Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
- Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd
Omgeving
- Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
- Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
- Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden
Vernieuwen en verbeteren
- Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
- Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
- Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
- Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
- Durft kritisch te zijn
- Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
- Weet de juiste informatie te achterhalen
- Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
- Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
- Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken
Omgeving
- Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
- Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
- Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)
Bedrijfsvoering
- Is gericht op oplossingen
- Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
- Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
- Escaleert indien dit nodig is
- Zoekt ruimte, is creatief
- Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
- Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
- Durft risico’s te nemen
- Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben
Vernieuwen en verbeteren
- Heeft interesse in andermans werk of situatie
- Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
- Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
- Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Benut feedback en suggesties van anderen effectief
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Samenwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Netwerken
- Flexibiliteit
- Anticiperen
- Samenwerken
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Geen/enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
Basiskennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
Basiskennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
ruime kennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
ruime kennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|