Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, adviseert en implementeert en/of houdt toezicht op inhoudelijk meer of minder complexe bedrijfsvoeringproducten en/of –processen

Stuurt op en is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen de gegeven strategische richting en levert input voor de strategische richting van de overkoepelende organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Door opdrachtgever geaccepteerde adviezen en producten, die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementatie van adviezen en producten is gerealiseerd
  • Adviezen en producten zijn gericht op het afgesproken resultaat

Omgeving

  • Adviezen en producten zijn door de lijn gedragen
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het vakgebied/in de omgeving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Afstemming tussen de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines is geborgd
  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten (door bijv.periodieke evaluaties d.m.v. plan-do-check-act-principe) zijn gerealiseerd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende en opdrachtgevers is overeenstemming over de wederzijdse verwachtingen en de inhoud van de opdracht
  • Strategische richting is vertaald naar doelen, kaders en concrete opdrachten die daaruit voortkomen voor het eigen organisatieonder-deel
  • De resultaten van het eigen organisatieonder-deel zijn gerealiseerd
  • Input is geleverd voor de (strategische) richting van het overkoepelende organisatieon-derdeel

Omgeving

  • De missie, visie en strategie van de eigen organisatie worden helder en begrijpelijk in- en extern uitgedragen en verbonden met de maatschappelijke opgave
  • Producten/diensten zijn ontwikkeld en afgestemd met/op de relevante (inter)nationale omgeving, voldoen aan de behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Verbinding met de omgeving is actief gezocht en leidt tot een maximaal gedragen resul-taat/effect
  • Is geïnformeerd over maatschappelijke, technologische, politieke, (inter)nationale of ande-re omgevingsfactoren en ontwikkelingen daar-in. De verkregen kennis is effectief benut voor sturing en beïnvloeding
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • De integrale planning- , control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Opdrachten voor projecten en programma’s zijn professioneel en volgens afspraak verleend, begeleid en geaccepteerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model)
  • Er is een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen efficiënt en effectief ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en achtergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Organisatieonderdeel aangesloten op en beweegt mee met relevante ontwikkelingen
  • Sturing op vernieuwing en verbetering van werkprocessen, producten en diensten is gerealiseerd
  • Kennis is ontwikkeld en beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de adviezen en bij de producten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende (hierarchische) posities en het krachtenveld en handelt hier-naar om de organisatiedoelen te kunnen bereiken
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen en buiten de eigen organisatie en handelt ernaar
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut de kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Toont bij het handelen zich bewust te zijn van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke- maatschappelijke (o.a. digitalisering) gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en vakge-bied en in de (inter)nationale omgeving / samenleving
  • Vertaalt (inter)nationale politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het ei-gen werkterrein
  • Kent betekenis toe aan trends en (inter)nationale ontwikkelingen voor de eigen organisatie en de risico’s/mogelijkheden daarvan
  • Is zich bewust van verschillen in omgevingscontext en handelt daarnaar en weet in verschillende omgevingen resultaat te behalen
  • Onderkent en anticipeert relevante digitale ontwikkelingen en weet deze in te zetten voor de eigen organisatie en het behalen van de doelen
  • Legt en onderhoudt (in)formele (inter)nationale contacten met voor de eigen functie relevante personen en organisa-ties
  • Werkt op het juiste moment samen met het netwerk om eigen (organisatie)-doelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te bieden en/of te verkrijgen

Bedrijfsvoering

  • Vertaalt de visie van de organisatie in operationele doelen en stuurt op de realisatie van de doelen (regievoering)
  • Stemt de bedrijfsprocessen en interne organisatie af op veranderingen in de strategie of prioriteitsstelling
  • Is transparant t.a.v. de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
  • Is transparant in gedrag: doen wat je zegt en zeggen wat je doet
  • Bouwt bruggen en realiseert draagvlak: verkent en onderzoekt waar samenwerking en samenhang mogelijk is en faciliteert deze
  • Stimuleert anderen om op basis van gemeenschappelijk belang te handelen
  • Benut de kansen van automatisering en digitalisering ten behoeve van de organisatiedoelen
  • Benut de kwaliteiten van medewerkers optimaal ten behoeve van organisatiedoelen
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Biedt medewerkers perspectief en stimuleert medewerkers tot persoonlijke en professionele ontwikkeling
  • Brengt de medewerkers in situaties die voor hen uitdagend en leerzaam zijn
  • Geeft medewerkers periodiek duidelijke en opbouwende feedback in het kader van hun ontwikkeling en is daarbij kritisch
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en neemt de tijd voor reflectie
  • Creëert en stimuleert een reflectief en positief lerend team- en organisatieklimaat met ruimte voor diversiteit en vervult daarbij een voorbeeldrol
  • Zoekt actief persoonlijke feedback
  • Is vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Realiseert vernieuwende ideeën
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Aansturen groep
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor aandachtsgebied:

 

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.   HBO: Facility Management of vergelijkbaar
.   WO: Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant

Financiën:
.   HBO: Financieel/ (Bedrijfs) Administratief; Bedrijfseconomie; Bestuurskunde
.   WO: Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)

ICT:
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
.   WO Relevante opleidingen voor het vakgebied o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement

Inkoop
.   HBO: HEAO, Facility Management, Technische Bedrijfskunde of vergelijkbaar
.   WO: Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde

Personeel
.   HBO:  o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO
.   WO:   o.a. Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen

Auditing:
Interviewtechnieken
Voor Accountant WO Bedrijfskunde

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement)
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk)
  • Bijeenkomsten leiden

Relevant voor aandachtsgebied:

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.  
Procesinrichting

Financiën:
.   Financieel Management; Procesinrichting en –beheersing (bijv. Rijksacademie voor Fin. en Economie)
.   Alleen voor controlfuncties: Kennis van bedrijfseconomie en overheidsfinanciën; globale kennis van kosten-batenanalyse; methoden en technieken beleidsevaluatie; relevante postdoctorale controllersopleiding; inkoopbeleid en –processen

ICT:
.  
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Inkoop
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Personeel: 
      Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:
.  ambtenarenrecht
.  arbeidsmarktcommunicatie
.  arbeidsvoorwaarden en rechtspositie
.  formatie en functiewaardering
.  mobiliteit
.  onderwijskunde
.  organisatiekunde
.  organisatieontwikkeling

Auditing:
.   kennis van de auditmethodiek bij de rijksoverheid en van comptabele regelgeving
.   Interviewtechnieken
.   Oderzoeksmethodologie

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • analyseren
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit

Ervaring

Ervaring bij meer departementsonderdelen en/of bij ander(e) departement(en) en/of daarbuiten, met meerdere processen tegelijkertijd. Aantoonbaar succesvol in het leiden van een team / organisatieonderdeel.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Aantoonbare managementkwaliteiten

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • bestuurssensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • aansturen-groep
  • ontwikkelen-medewerkers
  • reflecteren