Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medicus / Gedragswetenschapper

Uitvoering

(Senior) Adviseur

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Herstelt en/of bevordert de lichamelijke en psychische gezondheid en het welbevinden van justitiabelen en draagt bij aan een verantwoorde terugkeer in de maatschappij. (Voor gedragswetenschappers die werken vanuit een strafrechtelijk kader geldt tevens als doel: het terugdringen van recidive. )

Ontwikkelt en realiseert inhoudelijk meer of minder complexe adviesproducten en draagt bij aan de bijbehorende adviesprocessen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Diagnose, indicatiestelling en risico-inschatting zijn volgens de normen van de beroepsgroep
  • Zorg-/behandelplan is opgesteld volgens de normen van de beroepsgroep en uitvoerbaar binnen de betreffende setting
  • Aanvullend onderzoek is efficiënt en effectief ingezet
  • Behandeling/begeleiding is uitgevoerd volgens de normen van de beroepsgroep en het vigerende zorgbeleid
  • Crisissituaties zijn zo spoedig mogelijk gestabiliseerd
  • Zelfbesef/ziekte-inzicht, gedragsalternatieven en gezond gedrag zijn gestimuleerd
  • Individuele zorg is adequaat verleend

Omgeving

  • Benodigde zorg is effectief gecoördineerd (regie) en afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, daar waar noodzakelijk vanuit een gemeenschappelijk behandelplan
  • Doorverwijzing, toegeleiding en overdracht naar zorg elders zijn tijdig in gang gezet
  • Netwerk in de (regionale) keten, samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
  • (PJ-)Rapportages zijn zorgvuldig opgesteld en adequaat verantwoord richting de rechtbank

Bedrijfsvoering

  • Rapportage en dossiervoering zijn volgens de voor de beroepsgroep en instelling geldende richtlijnen
  • Wet- en regelgeving, behandelbeleid, protocollen en bepalingen vanuit de beroepsgroep zijn nageleefd
  • Vakinhoudelijke begeleiding en supervisie van gemandateerde behandelaars heeft plaatsgevonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van behandel- en detentieklimaat, zorgbeleid en zorgprocessen zijn geleverd
  • Deskundigheid is bevorderd bij aanverwante disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviesproducten (verkenningen, analyses, instrumenten) zijn getoetst op haalbaarheid en uitvoerbaarheid waarbij rekening is gehouden met politiek-maatschappelijke vraagstukken en agendasetting
  • Eigen aandachtsgebied in de politiek-bestuurlijke agenda-vorming /-setting is geborgd

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief betrokken
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het eigen vakgebied en dossier zijn onderkend en verwerkt in de adviezen / producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn uitgevoerd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en andere afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Actieve kennisontwikkeling met betrekking tot de beleidscyclus is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten zijn gerealiseerd d.m.v. plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een vertrouwensrelatie
  • Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
  • Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
  • Houdt rekening met verschillende culturele achtergronden
  • Past interventies toe, schakelt over op een andere aanpak als dat effectiever is
  • Verdiept zich in de ander en kiest op basis hiervan een benadering om de ander te beïnvloeden
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op persoon, situatie en doel
  • Analyseert op systematische wijze een probleem of vraag
  • Achterhaalt en verifieert alle relevante informatie
  • Dringt snel door tot de kern van het probleem
  • Herkent belangrijke informatie en signalen, vraagt gericht door
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
  • Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om zich autonoom een oordeel te kunnen vormen
  • Schat (soms op basis van summiere informatie) snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
  • Hakt ook in onzekere situaties knopen door en is aanspreekbaar op zijn/haar besluit

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
  • Draagt autoriteit op het eigen vakgebied uit, komt uit voor zijn/haar standpunt richting andere disciplines
  • Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
  • Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
  • Maakt successen en knelpunten zichtbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert knelpunten in de zorg in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
  • Volgt ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
  • Reflecteert op eigen emoties en gedrag en staat open voor feedback

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Analyseert vraagstukken/problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken / aandachtsgebieden en legt de juiste verbanden
  • Herkent belangen achter informatie(bronnen)
  • Signaleert knelpunten, mogelijkheden en potentiele risico’s binnen het eigen aandachtsgebied en komt met alternatieve oplossingen
  • Zet argumenten op het juiste moment in en houdt daarbij rekening met belangen van anderen
  • Stemt stijl en toon af op de situatie en op de doelgroep
  • Kent de positie van anderen en weet ook bij fundamentele verschillen de ander te overtuigen
  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities, ontwikkelingen en gevoeligheden en krachtenvelden in de organisatie en handelt ernaar
  • Toetst binnen de eigen organisatie en bij derden draagvlak voor eigen ideeën en beslissingen
  • Oefent invloed uit op het juiste niveau en escaleert zonodig

Omgeving

  • Is in staat mee te bewegen met de juiste partijen en belangen
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op de situatie
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie en gaat daar creatief mee om
  • Zoekt naar alternatieven bij weerstand en/of onverwachte omstandigheden
  • Onderhoudt goede (in)formele contacten met alle relevante partijen
  • Benut de contacten op het juiste moment om eigen doelen te bereiken
  • Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en adviezen / oplossingsmogelijkheden te toetsen

Bedrijfsvoering

  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang.
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen op van wat mogelijk is om doelen/planning te behalen

Vernieuwen en verbeteren

  • Verspreidt en benut relevante (nieuwe) kennis en informatie
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Organisatiesensitiviteit
  • Flexibiliteit
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO Psychologie of Orthopedagogiek

Overige kennis en vaardigheden
  • klinische psychologie of orthopedagogiek,
  • juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied

Verbijzondering voor juridische functies

Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar

 

Overige kennis en vaardigheden

Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)

 

Verbijzondering voor juridische functies

.   Juridische teksten schrijven

·   Kennis van EU-recht Onderhandelingsvaardigheden
.   Signaleren juridische randvoorwaarden en spanningen daarmee

.   Vermogen tot dejuridiseren

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • organisatiesensitiviteit
  • flexibiliteit
  • netwerken
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit