Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Wetenschappelijk Medewerker

Kennis en Onderzoek

Senior Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Initiëren, coördineren en vertalen van (grensverleggende) omvangrijke wetenschappelijke programma’s / projecten / thema’s

Behandelt en ontwikkelt complexe producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De strategische koers en beleidsontwikkeling zijn aantoonbaar beïnvloed
  • Wetenschappelijke kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag én wetenschappelijke standaarden
  • Kennisproducten zijn overgedragen en randvoorwaarden zijn gecreëerd voor het gebruik ervan
  • Nieuwe kennisthema’s zijn ontwikkeld

Omgeving

  • Onderzoeksvraagstukken zijn vertaald naar onderzoeks-programma’s
  • (Inter)nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
  • Is wetenschappelijk gezaghebbend op het eigen deskundigheidsgebied

Bedrijfsvoering

  • Onderzoekprogramma’s zijn gefinancierd
  • Onderzoeksprogramma’s zijn conform afspraken en geldende regels
  • Het team is inhoudelijk juist aangestuurd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisontwikkeling en kennisdeling zijn geborgd
  • Innovatieve onderzoeksvoorstellen zijn geïnitieerd
  • Aanpak is verbeterd op basis van kwaliteitstoets en evaluatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Verzoeken vanuit de politiek en samenleving zijn effectief vertaald naar producten en/of diensten
  • Randvoorwaarden voor een effectieve implementatie, behandeling en beoordeling zijn geborgd
  • Producten, diensten en casuïstiek zijn inhoudelijk juist beoordeeld en helder onderbouwd of klaar voor een volgende fase van behandeling
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van de uitvoering

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft op de juiste wijze plaatsgevonden
  • Inhoudelijke bijdragen zijn geleverd aan conferenties, werkgroepen, etc. (nationaal en internationaal)

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regelgeving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Anticipeert op relevante politieke, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen
  • Betrekt belanghebbenden bij het formuleren van de goede vraagstelling. Achterhaalt wens / doel / probleem en denkt mee
  • Zoekt de juiste balans tussen behoefte opdrachtgever / belanghebbenden en wetenschappelijke kwaliteitsnormen. Komt met varianten
  • Beoordeelt de opdracht vanuit meer invalshoeken, o.a. haalbaarheid, wetenschappelijke uitvoerbaarheid, relevantie voor overige belanghebbenden
  • Houdt vast aan professionele integriteit. Is open en duidelijk over de wetenschap-pelijke standaarden en handelt daarnaar, ook bij weerstand.
  • Wint opdrachtgever/ belanghebbenden voor nieuwe producten/methodes met aansprekende argumenten en methoden

Omgeving

  • Geeft externe onderzoekspartner(s) een heldere opdracht
  • Is een serieuze partner: wisselt kennis en standpunten uit, vraagt reacties, daagt uit
  • Zet zich in voor het gezamenlijke resultaat, ook als dat niet direct het organisatie-belang dient
  • Neemt gericht actie wanneer de samenwerking stagneert
  • Legt en onderhoudt contacten met de wetenschappelijke omgeving
  • Gebruikt op het juiste moment het juiste netwerk
  • Profileert zich in de wetenschappelijke omgeving als relevante partij
  • Wint anderen voor het belang van zijn onderzoeksvragen en – thema’s
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om de visie kracht bij te zetten en de discussie te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Zorgt voor de juiste samenstelling van het onderzoeksteam
  • Stuurt inhoudelijk bij en stemt af met aanpalende onderzoeksopdrachten
  • Maakt heldere werkafspraken met medewerkers
  • Pakt functioneringsproblemen bijtijds aan

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen
  • Organiseert reflectie in het team
  • Initieert en stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in het team én organisatiebreed
  • Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodanig dat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Ziet tegengestelde belangen en onderkent het politieke afbreukrisico voor de bewindspersonen
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Is zich bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Luistert goed en vraagt door, onderscheidt hoofd- van bijzaken
  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant
  • Zoekt naar passende oplossingen
  • Herkent gevoeligheden en gedragscodes
  • Houdt voeling met de opdrachtgever
  • Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere argumenten en stemt stijl en toon af op de situatie
  • Overtuigt bij fundamentele verschillen van inzicht anderen met de juiste argumenten
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten en deze in zijn voordeel uit te leggen
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Ondersteunt collega’s bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling.
  • Organiseert actieve betrokkenheid van belanghebbenden

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties en stemt dit zonodig af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Maakt medewerkers enthousiast voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Maakt met medewerkers duidelijke afspraken over hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert noodzaak aan vernieuwing en doet voorstellen
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie.
  • Bedenkt oplossingen voor vraagstukken of knelpunten
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Samenwerken
  • Netwerken
  • Overtuigingskracht
  • Aansturen groep
  • Creativiteit
  • Analyseren
  • Bestuurssensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Overtuigingskracht
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines

Overige kennis en vaardigheden
  • Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers

  • Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s

  • Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • samenwerken
  • netwerken
  • overtuigingskracht
  • aansturen-groep
  • creativiteit

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en) (bijv. gedragswetenschappen, rechten)

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en vaardigheid met  relevante ICT-systemen
  • Adviesvaardigheden voor senior medewerkers

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • bestuurssensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • creativiteit