Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Strategisch Inspecteur

Toezicht

Strategisch Adviseur

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt visies en strategieën, zoekt oplossingsrichtingen, stimuleert tot normering en adviseert aan beleid voor één of meer toezichtgebieden in het licht van politiek-maatschappelijke ontwikkelingen, zodat het effect van toezicht wordt vergroot

Ontwikkelt visies, strategieën en oplossingsrichtingen over wat het eigen deskundigheidsgebied betekent voor politiek-maatschappelijke vraagstukken..

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen zijn vertaald naar een visie op het betreffende toezichtgebied
  • De politiek-bestuurlijke en maatschappelijke agendavorming is effectief beïnvloed
  • Visies, strategieën en oplossingsrichtingen worden gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van het toezicht

Omgeving

  • Politiek-maatschappelijke ontwikkelingen en signalen uit het veld zijn onderkend en verwerkt in visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Is (inter)nationaal gezaghebbend binnen toezicht èn is een autoriteit op het eigen toezichtgebied
  • Heeft, onderhoudt en gebruikt een relevant (inter)nationaal netwerk

Bedrijfsvoering

  • Processen conform interne regelgeving/kaders/voorschriften (AO/borging kwaliteit)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd en kennisontwikkeling is geïnitieerd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Visies, strategieën, oplossings-richtingen / scenario’s vanuit het specifieke kennisgebied (gevraagd en ongevraagd) zijn (uiteindelijk) door de politieke en/of ambtelijke opdrachtgever geaccepteerd / gedragen

Omgeving

  • Heeft een relevant en gezag-hebbend netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Is (intern)nationaal gezaghebbend op het eigen kennisgebied
  • Politiek-maatschappelijke ontwikkelingen zijn onderkend en verwerkt in de adviezen op het deskundigheidsgebied

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn uitgevoerd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en andere afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde / verbeterde visies, strategieën en oplossingsrichtingen zijn gerealiseerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Overziet de voor de organisatie relevante ontwikkelingen
  • Benut kansen in het belang van de organisatie
  • Toont zich bij het handelen bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen, maar houdt rekening met politiekmaatschappelijke gevoeligheden
  • Houdt vast aan eigen professionaliteit ook bij weerstand en andere belangen
  • Toont lef en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Wint partijen voor zijn ontwikkelde visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden

Omgeving

  • Laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en in de samenleving
  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het toezichtgebied
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen toezichtgebied
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Vormt zowel de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert processen en creëert een omgeving waarin nieuwe methoden en werkwijzen een kans krijgen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen over zijn kennisgebied, maar houdt rekening met politieke, bestuurlijke en maatschappelijke gevoeligheden / wensen / urgentie
  • Houdt vast aan wetenschappelijke en/of ambtelijke professionaliteit: is open en duidelijk over de wetenschappelijke opvattingen en/of kaders en handelt daarnaar, ook bij weerstand en andere belangen
  • Introduceert nieuwe visies, strategieën en oplossingsrichtingen en wint opdrachtgevers / belanghebbenden hiervoor met aansprekende argumenten
  • Overziet de voor de organisatie relevante ontwikkelingen
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Toont bij het handelen zich bewust te zijn van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en in de omgeving / samenleving
  • Signaleert omgevingsfactoren en ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het huidige beleid en kent daar ook betekenis aan toe
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen werkterrein, ongeacht het bestaande politieke en maatschappelijke belang
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie relevante personen en organisaties
  • Organiseert zowel in- als extern de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen
  • Benut optimaal zijn netwerk om de (organisatie)doelen te bereiken

Vernieuwen en verbeteren

  • Is vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders, durft te experimenteren, bewandelt nieuwe wegen en neemt risico’s
  • Geeft vernieuwingen de tijd om zich te bewijzen en evalueert op het juiste moment

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Creativiteit
  • Onafhankelijkheid
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

relevante ervaring bij meer departementen en/of in meer sectoren en/of buiten de overheid; relevante ervaring in interdepartementaal en/of landelijk en/of internationaal verband (bijv. gremia, maatschappelijke organisaties); managementervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector en/of het aandachtsveld

Overige kennis en vaardigheden

aansturen van onderhandelingen in interdepartementale / landelijke / internationale gremia; crisismanagement

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

P.M. In te vullen per departement

Overige kennis en vaardigheden

P.M. In te vullen per departement

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • creativiteit

Ervaring

optreden in (inter)nationaal verband (o.a. congressen, symposia); begeleiden (inter)-nationale commissies / trajecten

Verbijzondering voor juridische functies

Aantoonbaar succesvol in en ervaring met het leiden van grote wetgevings- en/of bestuurlijk juridische projecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

·   Individueel maatwerk op het gebied van adviesvaardigheden en (project)managementvaardigheden

·   Talenkennis

Competenties uit het kernprofiel

  • onafhankelijkheid
  • bestuurssensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • motiveren
  • creativiteit