Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Inspecteur / Medewerker Toezicht

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Verricht (voorbereidende) toezicht- en/of opsporingsactiviteiten op naleving van wet- en regelgeving en voorkomt of beëindigt ongewenste situaties

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
  • (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
  • Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
  • Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
  • Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
  • Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
  • Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten

Bedrijfsvoering

  • Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
  • De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
  • Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
  • Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
  • Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
  • Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
  • Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
  • Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
  • Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
  • Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie

Omgeving

  • Onderbouwt zijn acties helder en logisch
  • Brengt zijn bevindingen met beslistheid
  • Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
  • Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
  • Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
  • Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
  • Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
  • Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
  • Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
  • Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
  • Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures

Vernieuwen en verbeteren

  • Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
  • Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
  • Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Stressbestendigheid
  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • Enige relevante ervaring
  • Werken in teamverband;
  • samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor vakgebied:

Communicatie: PM

Facilitair:
.   MBO Facility Management of vergelijkbaar

Financiën: 
.   MBO Financieel/(Bedrijfs)Administratief/Bedrijfseconomie

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
.   o.a. MBO informatiedienstverlening (bibliotheken)

Inkoop:
.   MEAO, Facility Management of vergelijkbaar

Personeel:
.   HBO, o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO

Auditing:
n.v.t.

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied / kennisgebied
  • Taak, organisatie en cultuur van organisatieeenheid en klant-gebied(en)
  • Projectmatig werken
  • ICT-hulpmiddelen, o.a. SAP
  • AO-regels en -procedures

relevant voor vakgebied:

Communicatie:
PM

Facilitair:
.   Inkoopopleiding op HBO-niveau (bijv. RIO gevorderd - voor de inkoper- ); Procesbeheersing

Financiën: 

·   Financiële administratie in een batenlastenomgeving/stelsel van dubbel boekhouden; kennis van kas/verplichtingenstelsel; Rijksbegrotingsvoorschriften/RBV; regelgeving voor financieel en materieel beheer conform Regeling Baten-Lastendienst; Kwaliteitszorg; kostprijssystematieken
.   Alleen voor controlfuncties: Relevante controllersopleiding; methoden en technieken beleidsevaluatie; wet- en regelgeving ogv externe verslaglegging

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
·   Kennis van en inzicht in de informatiehuishouding van de organisatie
·   Kennis van de ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals: classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Inkoop:
.   Basiskennis en -vaardigheden inkoop en aanbesteden;
.   Inkoopopleiding op MBO- of HBO-niveau (RIO 1 of RIO gevorderd, of vergelijkbaar)

Personeel:

Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
n.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

enige / ruime ervaring  en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing

 

relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • stressbestendigheid
  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling