Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Strategisch Inspecteur

Toezicht

Strategisch Beleidsmedewerker

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt visies en strategieën, zoekt oplossingsrichtingen, stimuleert tot normering en adviseert aan beleid voor één of meer toezichtgebieden in het licht van politiek-maatschappelijke ontwikkelingen, zodat het effect van toezicht wordt vergroot

Signaleert en speelt in op (inter)nationale politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken, geeft vorm aan en beïnvloedt richtinggevend de beleidsvorming in de toekomst (visie en agenda-vorming) en vertaalt dit naar strategieën en oplossingsrichtingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen zijn vertaald naar een visie op het betreffende toezichtgebied
  • De politiek-bestuurlijke en maatschappelijke agendavorming is effectief beïnvloed
  • Visies, strategieën en oplossingsrichtingen worden gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van het toezicht

Omgeving

  • Politiek-maatschappelijke ontwikkelingen en signalen uit het veld zijn onderkend en verwerkt in visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Is (inter)nationaal gezaghebbend binnen toezicht èn is een autoriteit op het eigen toezichtgebied
  • Heeft, onderhoudt en gebruikt een relevant (inter)nationaal netwerk

Bedrijfsvoering

  • Processen conform interne regelgeving/kaders/voorschriften (AO/borging kwaliteit)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd en kennisontwikkeling is geïnitieerd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • (Nieuwe) strategische beleids-visies zijn gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Een politieke agenda die wordt gedragen
  • Oplossingrichtingen/scenario’s en aanpakken voor politieke, bestuurlijke en maatschappelijke vraagstukken zijn geaccepteerd
  • Door de samenleving erkende thema’s/dilemma’s zijn op de politieke en/of bestuurlijke agenda gezet

Omgeving

  • Is gezaghebbend op eigen beleidsveld en aangrenzende velden
  • Heeft een relevant en gezag-hebbend netwerk, dat wordt onderhouden en gebruikt
  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling door en kennis-ontwikkeling van de persoon is geborgd
  • Innovatieve beleidsvorming is geïnitieerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Overziet de voor de organisatie relevante ontwikkelingen
  • Benut kansen in het belang van de organisatie
  • Toont zich bij het handelen bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen, maar houdt rekening met politiekmaatschappelijke gevoeligheden
  • Houdt vast aan eigen professionaliteit ook bij weerstand en andere belangen
  • Toont lef en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Wint partijen voor zijn ontwikkelde visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden

Omgeving

  • Laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en in de samenleving
  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het toezichtgebied
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen toezichtgebied
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Vormt zowel de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert processen en creëert een omgeving waarin nieuwe methoden en werkwijzen een kans krijgen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat zien tijdig de politieke afbreuksituaties voor de bewindspersonen te onderkennen
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Handelt met besef van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Hanteert niet alledaagse aanpakken en prikkelt de omgeving door zonodig te provoceren, te confronteren en uit te dagen
  • Is bereid een veelbelovend plan te volgen ondanks de kans op mislukking
  • Komt met een voorstel ook wanneer dit nadelige gevolgen kan hebben voor de eigen positie (staat ergens voor)

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en de omgeving/samenleving
  • Signaleert omgevingsfactoren en ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het huidige beleid en kent daar ook betekenis aan toe
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen werkterrein, ongeacht het bestaande politieke en maatschappelijke belang
  • Neemt een actieve initiërende rol op zich naar opdrachtgevers en binnen het eigen netwerk
  • Schakelt medestanders en andere relevante partijen op de juiste manier in
  • Is pro-actief of anticipeert tijdig op relevante ontwikkelingen met de juiste acties
  • Heeft op basis van ontwikkelingen (politieke, economische, maatschappelijke, enz.) een visie op de toekomst en wat dat betekent voor de beleidsvorming in de toekomst en voor de beleidsagenda
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het eigen beleidsveld en/of de organisatie
  • Plaatst actuele problemen in een lange termijn perspectief, springt niet direct naar een oplossing
  • Draagt op een aansprekende wijze de visie uit

Vernieuwen en verbeteren

  • Toont zich vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders
  • Bewandelt zo nodig een andere weg

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Creativiteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Durf
  • Omgevingsbewustzijn
  • Initiatief
  • Visie
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

relevante ervaring bij meer departementen en/of in meer sectoren en/of buiten de overheid; relevante ervaring in interdepartementaal en/of landelijk en/of internationaal verband (bijv. gremia, maatschappelijke organisaties); managementervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector en/of het aandachtsveld

Overige kennis en vaardigheden

aansturen van onderhandelingen in interdepartementale / landelijke / internationale gremia; crisismanagement

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

P.M. In te vullen per departement

Overige kennis en vaardigheden

P.M. In te vullen per departement

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • creativiteit

Ervaring

Aantoonbaar succesvol in het aansturen van bestuurlijk gevoelige en/of complexe beleidsprocessen/programma’s. Internationale ervaring, onder andere EU.

Verbijzondering voor juridische functies

Aantoonbaar succesvol in en ervaring met het leiden van grote wetgevings- en/of bestuurlijk-juridische projecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Methoden en technieken strategische beleidsadvisering

Beïnvloedingsstrategieën

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • durf
  • omgevingsbewustzijn
  • initiatief
  • visie
  • creativiteit