Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Wetenschappelijk Medewerker

Kennis en Onderzoek

Coordinerend Beleidsmedewerker

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Initiëren, coördineren en vertalen van (grensverleggende) omvangrijke wetenschappelijke programma’s / projecten / thema’s

Coördineert en verbindt meerdere complexe multidisciplinair samengestelde beleidsprocessen en is daarmee verantwoordelijk voor integrale beleidsproducten of creëert oplossingen voor maatschappelijke, urgente knelpunten, met grote politieke gevoeligheid

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De strategische koers en beleidsontwikkeling zijn aantoonbaar beïnvloed
  • Wetenschappelijke kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag én wetenschappelijke standaarden
  • Kennisproducten zijn overgedragen en randvoorwaarden zijn gecreëerd voor het gebruik ervan
  • Nieuwe kennisthema’s zijn ontwikkeld

Omgeving

  • Onderzoeksvraagstukken zijn vertaald naar onderzoeks-programma’s
  • (Inter)nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
  • Is wetenschappelijk gezaghebbend op het eigen deskundigheidsgebied

Bedrijfsvoering

  • Onderzoekprogramma’s zijn gefinancierd
  • Onderzoeksprogramma’s zijn conform afspraken en geldende regels
  • Het team is inhoudelijk juist aangestuurd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisontwikkeling en kennisdeling zijn geborgd
  • Innovatieve onderzoeksvoorstellen zijn geïnitieerd
  • Aanpak is verbeterd op basis van kwaliteitstoets en evaluatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen
  • Geaccepteerde en gedragen beleidsproducten (verkenningen, analyses, adviezen, instrumenten, brieven, Kamervragen, MR-stukken, afgestemde instructies) passend binnen de beleidsagenda van de bewindslieden
  • Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
  • Beleidsproces is uitgevoerd conform afspraken (o.a. politieke besluitvorming inclusief voor- en nazorg, bemensing, en voortgangsrapportages)

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
  • Is erkend als deskundige op het eigen beleidsveld, zowel in- als extern
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt
  • Beleid en/of producten zijn afgestemd met de relevante omgeving (o.a. de uitvoerings-praktijk) en leiden tot het gewenste effect/resultaat

Bedrijfsvoering

  • Het team is inhoudelijk juist aangestuurd
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd
  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
  • Beleidsprocessen en projecten zijn uitgevoerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) en afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Actieve kennisontwikkeling met betrekking tot de beleidscyclus (plan-do-check-act-principe) is geborgd
  • Relevante kennis is beschikbaar en is gedeeld met relevante partijen

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Anticipeert op relevante politieke, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen
  • Betrekt belanghebbenden bij het formuleren van de goede vraagstelling. Achterhaalt wens / doel / probleem en denkt mee
  • Zoekt de juiste balans tussen behoefte opdrachtgever / belanghebbenden en wetenschappelijke kwaliteitsnormen. Komt met varianten
  • Beoordeelt de opdracht vanuit meer invalshoeken, o.a. haalbaarheid, wetenschappelijke uitvoerbaarheid, relevantie voor overige belanghebbenden
  • Houdt vast aan professionele integriteit. Is open en duidelijk over de wetenschap-pelijke standaarden en handelt daarnaar, ook bij weerstand.
  • Wint opdrachtgever/ belanghebbenden voor nieuwe producten/methodes met aansprekende argumenten en methoden

Omgeving

  • Geeft externe onderzoekspartner(s) een heldere opdracht
  • Is een serieuze partner: wisselt kennis en standpunten uit, vraagt reacties, daagt uit
  • Zet zich in voor het gezamenlijke resultaat, ook als dat niet direct het organisatie-belang dient
  • Neemt gericht actie wanneer de samenwerking stagneert
  • Legt en onderhoudt contacten met de wetenschappelijke omgeving
  • Gebruikt op het juiste moment het juiste netwerk
  • Profileert zich in de wetenschappelijke omgeving als relevante partij
  • Wint anderen voor het belang van zijn onderzoeksvragen en – thema’s
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om de visie kracht bij te zetten en de discussie te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Zorgt voor de juiste samenstelling van het onderzoeksteam
  • Stuurt inhoudelijk bij en stemt af met aanpalende onderzoeksopdrachten
  • Maakt heldere werkafspraken met medewerkers
  • Pakt functioneringsproblemen bijtijds aan

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen
  • Organiseert reflectie in het team
  • Initieert en stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in het team én organisatiebreed
  • Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Ziet tegengestelde belangen en onderkent het politieke afbreukrisico voor minister en staatssecretaris
  • Anticipeert, wikt en weegt en schat de haalbaarheid in van bepaalde acties en besluiten
  • Inventariseert het krachtenveld
  • Ziet kansen en benut deze, in het belang van de organisatie
  • Toont lef en weet waar de grens ligt, onderbouwt de eigen standpunten op basis van heldere argumenten
  • Communiceert open en deelt informatie: kiest het juiste moment om de eigen visie/argumenten naar voren te brengen
  • Kan bij fundamentele verschillen anderen overtuigen
  • Is vasthoudend en wint anderen voor zijn standpunten

Omgeving

  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen
  • Straalt rust en vertrouwen uit onder alle omstandigheden
  • Hakt knopen door en heeft het overzicht, ook bij moeilijke omstandigheden en complexe problemen
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en effectief handelen
  • Blijft gemotiveerd, ondanks teleurstelling en/of tegenwerking
  • Benut het eigen netwerk en wekt vertrouwen op bij de omgeving
  • Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
  • Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zonodig te mobiliseren (en op te schalen). Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te verkrijgen

Bedrijfsvoering

  • Bewaakt de voortgang van het werk en houdt focus
  • Komt afspraken na en haalt de afgesproken deadlines
  • Doet alles om met de medewerkers van het team de doelen tijdig te bereiken via een goede werkverdeling en het streven naar zelfstandigheid
  • Neemt gerichte acties om doelen te bereiken
  • Smeedt medewerkers tot één team, door een gemeenschappelijk doel voor ogen te stellen
  • Zet de medewerkers in op hun kwaliteiten ten behoeve van het te realiseren doel
  • Verkent en onderzoekt waar samenhang en samenwerking mogelijk is, en faciliteert deze

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Treedt buiten bestaande denkkaders en werkwijzen om tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Samenwerken
  • Netwerken
  • Overtuigingskracht
  • Aansturen groep
  • Creativiteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Stressbestendigheid
  • Netwerken
  • Resultaatgerichtheid
  • Aansturen groep
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines

Overige kennis en vaardigheden
  • Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers

  • Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s

  • Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • samenwerken
  • netwerken
  • overtuigingskracht
  • aansturen-groep
  • creativiteit

Ervaring

Aantoonbaar succesvol in het aansturen van (complexe) beleidsvraagstukken / processen / programma’s. Ervaring bij minimaal twee departementsonderdelen en/of minimaal twee departementen. Internationale ervaring, onder andere EU.

Verbijzondering voor juridische functies

Ervaring in minimaal twee organisaties binnen of buiten de overheid (onder organisatie wordt ook verstaan een departementsonderdeel).

Ervaring met grote wetgevingsprojecten en/of complexe bestuurlijk-juridische vraagstukken

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Functioneel aansturen

Managen besluitvormingsprocessen

Projectmanagement

Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving

Relevante talenkennis

 

Verbijzondering voor juridische functies: 

.   Vertalen van abstracte beleidsdoelen naar nauwkeurige en uitvoerbare juridische kaders

·   Internationale onderhandelingsvaardigheden

·   Gezaghebbend op één of meer rechtsgebieden

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • stressbestendigheid
  • netwerken
  • resultaatgerichtheid
  • aansturen-groep
  • creativiteit