Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Zorgprofessional

Uitvoering

Operationeel Manager

Lijnmanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Beperkt detentieschade, onderhoudt en bevordert de lichamelijke en psychische gezondheid van justitiabelen

Stuurt op en is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het eigen organisatieonderdeel binnen duidelijk geformuleerde kaders en levert input voor die kaders.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Juiste zorgdiagnose op het eigen vakgebied is gesteld en risicotaxatie en toegeleiding hebben plaatsgevonden
  • Doelgericht en uitvoerbaar (verpleeg- of rehabilitatie-) plan is conform registratie-eisen opgesteld
  • Zorg op het eigen vakgebied is uitgevoerd naar eigen inzicht en deskundigheid, met inachtneming van protocollen
  • Er is adequaat gehandeld bij crisissituaties
  • Gezondheidsvoorlichting en psycho-educatie zijn doelmatig toegepast
  • Bijdragen zijn geleverd aan bevordering van een gezond en veilig leefklimaat, o.a. door voorlichting en preventie

Omgeving

  • Coördinatie en overdracht naar in- of externe disciplines en ketenpartners zijn gerealiseerd
  • Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk van de justitiabele zijn bevorderd ( Van toepassing voor Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige)
  • Netwerk en samenwerkingsverbanden in de keten zijn opgebouwd en onderhouden

Bedrijfsvoering

  • Rapportages en dossiers zijn compleet en actueel
  • Wet- en regelgeving, protocollen, procedures en beroepscode zijn nageleefd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan ontwikkeling/verbetering van protocollen, behandelings- en begeleidingsmethodieken, zorgprocessen en zorgbeleid zijn geleverd
  • Deskundigheidsbevordering, training en coaching aan collega’s en andere disciplines (bijvoorbeeld bij psychiatrie, infectieziekten en verslaving) is gegeven

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Met de direct leidinggevende is overeenstemming over de inhoud van de opdracht, de daarbij geldende kaders en de gemaakte afspraken
  • De resultaten van het organisatieonderdeel zijn binnen de kaders gerealiseerd

Omgeving

  • Producten/diensten zijn binnen en buiten het organisatieonderdeel en met de relevante (inter)nationale omgeving afge-stemd
  • Producten/diensten voldoen aan de vraag en behoefte en leiden tot het gewenste resultaat/effect
  • Is op de hoogte van wat er leeft en speelt in de organisatie en de relevante omgeving en dit wordt vertaald naar producten/diensten en/of operationele sturing
  • Een relevant en effectief netwerk is onderhouden en wordt benut

Bedrijfsvoering

  • Beheer is op orde en conform de geldende wet- en regelgeving
  • De integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen is volgens afspraak uitgevoerd
  • Effectief en efficiënt HR management is uitgevoerd (o.a. langs de lijn van het 5R-model) ) (Het 5R model houdt in dat de leidinggevende sturing geeft aan medewerkers door het geven van richting, bieden van ruimte, ondersteunen bij het behalen van resultaten, laten afleggen van rekenschap en het voeren van de dialoog in de relatie met de medewerkers.)
  • Een stimulerend en veilig werkklimaat in het organisatieonderdeel is aanwezig
  • Medewerkers en bedrijfsmiddelen zijn binnen kwaliteitsnormen effectief en efficiënt ingezet
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Professioneel opdrachtgeverschap is ingevuld

Vernieuwen en verbeteren

  • Sturing op verbetering van werkprocessen, producten, diensten en kennis is gerealiseerd
  • Kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen conform afspraken

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Benadert patiënten respectvol en blijft te allen tijde correct
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professionele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Onderzoekt samen met de patiënt en diens omgeving zijn/haar behoeften en mogelijkheden
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de patiënt en toont begrip voor diens situatie
  • Speelt pro-actief in op de belangen van de patiënt
  • Werkt aan vertrouwensrelatie met de patiënt, benadert deze met respect en toont zich optimistisch en stimulerend
  • Analyseert op systematische wijze een zorgvraag en maakt onafhankelijk een eerste inschatting van benodigde zorg
  • Achterhaalt en verifieert alle mogelijke informatie die van belang is voor een adequaat oordeel
  • Schat snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt benodigde maatregelen
  • Maakt bij beslissingen een weloverwogen afweging tussen factoren aangaande benodigde zorg en veiligheid
  • Houdt bij alle keuzes en handelingen rekening met de eigen (wettelijke) bevoegdheden en verantwoordelijkheden
  • Stelt bij piekdrukte of onvoorziene situaties de juiste prioriteiten, houdt overzicht en handelt vlot en vastberaden
  • Blijft beheerst en doelmatig handelen in spanningsvolle situaties of bij tegenwerking
  • Neemt ook in lastige situaties beslissingen en is hierop aanspreekbaar
  • Houdt ook onder druk van anderen vast aan de eigen professionaliteit en beroepsethiek

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten
  • Zoekt naar creatieve oplossingen om het doel te bereiken
  • Onderhandelt met andere disciplines of ketenpartners over mogelijke oplossingen
  • Benut verschillende wegen, bronnen en het netwerk om het doel te bereiken
  • Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak om het doel te bereiken

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
  • Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
  • Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
  • Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
  • Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
  • Evalueert de zorgverlening en trekt lering uit eigen en andermans ervaringen
  • Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering
  • Vertaalt ontwikkelingen in het vakgebied naar voorstellen voor aanpassing van begeleidingsprogramma’s en aangepaste of nieuwe therapeutische deeltechnieken.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Weet wat er speelt in de voor de functie relevante organisatie
  • Herkent (digitale) ontwikkelingen en gevoeligheden binnen de eigen organisatie en handelt er naar
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt de wensen en belangen van opdrachtgevers en de direct leidinggevende, anticipeert hierop en toetst regelmatig de tevredenheid
  • Maakt resultaatafspraken met opdrachtgevers en handelt hiernaar
  • Neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering en eventuele afwijking van afspraken, onderbouwt deze en maakt dit tijdig bespreekbaar

Omgeving

  • Volgt en laat blijken de laatste (digitale)ontwikkelingen en/of trends op het eigen werkterrein te kennen
  • Signaleert (inter)nationale trends en (digitale)ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkterrein
  • Benadert de juiste mensen om steun en/of medewerking te bieden dan wel verkrijgen
  • Legt en onderhoudt proactief (in)formele contacten met voor de functie relevante partijen, personen
  • Kent de eisen/wensen van de verschillende partijen in de omgeving en brengt partijen bij elkaar

Bedrijfsvoering

  • Spreekt duidelijke doelen en resultaten af
  • Gebruikt verschillende managementstijlen om medewerkers aan te sturen
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Ondersteunt de medewerker bij het bereiken van zijn of haar resultaten
  • Stelt concrete doelen, kaders en prioriteiten voor aansturen van het eigen organisatieonderdeel
  • Realiseert randvoorwaarden om gewenste producten en diensten te kunnen leveren en waarborgt de continuïteit van het productieproces
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en onderneemt tijdig acties bij afwijkingen
  • Vertaalt het jaarplan naar uitvoeringsniveau en verdeelt het werk onder de medewerkers
  • Toont inlevingsvermogen en heeft oog voor inclusiviteit
  • Schept een open overlegcultuur binnen het eigen organisatieonderdeel met ruimte voor diversiteit
  • Onderkent de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers
  • Stimuleert medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen en wijst medewerkers ook op hun eigen verantwoordelijkheid
  • Toont sensitiviteit voor verschillen tussen medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de medewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel blijft en toegankelijk is
  • Zorgt voor een periodieke evaluatie van processen en resultaten met klanten en medewerkers en past structureel verbeteringen toe

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Oordeelsvorming
  • Stressbestendigheid
  • Samenwerken
  • Flexibiliteit
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen medewerker
  • Plannen en organiseren
  • Ontwikkelen medewerkers
  • Reflecteren

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Gerichte vakopleiding voor het betreffende vakgebied (bv. tandartsassistent of radiodiagnostisch laborant)

Eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding zijn op het vereiste niveau

Overige kennis en vaardigheden

Gerichte vakkennis en vaardigheden op het betreffende vakgebied, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • stressbestendigheid
  • flexibiliteit
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Coördinerende werkervaring en daarin aantoonbaar succesvol [1]l.

 

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Overige kennis en vaardigheden
  • Bedrijfsvoering: begrotingscyclus, sturingscyclus en –instrumenten; HRM-instrumenten (o.a. gesprekscyclus)
    Basiskennis en -vaardigheden management

  • Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechtsstaat, politiek, wetgeving) voor zover relevant voor de functie

  • Kennis van en in inzicht in digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • ontwikkelen-medewerkers
  • aansturen-medewerker
  • plannen-en-organiseren
  • reflecteren