Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Coördinerend / Specialistisch Inspecteur

Toezicht

Strategisch Beleidsmedewerker

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Coördineert en verbindt meerdere toezichtvormen en realiseert integraal toezicht en/of levert vanuit de expertrol specialistische adviezen

Signaleert en speelt in op (inter)nationale politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken, geeft vorm aan en beïnvloedt richtinggevend de beleidsvorming in de toekomst (visie en agenda-vorming) en vertaalt dit naar strategieën en oplossingsrichtingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Toezicht is uitgevoerd conform opdracht
  • Toezichtvormen zijn gedragen en passen binnen de agenda van de opdrachtgever
  • Toezichtactiviteiten zijn geïnitieerd conform gestelde prioriteiten

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant netwerk
  • Toezicht en -adviezen zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden
  • Signalen vanuit het veld zijn effectief doorgeleid naar Beleid
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied (geldt alleen voor de specialist)

Bedrijfsvoering

  • Toezichtactiviteiten zijn conform wet- en regelgeving, geldende kaders, procedures en afspraken uitgevoerd
  • Toezichtactiviteiten zijn gerealiseerd conform opdracht en/of jaarplan
  • Realisatie van projecten is conform plan van aanpak
  • De ingeschakelde medewerkers zijn inhoudelijk juist aangestuurd
  • De ingeschakelde medewerkers zijn gemotiveerd

Vernieuwen en verbeteren

  • Vakkennis is up to date en kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geleverd
  • Benodigde begeleiding is gegeven

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • (Nieuwe) strategische beleids-visies zijn gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Een politieke agenda die wordt gedragen
  • Oplossingrichtingen/scenario’s en aanpakken voor politieke, bestuurlijke en maatschappelijke vraagstukken zijn geaccepteerd
  • Door de samenleving erkende thema’s/dilemma’s zijn op de politieke en/of bestuurlijke agenda gezet

Omgeving

  • Is gezaghebbend op eigen beleidsveld en aangrenzende velden
  • Heeft een relevant en gezag-hebbend netwerk, dat wordt onderhouden en gebruikt
  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling door en kennis-ontwikkeling van de persoon is geborgd
  • Innovatieve beleidsvorming is geïnitieerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vormt zich een mening op basis van informatie, dossierkennis, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en onzekerheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden of binnen een toezichtgebied

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie worden waar nodig ingeschakeld
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends op het eigen toezichtgebied en in de samenleving en draagt deze uit
  • Signaleert belangrijke politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt signalen naar het eigen werk
  • Neemt in lastige situaties zijn verantwoordelijkheid
  • Neemt een onafhankelijk standpunt in als de situatie daarom vraagt
  • Treedt zo nodig buiten de gebaande paden om het doel te bereiken
  • Informeert belanghebbenden hierover

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en anderen
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Adviseert over de juiste, inhoudelijke randvoorwaarden om tot gewenste resultaten te komen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke oplossingen en/of alternatieven
  • Motiveert medewerkers, door een gemeenschappelijk doel voor ogen te stellen en zet de medewerkers in op hun kwaliteiten ten behoeve van het te realiseren doel
  • Verkent en onderzoekt waar samenhang en samenwerking mogelijk is, en faciliteert deze

Vernieuwen en verbeteren

  • Benodigde begeleiding is gegeven
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking
  • Inspireert en begeleidt medewerkers in hun vakontwikkeling

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat zien tijdig de politieke afbreuksituaties voor de bewindspersonen te onderkennen
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Handelt met besef van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Hanteert niet alledaagse aanpakken en prikkelt de omgeving door zonodig te provoceren, te confronteren en uit te dagen
  • Is bereid een veelbelovend plan te volgen ondanks de kans op mislukking
  • Komt met een voorstel ook wanneer dit nadelige gevolgen kan hebben voor de eigen positie (staat ergens voor)

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en de omgeving/samenleving
  • Signaleert omgevingsfactoren en ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het huidige beleid en kent daar ook betekenis aan toe
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen werkterrein, ongeacht het bestaande politieke en maatschappelijke belang
  • Neemt een actieve initiërende rol op zich naar opdrachtgevers en binnen het eigen netwerk
  • Schakelt medestanders en andere relevante partijen op de juiste manier in
  • Is pro-actief of anticipeert tijdig op relevante ontwikkelingen met de juiste acties
  • Heeft op basis van ontwikkelingen (politieke, economische, maatschappelijke, enz.) een visie op de toekomst en wat dat betekent voor de beleidsvorming in de toekomst en voor de beleidsagenda
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het eigen beleidsveld en/of de organisatie
  • Plaatst actuele problemen in een lange termijn perspectief, springt niet direct naar een oplossing
  • Draagt op een aansprekende wijze de visie uit

Vernieuwen en verbeteren

  • Toont zich vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders
  • Bewandelt zo nodig een andere weg

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Oordeelsvorming
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Durf
  • Plannen en organiseren
  • Aansturen groep
  • Creativiteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Durf
  • Omgevingsbewustzijn
  • Initiatief
  • Visie
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

langjarige en meervoudige / brede ervaring (o.a. meer inspectiediensten, - sectoren, beleid, uitvoering) en succesvol; ervaring met toezicht danwel opsporing en/of ervaring relevant voor de sector én voor het aandachtsveld; succesvol in het leiden van een (project)team, in coördineren of aansturen van complexe/ politiek of bestuurlijk gevoelige/ interdepartementale toezichts- en/of opsporingstrajecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld 

wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's; ruime of diepgaande / specialistische kennis van relevante wet- en regelgeving; kennis en vaardigheden voor het ontwikkelen van (innovatieve) methoden en technieken voor toezicht en opsporing

Overige kennis en vaardigheden

leiden van een team; aansturen van complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige projecten of processen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • durf
  • plannen-en-organiseren
  • aansturen-groep
  • creativiteit

Ervaring

Aantoonbaar succesvol in het aansturen van bestuurlijk gevoelige en/of complexe beleidsprocessen/programma’s. Internationale ervaring, onder andere EU.

Verbijzondering voor juridische functies

Aantoonbaar succesvol in en ervaring met het leiden van grote wetgevings- en/of bestuurlijk-juridische projecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Methoden en technieken strategische beleidsadvisering

Beïnvloedingsstrategieën

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • durf
  • omgevingsbewustzijn
  • initiatief
  • visie
  • creativiteit