Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Begeleidt justitiabelen bij godsdienst- en levensovertuiging |
Ontwikkelt, adviseert en implementeert en/of houdt toezicht op inhoudelijk meer of minder complexe bedrijfsvoeringproducten en/of –processen |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Begeleiding bij godsdienst- en levensovertuiging is zo goed mogelijk tot stand gekomen, persoonlijk en in gemeenschap met anderen
- In de begeleiding zijn de uitgangspunten nageleefd, zoals deze zijn overeengekomen tussen levensbeschouwelijke institutie en staat
Omgeving
- Benodigde zorg/begeleiding is effectief afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, doorverwijzing is tijdig in gang gezet
- Netwerk en samenwerkingsverbanden zijn opgebouwd en onderhouden
Bedrijfsvoering
- Rapportages zijn conform richtlijnen opgesteld
- Uitgangspunten van het geestelijke ambt en ambtelijke competenties zijn nageleefd
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen aan continue verbetering van detentieklimaat zijn geleverd
- Kennis en inzicht zijn bevorderd bij aanverwante disciplines
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Door opdrachtgever geaccepteerde adviezen en producten, die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
- Implementatie van adviezen en producten is gerealiseerd
- Adviezen en producten zijn gericht op het afgesproken resultaat
Omgeving
- Adviezen en producten zijn door de lijn gedragen
- Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
- Ontwikkelingen op het vakgebied/in de omgeving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
- Afstemming tussen de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines is geborgd
- Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten (door bijv.periodieke evaluaties d.m.v. plan-do-check-act-principe) zijn gerealiseerd
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een vertrouwensrelatie, benadert de ander op een open en respectvolle wijze
- Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
- Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
- Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
- Onderkent interpersoonlijke processen bij zichzelf en anderen en maakt dit bespreekbaar, stuurt het eigen gedrag zonodig bij
- Houdt rekening met verschillende (culturele) achtergronden
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
- Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
- Schat ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s en andere disciplines
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
- Overbrugt tegenstellingen tussen partijen
- Benut kansen om contacten te leggen en samenwerking aan te gaan
- Komt uit voor zijn standpunt richting andere disciplines
- Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
- Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
- Maakt successen en knelpunten zichtbaar
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert knelpunten in detentieklimaat in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en stelt eigen en andermans inzichten ter discussie
- Reflecteert op eigen emoties en gedrag, vraagt om en staat open voor feedback
- Laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten te beschikken
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
- Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
- Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
- Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
- Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
- Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
- Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
Omgeving
- Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
- Benut op het juiste moment het netwerk om organisatiedoelstellingen te bereiken
- Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
- Houdt in de adviezen en bij de producten rekening met relevante ontwikkelingen
- Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
- Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
- Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
- Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is
Vernieuwen en verbeteren
- Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
- Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Integriteit
- Inlevingsvermogen
- Oordeelsvorming
- Samenwerken
- Overtuigingskracht
- Zelfontwikkeling
|
- Organisatiesensitiviteit
- Analyseren
- Overtuigingskracht
- Netwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
De benoemingsvoorwaarden van de betreffende zendende instantie, die erkend zijn door de Minister van Justitie, zijn van toepassing
Opleiding
Universitair diploma van een door het zendende genootschap erkende ambtsopleiding op masterniveau
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Geëigende opleiding voor betreffende denominatie
Overige kennis en vaardigheden
Culturele achtergronden en geloofs- en levensovertuiging, juridische aspecten van vrijheidsbeneming, globale kennis van psychopathologie en drugsgerelateerde problematiek, kennis van de sociale kaart, vaardigheid in omgaan met de doelgroep binnen de detentiesituatie en met de inrichtingscontext van geslotenheid
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement).
- Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk).
- Bijeenkomsten leiden.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- analyseren
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
- Meerdere jaren relevante ervaring in meerdere audit- en adviestrajecten, met meerdere klanten;
- Succesvol in projectmatig werken; enige ervaring met aansturen adviestraject/klein team; ervaring in meerdere adviesrollen (Bijvoorbeeld: expert, regisseur, partner in business, begeleider/coach);
- Ervaring in alle fases van het adviesproces.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement).
- Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk).
- Bijeenkomsten leiden.
- Interdepartementaal/multidisciplinair samenwerken.
- Adviesvaardigheden voor ervaren adviseurs (o.a. veranderkunde, ontwerpen en (bege)leiden workshops, conferenties, feedback geven. e.d.).
- Projectmanagementvaardigheden.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- analyseren
- overtuigingskracht
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
- Meerdere jaren relevante ervaring in meerdere audit- en adviestrajecten, met meerdere klanten;
- Succesvol in projectmatig werken; enige ervaring met aansturen adviestraject/klein team; ervaring in meerdere adviesrollen (Bijvoorbeeld: expert, regisseur, partner in business, begeleider/coach);
- Ervaring in alle fases van het adviesproces.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement).
- Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk).
- Bijeenkomsten leiden.
- Interdepartementaal/multidisciplinair samenwerken.
- Adviesvaardigheden voor ervaren adviseurs (o.a. veranderkunde, ontwerpen en (bege)leiden workshops, conferenties, feedback geven. e.d.).
- Projectmanagementvaardigheden.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- analyseren
- overtuigingskracht
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|