Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Strategisch Inspecteur

Toezicht

Project-/Programmadirecteur

Project-/ Programmamanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt visies en strategieën, zoekt oplossingsrichtingen, stimuleert tot normering en adviseert aan beleid voor één of meer toezichtgebieden in het licht van politiek-maatschappelijke ontwikkelingen, zodat het effect van toezicht wordt vergroot

Is verantwoordelijk voor de realisatie van de toebedeelde projecten-/programmaportfolio en stuurt project-/ programmaorganisatie aan. (Onder portfolio wordt verstaan: een verzameling van samenhangende projecten en programma's die op een bepaald moment gebruikmaken van dezelfde resources. Binnen deze portfolio is sprake van strategische afwegingen en beslissingen.)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen zijn vertaald naar een visie op het betreffende toezichtgebied
  • De politiek-bestuurlijke en maatschappelijke agendavorming is effectief beïnvloed
  • Visies, strategieën en oplossingsrichtingen worden gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van het toezicht

Omgeving

  • Politiek-maatschappelijke ontwikkelingen en signalen uit het veld zijn onderkend en verwerkt in visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Is (inter)nationaal gezaghebbend binnen toezicht èn is een autoriteit op het eigen toezichtgebied
  • Heeft, onderhoudt en gebruikt een relevant (inter)nationaal netwerk

Bedrijfsvoering

  • Processen conform interne regelgeving/kaders/voorschriften (AO/borging kwaliteit)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd en kennisontwikkeling is geïnitieerd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Verkenning en definities van scope en resultaten of doelen en effecten/baten van projecten of programma’s/portfolio zijn mede bepaald en commitment is verkregen; opdrachtgever is geadviseerd over de richting, haalbaarheid en te realiseren (verander) doelen, resultaten, baten/effecten, opzet, aanpak, benodigde capaciteit, uitvoering en risico’s
  • Er is een helder en bevestigd beeld over de verwachtingen van de opdrachtgever en permanente toetsing van dit beeld binnen de dynamiek van de (internationale) project-/ programmaomgeving
  • Visie en strategie over de richting, bijstelling en uitvoering van de opdracht, passend binnen de (inter)nationale politiek-bestuurlijke uitgangspunten, strategie van het departement(en) en/of maatschappelijke standpunten zijn bepaald
  • Over de inrichting van het project/programma/ de organisatie en Governance is richtinggevend geadviseerd; Governance is ingericht
  • Bij de realisatie van het project en/of het programma is de opdrachtgever geadviseerd over (lange termijn) richting, strategie, effecten/baten, keuzes en wijzigingen in aanpak en werkwijze en is besluitvorming gevraagd
  • Diverse disciplines zijn aangestuurd; overall lange termijn view, inhoudelijke diepgang en integraliteit in afstemming met ((inter)nationale politiek-bestuurlijke) omgeving zijn bewaakt
  • In- en externe partijen zijn ingeschakeld en aangestuurd en opdrachtgeverschap in dit kader is ingevuld
  • Resultaten/effecten/baten zijn gerealiseerd en geaccepteerd conform afspraken met en gericht op de doelen van de opdrachtgever
  • Een effectief samenspel met de lijnorganisatie en omgeving is gerealiseerd
  • Project/programma/portfolio op juiste wijze overgedragen aan de lijnorganisatie

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en strategie is afgestemd op (internationale) context en bepaald
  • Er is effectief op strategisch niveau geacteerd binnen de relevante ketens/ samenwerkingsverbanden
  • In- en externe allianties zijn gevormd, voor zover relevant voor de realisatie van de resultaten/doelen/baten/effecten
  • Belanghebbenden zijn optimaal betrokken bij het project en/of programmaportfolio, resulterend in draagvlak voor uitvoering van het project/programmaportfolio en de resultaten/doelen/baten/effecten; resultaten/doelen/baten/effecten zijn geaccepteerd rekening houdend met de maatschappelijke maatstaven
  • Een netwerk is ingericht en onderhouden dat bijdraagt aan de realisatie van de resultaten en doelen van de opdrachtgever en de te realiseren portfolio

Bedrijfsvoering

  • Integraal project-/programmamanagement is vormgegeven conform de geldende afspraken
  • Project/programma en daarbij behorende processen zijn transparant, efficiënt, kostenbewust, beheerst, omgevingsgericht en passend binnen geldende afspraken en mandaat ingericht en aangestuurd
  • Optimaal functionerende project/programma organisatie is gerealiseerd
  • Randvoorwaarden zijn ingevuld voor de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers, afgestemd op de project-/programmadoelen
  • Lijnmanagement is tijdig en juist geïnformeerd over de ontwikkeling van zijn/haar medewerker

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante kennis en informatie en innovaties zijn geïnitieerd, ontwikkeld en overgedragen binnen het project/programmaportfolio en de lijnorganisatie
  • Het project-/programmamanagement en de randvoorwaarden daarvoor zijn binnen de organisatie verbeterd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling en

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Overziet de voor de organisatie relevante ontwikkelingen
  • Benut kansen in het belang van de organisatie
  • Toont zich bij het handelen bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen, maar houdt rekening met politiekmaatschappelijke gevoeligheden
  • Houdt vast aan eigen professionaliteit ook bij weerstand en andere belangen
  • Toont lef en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Wint partijen voor zijn ontwikkelde visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden

Omgeving

  • Laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en in de samenleving
  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het toezichtgebied
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen toezichtgebied
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Vormt zowel de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert processen en creëert een omgeving waarin nieuwe methoden en werkwijzen een kans krijgen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderkent tijdig de politieke afbreuksituaties voor de bewinds-personen; initieert en anticipeert door middel van voorstellen en interventies
  • Is transparant naar de opdrachtgever en de omgeving, stimuleert transparantie vanuit de omgeving en toont zich bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid
  • Weet de opdrachtgever voor zijn koers te winnen
  • Stemt de stijl van communiceren af op opdrachtgever en de bewindspersonen
  • Is alert, benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Ontwikkelt (lange termijn) visie op het project/programma in afstemming met visie van de opdrachtgever en vertaalt dit in strategie en realiseerbare doelen en in een passende Governance, structuur en bedrijfsprocessen
  • Onderkent (zich ontwikkelende maatschappelijke) betekenis van het project/programma en bewaakt dit in de realisatie van het project/programma
  • Houdt vast aan de gekozen visie en strategie
  • Plaatst handelingen, acties en besluiten in het lange termijn perspectief
  • Draagt de visie helder en beeldend uit

Omgeving

  • Kent de omgeving, herkent de relevante signalen, geeft daar betekenis aan en neemt op het juiste moment actie
  • Vertaalt (inter)nationale politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen binnen het eigen krachtenveld naar wat dat betekent voor (de realisatie van) het projecten-/programmaportfolio
  • Verbindt pro actief met en binnen de in- en externe omgeving
  • Stuurt de verwachtingen van derden over het projecten-/programmaportfolio en zorgt voor een juiste beeldvorming
  • Legt en onderhoudt contacten met relevante personen en organisa-ties; Richt het netwerk effectief in en te benutten, ook op langere termijn
  • Benut concreet op het juiste moment het netwerk om eigen project-/programmadoelstellingen te bereiken
  • Zoekt de samenwerking en brengt samenwerkingsverbanden tot stand met relevante organisatieonderdelen/externe partijen
  • Oefent gezaghebbend invloed uit, zonder de relatie te verstoren
  • Opereert herkenbaar als gezichtsbepalend boegbeeld voor het project/programma

Bedrijfsvoering

  • Weet wat nodig is aan mensen, middelen en infrastructuur
  • Toont inzicht in de positie en het strategisch belang van het projecten-/programmaportfolio in de realisatie van strategische doelstellingen en stuurt daar gericht op
  • Staat voor de eigen organisatie/mensen op momenten dat het er op aankomt.
  • Benut de kwaliteiten van project-/programmamedewerkers optimaal

Vernieuwen en verbeteren

  • Toont zich vernieuwend en/of origineel in denken en handelen en denkt aantoonbaar buiten de geijkte denkkaders
  • Maakt zich los van vaste denkkaders en durft te experimenteren; toont zich een conceptueel en lange termijn denker
  • Ziet kansen, ontwikkelt vernieuwende samenwerkingsvormen en geeft deze vorm
  • Brengt het vak Project-/Programmamanagement verder in de organisatie

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Creativiteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

relevante ervaring bij meer departementen en/of in meer sectoren en/of buiten de overheid; relevante ervaring in interdepartementaal en/of landelijk en/of internationaal verband (bijv. gremia, maatschappelijke organisaties); managementervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector en/of het aandachtsveld

Overige kennis en vaardigheden

aansturen van onderhandelingen in interdepartementale / landelijke / internationale gremia; crisismanagement

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

P.M. In te vullen per departement

Overige kennis en vaardigheden

P.M. In te vullen per departement

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • creativiteit

Ervaring

·   ruime ervaring in (aansturing van) (zeer) complexe projecten/programmaportfolio’s met een politiek/bestuurlijk/maatschappelijk gevoelig karakter (o.a. besluitvorming, politiek-bestuurlijke gevoeligheid, relatie met staande organisatie, internationale component)

·   aantoonbaar meerdere project/programmamanagementrollen succesvol vervuld

.   ruime ervaring met management van organisaties en processen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

programmamanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   diepgaand inzicht in (inter)nationale politiek-bestuurlijke verhoudingen en maatschappelijke context en tegenstellingen

·   vaardig in het gezaghebbend beïnvloeden van (inter)nationale politiek-bestuurlijke en maatschappelijke partijen/stakeholders

.   in internationale context: diepgaande kennis van en uitmuntende taalvaardigheid in de relevante vreemde talen

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • creativiteit