkwijzen om tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Oordeelsvorming
- Visie
- Omgevingsbewustzijn
- Durf
- Plannen en organiseren
- Aansturen groep
- Creativiteit
|
- Bestuurssensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Stressbestendigheid
- Netwerken
- Resultaatgerichtheid
- Aansturen groep
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten, - sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol; ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld; succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's; ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regelgeving; kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing
Overige kennis en vaardigheden
leiden van een team; aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- visie
- omgevingsbewustzijn
- durf
- plannen-en-organiseren
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten, - sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol; ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld; succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's; ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regelgeving; kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing
Overige kennis en vaardigheden
leiden van een team; aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- visie
- omgevingsbewustzijn
- durf
- plannen-en-organiseren
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten, - sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol; ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld; succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's; ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regelgeving; kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing
Overige kennis en vaardigheden
leiden van een team; aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen;
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- visie
- omgevingsbewustzijn
- durf
- plannen-en-organiseren
- aansturen-groep
- creativiteit
|
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in het aansturen van (complexe) beleidsvraagstukken / processen / programma’s. Ervaring bij minimaal twee departementsonderdelen en/of minimaal twee departementen. Internationale ervaring, onder andere EU.
Verbijzondering voor juridische functies
Ervaring in minimaal twee organisaties binnen of buiten de overheid (onder organisatie wordt ook verstaan een departementsonderdeel).
Ervaring met grote wetgevingsprojecten en/of complexe bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
Functioneel aansturen
Managen besluitvormingsprocessen
Projectmanagement
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Relevante talenkennis
Verbijzondering voor juridische functies:
. Vertalen van abstracte beleidsdoelen naar nauwkeurige en uitvoerbare juridische kaders
· Internationale onderhandelingsvaardigheden
· Gezaghebbend op één of meer rechtsgebieden
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- netwerken
- resultaatgerichtheid
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in het aansturen van (complexe) beleidsvraagstukken / processen / programma’s. Ervaring bij minimaal twee departementsonderdelen en/of minimaal twee departementen. Internationale ervaring, onder andere EU.
Verbijzondering voor juridische functies
Ervaring in minimaal twee organisaties binnen of buiten de overheid (onder organisatie wordt ook verstaan een departementsonderdeel).
Ervaring met grote wetgevingsprojecten en/of complexe bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
· Functioneel aansturen
· Managen besluitvormings-processen
· Projectmanagement
· Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
. Relevante talenkennis
. Aansturen bestuurlijk gevoelige en/of complexe beleidsprocessen
Verbijzondering voor juridische functies:
· Vertalen van abstracte beleidsdoelen naar nauwkeurige en uitvoerbare juridische kaders
· Internationale onderhandelingsvaardigheden
· Gezaghebbend op één of meer rechtsgebieden
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- netwerken
- resultaatgerichtheid
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in het aansturen van (complexe) beleidsvraagstukken / processen / programma’s. Ervaring bij minimaal twee departementsonderdelen en/of minimaal twee departementen. Internationale ervaring, onder andere EU.
Verbijzondering voor juridische functies
Ervaring in minimaal twee organisaties binnen of buiten de overheid (onder organisatie wordt ook verstaan een departementsonderdeel).
Ervaring met grote wetgevingsprojecten en/of complexe bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
· Functioneel aansturen
· Managen besluitvormings-processen
· Projectmanagement
· Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
. Relevante talenkennis
. Aansturen bestuurlijk gevoelige en/of complexe beleidsprocessen
Verbijzondering voor juridische functies:
· Vertalen van abstracte beleidsdoelen naar nauwkeurige en uitvoerbare juridische kaders
· Internationale onderhandelingsvaardigheden
· Gezaghebbend op één of meer rechtsgebieden
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- netwerken
- resultaatgerichtheid
- aansturen-groep
- creativiteit
|