Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
- (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
- Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
- Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
- Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
- Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
- Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten
Bedrijfsvoering
- Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
- Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
- De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
- Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
- Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
- Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
- Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
- Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
- Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
- Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
- Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie
Omgeving
- Onderbouwt zijn acties helder en logisch
- Brengt zijn bevindingen met beslistheid
- Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
- Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
- Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
- Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
- Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
- Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
- Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
- Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
- Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
- Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures
Vernieuwen en verbeteren
- Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
- Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
- Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB);
kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv.RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
ervaring met coördineren of functioneel aansturen van medewerkers
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
|