Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Juiste zorgdiagnose op het eigen vakgebied is gesteld en risicotaxatie en toegeleiding hebben plaatsgevonden
- Doelgericht en uitvoerbaar (verpleeg- of rehabilitatie-) plan is conform registratie-eisen opgesteld
- Zorg op het eigen vakgebied is uitgevoerd naar eigen inzicht en deskundigheid, met inachtneming van protocollen
- Er is adequaat gehandeld bij crisissituaties
- Gezondheidsvoorlichting en psycho-educatie zijn doelmatig toegepast
- Bijdragen zijn geleverd aan bevordering van een gezond en veilig leefklimaat, o.a. door voorlichting en preventie
Omgeving
- Coördinatie en overdracht naar in- of externe disciplines en ketenpartners zijn gerealiseerd
- Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk van de justitiabele zijn bevorderd ( Van toepassing voor Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige)
- Netwerk en samenwerkingsverbanden in de keten zijn opgebouwd en onderhouden
Bedrijfsvoering
- Rapportages en dossiers zijn compleet en actueel
- Wet- en regelgeving, protocollen, procedures en beroepscode zijn nageleefd
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen aan ontwikkeling/verbetering van protocollen, behandelings- en begeleidingsmethodieken, zorgprocessen en zorgbeleid zijn geleverd
- Deskundigheidsbevordering, training en coaching aan collega’s en andere disciplines (bijvoorbeeld bij psychiatrie, infectieziekten en verslaving) is gegeven
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten/adviezen zijn geleverd conform opdracht en/of adviesvraag (geaggregeerde overzichten, prognoses, alternatieven, etc.)
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
- Producten/adviezen zijn geleverd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit en middelen)
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Benadert patiënten respectvol en blijft te allen tijde correct
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
- Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professionele) distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
- Onderzoekt samen met de patiënt en diens omgeving zijn/haar behoeften en mogelijkheden
- Sluit aan bij de belevingswereld van de patiënt en toont begrip voor diens situatie
- Speelt pro-actief in op de belangen van de patiënt
- Werkt aan vertrouwensrelatie met de patiënt, benadert deze met respect en toont zich optimistisch en stimulerend
- Analyseert op systematische wijze een zorgvraag en maakt onafhankelijk een eerste inschatting van benodigde zorg
- Achterhaalt en verifieert alle mogelijke informatie die van belang is voor een adequaat oordeel
- Schat snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt benodigde maatregelen
- Maakt bij beslissingen een weloverwogen afweging tussen factoren aangaande benodigde zorg en veiligheid
- Houdt bij alle keuzes en handelingen rekening met de eigen (wettelijke) bevoegdheden en verantwoordelijkheden
- Stelt bij piekdrukte of onvoorziene situaties de juiste prioriteiten, houdt overzicht en handelt vlot en vastberaden
- Blijft beheerst en doelmatig handelen in spanningsvolle situaties of bij tegenwerking
- Neemt ook in lastige situaties beslissingen en is hierop aanspreekbaar
- Houdt ook onder druk van anderen vast aan de eigen professionaliteit en beroepsethiek
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
- Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten
- Zoekt naar creatieve oplossingen om het doel te bereiken
- Onderhandelt met andere disciplines of ketenpartners over mogelijke oplossingen
- Benut verschillende wegen, bronnen en het netwerk om het doel te bereiken
- Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak om het doel te bereiken
Bedrijfsvoering
- Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
- Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
- Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
- Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
- Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
- Evalueert de zorgverlening en trekt lering uit eigen en andermans ervaringen
- Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering
- Vertaalt ontwikkelingen in het vakgebied naar voorstellen voor aanpassing van begeleidingsprogramma’s en aangepaste of nieuwe therapeutische deeltechnieken.
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een goede relatie met opdrachtgever(s) door goede afstemming en informatie-uitwisseling en door zich in de problematiek en belangen van de opdrachtgever te verdiepen
- Maakt de (professionele) mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk en maakt hierover heldere afspraken
- Anticipeert waar mogelijk op adviesvragen en handelt daar naar
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens / informatie
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en externen die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Trekt samen op om het doel te bereiken, toont betrokkenheid bij de activiteiten van anderen
Bedrijfsvoering
- Maakt een realistische planning en een realistische inschatting van de benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de opdrachtgever en met de betrokken collega's / afdelingen
- Past het proces aan als de situatie daarom vraagt, maar binnen de professionele en wettelijke kaders
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d.
- Deelt kennis met collega's
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Gerichte vakopleiding voor het betreffende vakgebied (bv. tandartsassistent of radiodiagnostisch laborant)
Eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding zijn op het vereiste niveau
Overige kennis en vaardigheden
Gerichte vakkennis en vaardigheden op het betreffende vakgebied, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Gerichte vakopleiding voor het betreffende vakgebied (bv. tandartsassistent of radiodiagnostisch laborant)
Eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding zijn op het vereiste niveau
Overige kennis en vaardigheden
Gerichte vakkennis en vaardigheden op het betreffende vakgebied, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in de reguliere gezondheidszorg
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Kwalificatieniveau 4 en aanvullende opleidingen of HBO-Verpleegkunde (kwalificatieniveau 5)
Actuele registratie in het BIG-register
Interne bijscholing tot justitieel verpleegkundige
Inschrijving in het Kwaliteitsregister verpleegkundigen
Eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding zijn op het vereiste niveau (actuele registratie in het kwaliteitsregister)
Overige kennis en vaardigheden
Verpleegkundige handelingen, preventie, infectieziekten, psychiatrie, verslavingsproble-matiek, culturele diversiteit, zorgcoördinatie, risicotaxatie, toegeleiding, gezondheidsvoor-lichting en –opvoeding, methodisch werken, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in residentiële setting in GGZ (en forensische psychiatrie s10)
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO-Verpleegkunde (kwalificatieniveau 5)
Post-HBO SPV
Actuele registratie in het BIG-register
Eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding zijn op het vereiste niveau (actuele registratie in het kwaliteitsregister)
Overige kennis en vaardigheden
Psychiatrie, verslavingsproblematiek, persoonlijkheidsproblematiek, gedrags- en milieutherapie, transculturele psychologie, psychopharmaca, zorgcoördinatie, risico-taxatie, toegeleiding, psycho-educatie, methodisch werken, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering, voorlichting aan derden over medicatie en specifieke bejegening, ontwikkelings- en trainingsvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in residentiële setting in GGZ (en forensische psychiatrie s10)
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO-Verpleegkunde (kwalificatieniveau 5)
Post-HBO SPV
Actuele registratie in het BIG-register
Eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding zijn op het vereiste niveau (actuele registratie in het kwaliteitsregister)
S 10: uitgebreide kennis zorg/behandelinstellingen
Overige kennis en vaardigheden
Psychiatrie, verslavingsproblematiek, persoonlijkheidsproblematiek, gedrags- en milieutherapie, transculturele psychologie, psychopharmaca, zorgcoördinatie, risico-taxatie, toegeleiding, psycho-educatie, methodisch werken, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering, voorlichting aan derden over medicatie en specifieke bejegening, ontwikkelings- en trainingsvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Enige ervaring
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring en aantoonbaar succesvol
werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
meerdere klanten; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie)
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige ervaring en aantoonbaar succesvol
Werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden
Meerdere klanten; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie)
Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied
Overige kennis en vaardigheden
· Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren
· Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied
· Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)
· Projectmatig werken
· ICT-hulpmiddelen
. AO-regels en –procedures
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|