Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Beleidsondersteuner

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
  • Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd

Omgeving

  • Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
  • Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
  • Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
  • Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
  • Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
  • Durft kritisch te zijn
  • Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
  • Weet de juiste informatie te achterhalen
  • Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
  • Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
  • Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
  • Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
  • Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)

Bedrijfsvoering

  • Is gericht op oplossingen
  • Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
  • Escaleert indien dit nodig is
  • Zoekt ruimte, is creatief
  • Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
  • Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
  • Durft risico’s te nemen
  • Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft interesse in andermans werk of situatie
  • Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
  • Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Benut feedback en suggesties van anderen effectief

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Netwerken
  • Flexibiliteit
  • Anticiperen
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • Enige relevante ervaring;
  • Werken in teamverband;
  • Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Overige kennis en vaardigheden
  • Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied

  • Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)

  • Projectmatig werken

  • ICT-hulpmiddelen

  • Administratieve Organisatieregels en - procedures

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen

Vakkennis: documentmanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)

·   ICT-hulpmiddelen

·   AO-regels en –procedures

.   Projectmatig werken

Basiskennis:

·   beleidscyclus

·   openbaar bestuur

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • netwerken
  • flexibiliteit
  • anticiperen
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling