Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en/of programmadoelen en voor sturing van projecten en/of programma’s |
Coördineert en verbindt meerdere complexe multidisciplinair samengestelde beleidsprocessen en is daarmee verantwoordelijk voor integrale beleidsproducten of creëert oplossingen voor maatschappelijke, urgente knelpunten, met grote politieke gevoeligheid |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Aan verkenningsfase is bijgedragen
- Definities van scope en resultaten of doelen van projecten of programma’s zijn mede opgesteld
- Opdrachtgever is geadviseerd over te realiseren (verander) doelen, resultaten, haalbaarheid, beoogde effecten/baten, opzet, aanpak, benodigde capaciteit, uitvoering en risico’s
- Voorwaarden en afspraken zijn besproken met de opdrachtgever en wederzijds geaccepteerd en vastgesteld
- Er is een helder en bevestigd beeld over de verwachtingen van de opdrachtgever en permanente toetsing van dit beeld binnen de dynamiek van de (internationale) project-/programmaomgeving
- Diverse (besluitvormende) documenten zijn (SMART) opgesteld, afgestemd met en vastgesteld door opdrachtgever
- Over inrichting van project/programma(organisatie) en Governance van het project/programma is geadviseerd; Governance is ingericht
- Project-/ programmaresultaten/ effecten/baten en de te volgen aanpak zijn permanent afgestemd met de totale strategie van de portfolio, het/de departement(en) en/of relevante in- en externe partijen en dynamiek van de (internationale) omgeving
- Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
- Bij de realisatie van het project en/of het programma is de opdrachtgever geadviseerd over richting, keuzes en wijzigingen in aanpak en werkwijze en is besluitvorming gevraagd
- Diverse disciplines zijn aangestuurd; overall view en integraliteit zijn bewaakt
- In- en externe partijen zijn ingeschakeld en aangestuurd en opdrachtgeverschap in dit kader is ingevuld
- Resultaten zijn gerealiseerd, geaccepteerd en zonodig geïmplementeerd conform afspraken en doelen opdrachtgever
- Resultaten zijn overgedragen aan opdrachtgever en/of lijn organisatie; nazorg is geleverd
- Décharge van de opdrachtgever is verkregen
- Evaluaties zijn uitgevoerd
Omgeving
- Omgevingsanalyse is gemaakt en tactiek en/of strategie is/zijn afgestemd op (internationale) context en bepaald
- Een netwerk is ingericht en onderhouden dat bijdraagt aan de realisatie van de resultaten en doelen van de opdrachtgever
- In- en externe allianties zijn gevormd, voor zover relevant voor de realisatie van de resultaten/doelen/baten/effecten
- Er is effectief geacteerd binnen de relevante ketens/ samenwerkingsverbanden
- Belanghebbenden zijn optimaal betrokken bij het project en/of programma resulterend in draagvlak voor uitvoering van het project/programma en eventueel de resultaten/ doelen en effecten/baten
Bedrijfsvoering
- Project/programma en daarbij behorende processen zijn transparant, efficiënt, kostenbewust, beheerst, omgevingsgericht en conform geldende afspraken en kaders ingericht en aangestuurd
- Project/programma administratie is op orde
- Teambuilding heeft plaatsgevonden
- Medewerkers zijn gefaciliteerd bij hun professionele ontwikkeling, afgestemd op de project-/programmadoelen
- Lijnmanagement is tijdig geïnformeerd over de ontwikkeling van zijn/haar medewerker
- Project-/programma-medewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn doelmatig en doeltreffend ingezet
Vernieuwen en verbeteren
- Relevante informatie en kennis zijn ontwikkeld en overgedragen, binnen project en/of programma en organisatie
- Verbetering van de professionaliteit van het project-/programmamanagement binnen de organisatie is gecoördineerd/ aangestuurd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling en –ontwikkeling) en oplossingen zijn geïnitieerd en gerealiseerd ten behoeve van het project en/of programma en de organisatie
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen met aandacht voor kwaliteitseisen voor beleid
- Geaccepteerde en gedragen beleidsproducten (verkenningen, analyses, adviezen, instrumenten, brieven, Kamervragen, MR-stukken, afgestemde instructies) passend binnen de beleidsagenda van de bewindslieden
- Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
- Beleidsproces is uitgevoerd conform afspraken (o.a. politieke besluitvorming inclusief voor- en nazorg, bemensing, en voortgangsrapportages)
Omgeving
- Ketenpartners binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
- Relevante signalen uit de samenleving, uitvoeringspraktijk en politieke omgeving worden in een vroeg stadium meegenomen en in de beleidsvorming benut
- Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt
- Producten/diensten/initiatieven zijn in co-creatie ontwikkeld en afgestemd met de relevante (inter) nationale omgeving leidend tot het gewenste effect/resultaat
- Wordt door ketenpartners en relevante partijen erkend als deskundige op (eigen) dossiers.
Bedrijfsvoering
- Het team is inhoudelijk juist aangestuurd
- Medewerkers van het team zijn gemotiveerd
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (Beleidskompas) en afspraken
- Beleidsprocessen en projecten zijn uitgevoerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) en afspraken
- Heeft afspraken gemaakt over het krijgen van richting en ruimte en legt rekenschap af over de te behalen resultaten
Vernieuwen en verbeteren
- Actieve kennisontwikkeling met betrekking tot de beleidscyclus (plan-do-check-act-principe) is geborgd
- Relevante kennis is beschikbaar en is gedeeld met relevante partijen
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Maakt een realistische raming van geld, capaciteit en looptijd
- Bepaalt welke capaciteit wanneer benodigd is
- Brengt mogelijke risico's en complicaties in kaart en de consequenties daarvan en werkt alternatieven uit
- Vraagt opdrachtgever en belanghebbenden naar hun doelen, wensen, prioriteiten en stuurt gericht op realisatie daarvan
- Stelt het eindresultaat voorop en houdt overzicht
- Is alert op risico's, knelpunten, belemmeringen die de voortgang en het resultaat van het project/programma kunnen verstoren en neemt maatregelen en reageert met daadkracht
- Onderkent tijdig de (inter)nationale politieke/maatschappelijke afbreukrisico’s voor de opdrachtgever en/of ambtelijke/politieke top en anticipeert met de juiste interventies en laat hierin stevigheid zien
- Draagt de visie op en bedoeling van het project/programma actief uit
- Is zich bewust van de dynamiek, processen en verschillende belangen binnen de betrokken in- en externe organisaties en partijen en stemt aanpak hierop af
- Is transparant naar de opdrachtgever en overige partijen toe, stimuleert transparantie vanuit de omgeving en toont zich bij het eigen handelen bewust van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke/maatschappelijke gevoeligheid van onderwerpen en spreekt uit wat hij/zij van de opdrachtgever en omgeving verwacht
- Is op de hoogte wat er speelt op het politiek en bestuurlijk niveau
Omgeving
- Kent de (internationale) politieke/maatschappelijke ontwikkelingen en trends, geeft daar betekenis aan in termen van risico’s en kansen op middellange en lange termijn en vertaalt deze naar het eigen project/programma
- Kent ontwikkelingen bij en verhoudingen, regels, posities, belangen en cultuur van de betrokken in- en externe partijen en houdt hier rekening mee
- Stemt continu af met de omgeving en stelt het eigen project/programma bij
- Volgt ontwikkelingen en anticipeert op/initieert wijzigingen, kansen en risico’s
- Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie en de realisatie van de project/programmaresultaten en -doelstellingen relevante personen en organisaties
- Benut op het juiste moment het netwerk om de project/programmaresultaten en -doelstellingen te bereiken
- Oefent invloed uit, zonder de relatie te verstoren
- Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te verkrijgen
- Heeft regelmatig contact en overleg met belanghebbenden
- Brengt partijen met tegengestelde belangen bij elkaar
- Opereert herkenbaar als aanspreekpunt/boegbeeld voor het project/programma
Bedrijfsvoering
- Vertaalt de doelen in een passende project-/programmastructuur en bedrijfsprocessen
- Organiseert benodigde capaciteit en infrastructuur benodigd voor een optimale inrichting en uitvoering van het project/programma
- Heeft kijk op mensen en bedrijfsvoeringprocessen en is transparant ten aanzien van de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
- Is een zorgvuldige en transparante opdrachtgever voor de eigen medewerkers
- Past verschillende project/programmamanagementstijlen toe
- Geeft medewerkers van het project/programma waardering voor hun inzet en prestaties
- Houdt rekening met motieven van medewerkers van het project/programma en benut hun capaciteiten optimaal
- Bevordert samenhang en samenwerking in het team door communicatie en overleg
- Inspireert door eigen gedrevenheid en volharding, ook bij tegenslag
Vernieuwen en verbeteren
- Zoekt continu naar verbetering van producten/processen/werkwijzen; toont zich initiatiefrijk
- Maakt zich los van vaste denkkaders en durft te experimenteren; toont zich een zelfstandig denker en bedenkt niet alledaagse oplossingen
- Ontwikkelt en past verbeterpunten toe en deelt deze met de lijnorganisatie
- Verwerft acceptatie voor vernieuwingsvoorstellen en gebruikt aansprekende argumenten en methoden
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Ziet tegengestelde belangen en onderkent het politieke afbreukrisico voor minister en staatssecretaris
- Anticipeert, wikt en weegt en schat de haalbaarheid in van bepaalde acties en besluiten
- Inventariseert het krachtenveld
- Ziet kansen en benut deze, in het belang van de organisatie
- Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatieonderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
- Kent de organisatie goed en is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen (krachtenveld) die relevant zijn voor het eigen werkterrein en gaat daar zo nodig creatief mee om
- Schakelt intern de juiste mensen in voor steun en medewerking, vormt allianties en coalities
- Toetst binnen de eigen organisatie het draagvlak voor ideeën en beslissingen
- Toont lef en weet waar de grens ligt, onderbouwt de eigen standpunten op basis van heldere argumenten
- Communiceert open en deelt informatie: kiest het juiste moment om de eigen visie/argumenten naar voren te brengen
- Kan bij fundamentele verschillen anderen overtuigen
- Is vasthoudend en wint anderen voor zijn standpunten
Omgeving
- Benut het eigen netwerk en wekt vertrouwen op bij de omgeving
- Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
- Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zonodig te mobiliseren (en op te schalen). Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te verkrijgen
- Is op de hoogte van recente ontwikkelingen, en maatschappelijke bewegingen en trends die van invloed zijn op het eigen werkterrein
- Schat de beeldvorming over specifieke vraagstukken in de organisatie in
- Beoordeelt of bepaalde ontwikkelingen wel of niet relevant zijn
- Heeft inzicht in (inter)nationale politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen en integreert deze in het dagelijkse werk
- Haalt en brengt relevante kennis en informatie
- Betrekt relevante partijen zo vroeg mogelijk in het proces en werkt samen met hen aan een gezamenlijk resultaat
- Reageert actief en constructief op ideeën en standpunten van anderen
- Weet te verbinden, waardoor een probleem gemeenschappelijk wordt
- Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen
- Straalt rust en vertrouwen uit onder alle omstandigheden
- Hakt knopen door en heeft het overzicht, ook bij moeilijke omstandigheden en complexe problemen
- Blijft onder tijdsdruk beheerst en effectief handelen
- Blijft gemotiveerd, ondanks teleurstelling en/of tegenwerking
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel anderen
- Weegt kosten en rendement van de aanpak eigen handelen goed tegen elkaar af
- Overziet over financiële consequenties van plannen en acties en acteert daarnaar
- Maakt een planning, geeft prioriteiten aan en stemt deze af met de opdrachtgever
- Kent de regels en procedures, maar zoekt de grenzen op van wat wel/niet mogelijk is
- Borgt kennis en vaardigheden op het gebied van informatiehuishouding, (sociale) media en ICT- toepassingen
- Bewaakt de voortgang van het werk en houdt focus
- Komt afspraken na en haalt de afgesproken deadlines
- Doet alles om met de medewerkers van het team de doelen tijdig te bereiken via een goede werkverdeling en het streven naar zelfstandigheid
- Neemt gerichte acties om doelen te bereiken
- Smeedt medewerkers tot één team, door een gemeenschappelijk doel voor ogen te stellen
- Zet de medewerkers in op hun kwaliteiten ten behoeve van het te realiseren doel
- Verkent en onderzoekt waar samenhang en samenwerking mogelijk is, en faciliteert deze
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
- Evalueert eigen werk(wijze) (Beleidskompas), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
- Treedt buiten bestaande denkkaders en werkwijzen om tot nieuwe oplossingsrichtingen te komen
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Plannen en organiseren
- Resultaatgerichtheid
- Bestuurssensitiviteit
- Omgevingsbewustzijn
- Netwerken
- Aansturen organisatie
- Motiveren
- Creativiteit
|
- Bestuurssensitiviteit
- Organisatiesensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Netwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Samenwerken
- Stressbestendigheid
- Plannen en organiseren
- Resultaatgerichtheid
- Aansturen groep
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
· enkele jaren relevante ervaring in in- en externe, ook domeinoverstijgende projecten en daarin succesvol
· enkele jaren ervaring met aansturen van een projectorganisatie/processen en van een projectteam en daarin aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
projectmanagement; programmamanagement
Overige kennis en vaardigheden
· affiniteit met het werkveld
· onderhandelen, managementvaardigheden, bedrijfsvoering (o.a. HRM, finance en informatievoorziening), risicomanagement, risicoanalyse
· in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- plannen-en-organiseren
- resultaatgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen-organisatie
- motiveren
- creativiteit
Ervaring
· ruime en relevante ervaring in complexe projecten/programma’s en daarin aantoonbaar succesvol
. ervaring bij minimaal 2 departements-/dienstonderdelen of daarbuiten en/of in meerdere aandachtsgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
projectmanagement; programmamanagement
Overige kennis en vaardigheden
· affiniteit met het werkveld
· onderhandelen, managementvaardigheden, bedrijfsvoering (o.a. HRM, finance en informatievoorziening), risicomanagement, risicoanalyse
· in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
· aansturen in- en externe samengestelde projecten/programma’s met divers karakter (technisch/inhoudelijk, bestuurlijk, integrale bedrijfsvoering, verandering, implementatie)
. opereren in (inter)nationale politiek/bestuurlijke omgeving; inkoop- en contractmanagement; financieel projectmanagement
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- plannen-en-organiseren
- resultaatgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen-organisatie
- motiveren
- creativiteit
Ervaring
· ruime en relevante ervaring in complexe projecten/programma’s en daarin aantoonbaar succesvol
. ervaring bij minimaal 2 departements-/dienstonderdelen of daarbuiten en/of in meerdere aandachtsgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
projectmanagement; programmamanagement
Overige kennis en vaardigheden
· affiniteit met het werkveld
· onderhandelen, managementvaardigheden, bedrijfsvoering (o.a. HRM, finance en informatievoorziening), risicomanagement, risicoanalyse
. in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
· aansturen in- en externe samengestelde projecten/programma’s met divers karakter (technisch/inhoudelijk, bestuurlijk, integrale bedrijfsvoering, verandering, implementatie)
· opereren in (inter)nationale politiek/bestuurlijke omgeving; inkoop- en contractmanagement; financieel projectmanagement
. omgaan met en beïnvloeding van een veelheid van in- en externe actoren
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- plannen-en-organiseren
- resultaatgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen-organisatie
- motiveren
- creativiteit
Ervaring
· ruime en relevante ervaring in complexe projecten/programma’s en daarin aantoonbaar succesvol
. ervaring bij minimaal 2 departements-/dienstonderdelen of daarbuiten en/of in meerdere aandachtsgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
projectmanagement; programmamanagement
Overige kennis en vaardigheden
· affiniteit met het werkveld
· onderhandelen, managementvaardigheden, bedrijfsvoering (o.a. HRM, finance en informatievoorziening), risicomanagement, risicoanalyse
· in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
· aansturen in- en externe samengestelde projecten/programma’s met divers karakter (technisch/inhoudelijk, bestuurlijk, integrale bedrijfsvoering, verandering, implementatie)
. opereren in (inter)nationale politiek/bestuurlijke omgeving; inkoop- en contractmanagement; financieel projectmanagement
. omgaan met en beïnvloeding van een veelheid van in- en externe actoren
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- plannen-en-organiseren
- resultaatgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen-organisatie
- motiveren
- creativiteit
|
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in het aansturen van (complexe) beleidsvraagstukken / processen / programma’s. Ervaring bij minimaal twee departementsonderdelen en/of minimaal twee departementen. Internationale ervaring, onder andere EU.
Verbijzondering voor juridische functies
Ervaring in minimaal twee organisaties binnen of buiten de overheid (onder organisatie wordt ook verstaan een departementsonderdeel).
Ervaring met grote wetgevingsprojecten en/of complexe bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
Functioneel aansturen
Managen besluitvormingsprocessen
Projectmanagement
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Relevante talenkennis
Beleidsprocessen (Beleidskompas)
EU-kennis en vaardigheden
Verbijzondering voor juridische functies:
. Vertalen van abstracte beleidsdoelen naar nauwkeurige en uitvoerbare juridische kaders
· Internationale onderhandelingsvaardigheden
· Gezaghebbend op één of meer rechtsgebieden
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- resultaatgerichtheid
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in het aansturen van (complexe) beleidsvraagstukken / processen / programma’s. Ervaring bij minimaal twee departementsonderdelen en/of minimaal twee departementen. Internationale ervaring, onder andere EU.
Verbijzondering voor juridische functies
Ervaring in minimaal twee organisaties binnen of buiten de overheid (onder organisatie wordt ook verstaan een departementsonderdeel).
Ervaring met grote wetgevingsprojecten en/of complexe bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
· Functioneel aansturen
· Managen besluitvormings-processen
· Projectmanagement
· Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
. Relevante talenkennis
. Aansturen bestuurlijk gevoelige en/of complexe beleidsprocessen
· Beleidsprocessen (Beleidskompas)
. EU-kennis en vaardigheden
Verbijzondering voor juridische functies:
· Vertalen van abstracte beleidsdoelen naar nauwkeurige en uitvoerbare juridische kaders
· Internationale onderhandelingsvaardigheden
· Gezaghebbend op één of meer rechtsgebieden
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- resultaatgerichtheid
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in het aansturen van (complexe) beleidsvraagstukken / processen / programma’s. Ervaring bij minimaal twee departementsonderdelen en/of minimaal twee departementen. Internationale ervaring, onder andere EU.
Verbijzondering voor juridische functies
Ervaring in minimaal twee organisaties binnen of buiten de overheid (onder organisatie wordt ook verstaan een departementsonderdeel).
Ervaring met grote wetgevingsprojecten en/of complexe bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Overige kennis en vaardigheden
· Functioneel aansturen
· Managen besluitvormings-processen
· Projectmanagement
· Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
. Relevante talenkennis
. Aansturen bestuurlijk gevoelige en/of complexe beleidsprocessen
· Beleidsprocessen (Beleidskompas)
· EU-kennis en vaardigheden
Verbijzondering voor juridische functies:
· Vertalen van abstracte beleidsdoelen naar nauwkeurige en uitvoerbare juridische kaders
· Internationale onderhandelingsvaardigheden
· Gezaghebbend op één of meer rechtsgebieden
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- resultaatgerichtheid
- aansturen-groep
- creativiteit
|