Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
- Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag, schat risico’s in
- Stemt de benadering af op persoon en situatie
- Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
- Reflecteert op de invloed van eigen houding en gedrag op de interactie
- Onderzoekt samen met de justitiabele diens belangstelling, mogelijkheden en doelen
- Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
- Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
- Enthousiasmeert en stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
- Creëert een positieve en activerende sfeer
- Maakt bij de keuze voor een didactische aanpak een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
- Maakt bij het opstellen van een leer- of activiteitenplan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
- Maakt bij de ontwikkeling van een activiteit een reële inschatting van geschiktheid voor de doelgroep en van mogelijke risico’s
Omgeving
- Wisselt kennis, informatie en ideeën uit met collega’s, andere disciplines en instanties
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
- Handelt vanuit het gezamenlijk belang
- Stemt af met collega’s, andere disciplines en ketenpartners om in de aanpak op één lijn te blijven
- Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
Bedrijfsvoering
- Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen en zorgt dat randvoorwaarden gerealiseerd zijn
- Bewaakt de voortgang, anticipeert op mogelijke knelpunten en stuurt tijdig bij
- Organiseert maatwerk binnen een groep
- Blijft effectief handelen in snel wijzigende situaties
- Maakt afspraken met betrokken partijen en ziet toe op naleving hiervan, komt zelf afspraken na
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundig-heid op peil
- Brengt vernieuwing en actualiteit aan in het aanbod
- Maakt zich snel nieuwe kennis en vaardigheden eigen
- Ontplooit initiatieven die inspelen op behoeften
- Draagt uit eigen beweging concrete ideeën of oplossingen aan
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
- Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
- Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
- Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
- Durft kritisch te zijn
- Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
- Weet de juiste informatie te achterhalen
- Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
- Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
- Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken
Omgeving
- Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
- Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
- Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)
Bedrijfsvoering
- Is gericht op oplossingen
- Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
- Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
- Escaleert indien dit nodig is
- Zoekt ruimte, is creatief
- Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
- Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
- Durft risico’s te nemen
- Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben
Vernieuwen en verbeteren
- Heeft interesse in andermans werk of situatie
- Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
- Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
- Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Benut feedback en suggesties van anderen effectief
|
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groeps-dynamica, organisato-rische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkings-vaardigheid, vaardig-heid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Medewerker Informatiedienstverlening;
Informatiespecialist;
Bibliotheekmedewerker
Overige kennis en vaardigheden
Documentatietechnieken, culturele diversiteit, kennis van tenminste een vreemde taal, geautomatiseerde informatiesystemen, collectievorming, budgetbeheer, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Voor de functie relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO vakopleiding
Interne opleiding TBS-sector: basisopleiding psychopathologie en gedragstherapie
Overige kennis en vaardigheden
Onderwijsveld, arbeidsmarkt, kennis en vaardigheden op betreffende vakgebied (metaal, hout, etc.), materialen en technieken, culturele diversiteit, didactische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
Zelfverdedigingstechnieken, weerbaarheidstraining, fitnesstechnieken, budgetbeheer, materialen en apparatuur, didactische vaardigheden, culturele diversiteit, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het regulier onderwijs
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
PABO of lerarenopleiding
Overige kennis en vaardigheden
Onderwijsveld, arbeidsmarkt, NT2, volwasseneneducatie, culturele diversiteit, kennis van tenminste een vreemde taal, subsidieregeling-en, budgetbeheer, onderwijsleermiddelen, didactische vaardigheden, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Lerarenopleiding richting handvaardig-heid of tekenen of Kunstacademie met didactische aantekening
Overige kennis en vaardigheden
Materialen en technieken, budgetbeheer, culturele diversiteit, didactische vaardigheden, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Geen/enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
Basiskennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
Basiskennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
ruime kennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen
Vakkennis: documentmanagement
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving)
· ICT-hulpmiddelen
· AO-regels en –procedures
. Projectmatig werken
ruime kennis:
· beleidscyclus
· openbaar bestuur
Opereren in een politiek bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- netwerken
- flexibiliteit
- anticiperen
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|