Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medicus / Gedragswetenschapper

Uitvoering

Wetenschappelijk Medewerker

Kennis en Onderzoek

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Herstelt en/of bevordert de lichamelijke en psychische gezondheid en het welbevinden van justitiabelen en draagt bij aan een verantwoorde terugkeer in de maatschappij. (Voor gedragswetenschappers die werken vanuit een strafrechtelijk kader geldt tevens als doel: het terugdringen van recidive. )

Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Diagnose, indicatiestelling en risico-inschatting zijn volgens de normen van de beroepsgroep
  • Zorg-/behandelplan is opgesteld volgens de normen van de beroepsgroep en uitvoerbaar binnen de betreffende setting
  • Aanvullend onderzoek is efficiënt en effectief ingezet
  • Behandeling/begeleiding is uitgevoerd volgens de normen van de beroepsgroep en het vigerende zorgbeleid
  • Crisissituaties zijn zo spoedig mogelijk gestabiliseerd
  • Zelfbesef/ziekte-inzicht, gedragsalternatieven en gezond gedrag zijn gestimuleerd
  • Individuele zorg is adequaat verleend

Omgeving

  • Benodigde zorg is effectief gecoördineerd (regie) en afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, daar waar noodzakelijk vanuit een gemeenschappelijk behandelplan
  • Doorverwijzing, toegeleiding en overdracht naar zorg elders zijn tijdig in gang gezet
  • Netwerk in de (regionale) keten, samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
  • (PJ-)Rapportages zijn zorgvuldig opgesteld en adequaat verantwoord richting de rechtbank

Bedrijfsvoering

  • Rapportage en dossiervoering zijn volgens de voor de beroepsgroep en instelling geldende richtlijnen
  • Wet- en regelgeving, behandelbeleid, protocollen en bepalingen vanuit de beroepsgroep zijn nageleefd
  • Vakinhoudelijke begeleiding en supervisie van gemandateerde behandelaars heeft plaatsgevonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van behandel- en detentieklimaat, zorgbeleid en zorgprocessen zijn geleverd
  • Deskundigheid is bevorderd bij aanverwante disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
  • Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
  • Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast

Omgeving

  • Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
  • (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
  • Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
  • Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
  • Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
  • Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een vertrouwensrelatie
  • Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
  • Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
  • Houdt rekening met verschillende culturele achtergronden
  • Past interventies toe, schakelt over op een andere aanpak als dat effectiever is
  • Verdiept zich in de ander en kiest op basis hiervan een benadering om de ander te beïnvloeden
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op persoon, situatie en doel
  • Analyseert op systematische wijze een probleem of vraag
  • Achterhaalt en verifieert alle relevante informatie
  • Dringt snel door tot de kern van het probleem
  • Herkent belangrijke informatie en signalen, vraagt gericht door
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
  • Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om zich autonoom een oordeel te kunnen vormen
  • Schat (soms op basis van summiere informatie) snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
  • Hakt ook in onzekere situaties knopen door en is aanspreekbaar op zijn/haar besluit

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
  • Draagt autoriteit op het eigen vakgebied uit, komt uit voor zijn/haar standpunt richting andere disciplines
  • Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
  • Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
  • Maakt successen en knelpunten zichtbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert knelpunten in de zorg in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
  • Volgt ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
  • Reflecteert op eigen emoties en gedrag en staat open voor feedback

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
  • Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
  • Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
  • Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
  • Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
  • Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
  • Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
  • Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
  • Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
  • Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis en kunde van onderzoeksmethoden  en technieken
    Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
    Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen 

  • Bijeenkomsten leiden

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • overtuigingskracht
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit